Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Google Chrome bliżej akceleracji GPU

30-08-2010, 10:58

W przeglądarce Chromium można już ręcznie aktywować akcelerację GPU. Przedstawiciele projektu mówią o "remoncie" systemu graficznego, który ma znacznie zwiększyć szybkość przeglądarki. Widać, że ważnym trendem staje się pełniejsze wykorzystanie zasobów komputera do wyświetlania aplikacji internetowych.

Temat akceleracji GPU w przeglądarkach podjął najpierw Microsoft, który pokazał to rozwiązanie w wersjach Platform Preview przeglądarki IE9. Potem wprowadzenie akceleracji GPU zapowiedziała Mozilla, która ma zamiar wygrać w wyścigu o tę cechę przeglądarki (tak przynajmniej zapowiedział Chris Blizzard w wywiadzie dla Der Standard).

Google chyba też nie będzie czekać. W ubiegły piątek na blogu Chromium pojawił się wpis o tym, że "Chromium zaczyna wykorzystywać GPU, aby przyśpieszyć swój cały model rysowania, włączając w to powszechne czynności 2D". 

>>> Czytaj: Chrome Web Store dostępny dla programistów (wideo)

Chromium to otwarty projekt, z którego Google czerpie kod do przeglądarki Google Chrome. Nie wszystko, co stworzono w ramach tego projektu musi trafić do przeglądarki pod marką Google. Przedstawiciele Chromium mówią jednak o  dużej przebudowie systemu graficznego i Google z pewnością chce takiego kierunku. Serwis ConceivablyTech sugeruje, że akceleracja opracowana w ramach projektu Chromium trafi do Google Chrome w wersji 7.

Z wyjaśnień na blogu Google wynika, że akceleracja jest możliwa dzięki procesowi o nazwie "GPU process", który jest uruchamiany w zmodyfikowanej piaskownicy (sandbox) i ma dostęp do OpenGL lub Direct3D.

Chromium wykorzystuje ten nowy proces oraz fakt, że stronę da się podzielić na mniej lub bardziej niezależne warstwy, takie jak tekst sformatowany przez CSS, obrazy, filmy, płótna WebGL. Niektóre z tych warstw będą renderowane na CPU (tekst, obrazy). Inne warstwy (np. wideo) mogą użyć GPU do przyśpieszenia niektórych operacji lub będą całkowicie renderowane na GPU (WebGL).

Ostatnim krokiem jest składanie warstw także za pomocą GPU. Etap ten zachodziłby zbyt wolno, gdyby był przeprowadzany na CPU. Można już sprawdzić, jak to działa i jakie płyną z tego korzyści. W tym celu trzeba uruchomić Chromium z flagą -enable-accelerated-compositing.

Osoby bardziej zainteresowane koncepcją przedstawioną w Chromium mogą zajrzeć do dokumentu pt. GPU Accelerated Compositing in Chrome, który jest dostępny na stronach Chromium.

>>> Czytaj: Tryb prywatny w przeglądarkach nie zawsze spełnia swoje zadanie


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR