Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Nie można wymagać nienaruszonego opakowania przy zwrocie towaru. 121 tys. kary dla Morele.net

06-02-2013, 13:49

Towar kupiony w e-sklepie można zwrócić nawet wówczas, jeśli został on odebrany osobiście i nie można wymagać zwrotu w nienaruszonym opakowaniu. Sklep Morele.net sugerował konsumentom coś innego i będzie musiał za to słono zapłacić.

Konsument kupujący towar lub usługę ma prawo odstąpić od umowy w ciągu 10 dni od otrzymania towaru, bez podawania przyczyn. Wystarczy w tym celu zwrócić towar w nienaruszonym stanie. O tym szczególnym prawie e-konsumentów wiele w przeszłości pisano i mówiono.

Niestety wciąż zdarzają się przedsiębiorcy, którzy próbują to prawo omijać. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował wczoraj o nałożeniu kary na sklep Morele.net, który ograniczał prawo do zwrotu towaru, jeśli konsument odebrał towar osobiście.

Sposób odbioru towaru bez znaczenia

Może się wydawać, że jeśli odbieramy towar osobiście, to nie mamy do czynienia z zakupami na odległość. Takie myślenie jest błędne. Zakupy na odległość to takie, które wiążą się z zawarciem umowy poza lokalem przedsiębiorstwa. Jeśli zatem zamawiamy towar online, mamy wszelkie prawa klienta kupującego online i nie ma żadnego znaczenia to, że towar ten odbierzemy osobiście, a nie za pośrednictwem kuriera czy poczty.

Opakowanie w idealnym stanie? Niekoniecznie

Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów sklep Morele.net wprowadzał klientów w błąd co do prawa odstąpienia od umowy, ale dodatkowo stosował inną nieuczciwą praktykę. Przedsiębiorca zastrzegał, że zwracany towar musi mieć oryginalne opakowanie w idealnym stanie.

Zdaniem Prezes Urzędu, Małgorzaty Krasnodębskiej-Tomkiel, powyższe zastrzeżenie może uniemożliwiać odstąpienie od umowy np. w przypadku uszkodzenia opakowania podczas transportu lub przy jego otwieraniu. Zdaniem UOKiK przedsiębiorca, nakładając na konsumentów nadmiernie uciążliwe obowiązki, próbował utrudnić lub uniemożliwić skorzystanie z prawa do odstąpienia od umowy zawartej przez internet.

Sonda
Korzystałeś kiedyś z prawa do odstąpienia od umowy zawartej na odległość?
  • tak
  • nie
wyniki  komentarze

Prezes UOKiK uznała, że spółka Morele.net naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na przedsiębiorcę karę ponad 121 tys. zł. Przedsiębiorca podczas prowadzonego postępowania zmienił zakwestionowane postanowienia i zaprzestał stosowania niezgodnej z prawem praktyki.

Decyzja nie jest ostateczna - spółka odwołała się od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Czytaj także: "Trzeba czytać regulaminy!" - ten argument to zgoda na nieuczciwość


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: UOKiK



Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR