Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Rola internetu w zakupach artykułów spożywczych

16-09-2010, 15:50

Internauci aktywnie interesują się tematyką odżywiania i produktami spożywczymi. Internet pełni bardzo ważną rolę w procesie poszukiwania informacji o produktach spożywczych, a także w procesie podejmowania decyzji o zakupie - wynika z badania przeprowadzonego dla IAB przez PBI.

Sonda
Kupujesz żywność przez internecie?
  • Tak
  • Nie
  • Nie kupuję nic przez internecie
wyniki  komentarze

Internet wspiera wiedzą dostępną online, pomaga wyszukiwać oraz porównywać oferty i cechy produktów, jak również ułatwia podejmowanie decyzji dotyczących konkretnego zakupu. Oprócz poszukiwania informacji, badani często dzielą się z innymi zdobytą wiedzą: przesyłają linki, dyskutują na forach oraz komentują reklamy.

Źródła wiedzy o produktach spożywczych

Skąd czerpiemy wiedzę o produktach spożywczych?
fot. - Skąd czerpiemy wiedzę o produktach spożywczych?
Respondentami byli internauci, którzy kupują produkty spożywcze i mają wpływ na zakupy dokonywane w gospodarstwach domowych. Są oni nabywcami i konsumentami bardzo szerokiej gamy produktów, w tym także dietetycznych i tzw. zdrowej żywności. Większość z nich wymienia internet na pierwszym miejscu wśród źródeł informacji na temat produktów spożywczych (72%). W następnej kolejności wskazywano reklamę, znajomych i rodzinę (dwie trzecie) oraz dołączane do produktu informacje i ulotki (ponad połowa).

Poszukiwane informacje o produktach spożywczych

Jakie tematy nas interesują w kwestii żywności?
fot. - Jakie tematy nas interesują w kwestii żywności?
Internauci interesują się nie tylko samymi produktami spożywczymi, ale także innymi zagadnieniami związanymi z tym tematem – interesują ich przepisy i porady kulinarne (76%), zdrowe odżywianie i diety (64%), a także składniki pokarmowe (60%).

Najczęściej poszukiwane w internecie materiały o żywności to porady dotyczące zdrowego odżywiania (wymieniane przez prawie trzy czwarte osób szukających informacji o produktach spożywczych). Rzadziej wymieniano opisy produktów, nowości oraz promocje (około 60%), a także testy produktów i informacje o cenach (nieco ponad połowa).

>> Czytaj też: Amazon dostarczy żywność w Wielkiej Brytanii

Biorąc pod uwagę konkretne produkty, internauci najczęściej poszukują informacji na temat kawy i herbaty (47%), zdrowej żywności (44%) oraz napojów/soków/wody (42%). Stosunkowo rzadko szukają natomiast informacji na temat pieczywa (16%) oraz słonych przekąsek (20%), produktów typowo impulsowych. Informacje o mocniejszych alkoholach i o piwie wyraźnie bardziej interesują mężczyzn. Tylko 8% badanych zadeklarowało, że nie szuka informacji o artykułach spożywczych w internecie.

Rola internetu w zakupach produktów spożywczych

O jakich produktach szukamy informacji?
fot. - O jakich produktach szukamy informacji?
Generalnie strony WWW o żywności/produktach spożywczych cieszą się zainteresowaniem badanych – co dziesiąty deklarował, że odwiedza je codziennie, zaś co trzeci kilka razy w tygodniu.

Jak często szukamy informacji i żywności?
fot. - Jak często szukamy informacji i żywności?
Internet ma także duży wpływ na sam zakup. Dla co trzeciej badanej osoby jest kanałem nabycia (szczególnie kawy/herbaty, zdrowej żywności i droższych alkoholi). Z odpowiedzi respondentów wynika ponadto („zdecydowanie tak” oraz „tak”), że internet pełni bardzo istotną rolę w procesie poszukiwania i dzielenia się informacjami o artykułach spożywczych (prawie trzy czwarte badanych) i planowaniu zakupu (prawie połowa). Z punktu widzenia producentów żywności i ich obecności w sieci duże znaczenie ma także informacja, iż w oczach badanych internet jest dobrym miejscem, aby dowiadywać się o nowościach w ofercie, a informacje o artykułach spożywczych powinny być jak najszerzej obecne w internecie (dwie trzecie respondentów).

>> Czytaj też: Sprzedawanie w sieci żywności ma przyszłość


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR