Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Kurier odpowie za utratę lub uszkodzenie przesyłki

GazetaPrawna.pl 28-09-2010, 13:23

Odpowiedzialność firmy kurierskiej za utratę przesyłki lub opóźnienie w jej dostarczeniu ograniczona jest do wartości przesyłki lub podwójnej kwoty przewoźnego. O utracie przesyłki można mówić, gdy nie dotarła ona w ciągu 30 dni.

Aby dowiedzieć się, jaką odpowiedzialność ponosi firma kurierska w związku ze zagubieniem, zniszczeniem lub niedostarczeniem na czas przesyłki, należy najpierw ustalić, czy świadczyła ona usługę pocztową, czy usługę przewozu. Z tą pierwszą mamy do czynienia, gdy przedmiotem przewozu jest korespondencja. Natomiast o usłudze przewozu można mówić, gdy operator zobowiązuje się dostarczyć przesyłkę towarową, która zawiera inne przedmioty niż korespondencję (np. laptop, ubrania, płyty, książki).

Jeżeli kurier nie dostarczył przesyłki towarowej lub dostarczył ją uszkodzoną, poniesie odpowiedzialność do wysokości wartości nadanego przedmiotu. O utraconej przesyłce można mówić wówczas, gdy nie nadeszła ona do miejsca przeznaczonego w liście przewozowym w ciągu 30 dni od upływu terminu przewozu.

Kwotę odszkodowania można ustalić, powołując się na cenę nadanego przedmiotu, która widnieje na rachunku jego zakupu. Jeżeli nadawca nie posiada takiego dokumentu, wartość przedmiotu można ustalić, powołując się na wartość rzeczy tego samego rodzaju i gatunku w miejscu i czasie ich nadania. W ostateczności wartość przesyłki może ustalić rzeczoznawca. Jeżeli jednak kurier spóźnił się z dostarczeniem paczki, nie jest ona uszkodzona, klient ma prawo do odszkodowania do wysokości podwójnej kwoty przewoźnego.

Więcej szczegółów w Gazecie Prawnej w artykule pt. Kurier odpowie za utratę i uszkodzenie przesyłki

Małgorzata Kryszkiewicz

gazeta prawna

 

 

>> Czytaj także: Kurier nie może ograniczać swojej odpowiedzialności


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *