Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

19,9 mln zł był wart rynek audiobooków w Polsce w 2009 roku

20-04-2010, 19:20

Netpress Digital (Nexto.pl) opublikował raport na temat polskiego rynku audiobooków. Z publikacji zatytułowanej "Nabywcy audiobooków" wynika, że w 2009 roku wartość tego rynku nie wzrosła już tak dynamicznie, jak w roku 2008 - osiągając poziom 18,5 proc. Mimo to producenci audiobooków mocno inwestowali w ofertę - wzrost liczby oferowanych tytułów wyniósł blisko 30 proc.

Sprzedaż audiobooków rośnie

Sprzedaż audiobooków w 2009 r. w mln zł. Źródło: Nabywcy audiobooków, raport NetPress Digital Sp. z o.o.
fot. NetPress Digital Sp. z o.o. - Sprzedaż audiobooków w 2009 r. w mln zł. Źródło: Nabywcy audiobooków, raport NetPress Digital Sp. z o.o.
Pomimo kryzysu wartość polskiego rynku audiobooków wzrosła w 2009 roku o 18,5 proc., z 16,8 do 19,9 mln zł. Warto przypomnieć, że w 2008 roku wartość rynku wzrosła o 66,3 proc. Autorzy zestawienia zwracają jednak uwagę, że w 2009 roku mniej było kolekcji audiobooków w punktach kolportażu prasy, a te, które tam trafiły (np. kolekcja słuchowisk na podstawie książek Joanny Chmielewskiej), sprzedawane były w bardzo niskich cenach albo nie cieszyły się dużym zainteresowaniem.

Spada średnia cena audiobooka

Z raportu Nabywcy audiobooków wynika ponadto, że coraz niższa jest średnia cena audiobooka i nie rośnie średni nakład (obecnie mniej niż 3000 egz.). Cena audiobooka rzadko przekracza dziś 20 zł i jest niższa niż książki papierowej, pomimo tego, że zawiera 22 proc. podatku VAT, a koszt wytworzenia jest wyższy niż książki.

- Dla wydawców to wciąż bardziej inwestycja w przyszłość, próba poszerzenia portfolio czy odpowiedzi na potrzeby młodego odbiorcy, niż intratny biznes - tłumaczy Renek Mendruń, który opracował wyniki badania Netpress Digital. Marże ze sprzedaży są niskie, a ryzyko – przy rosnącej konkurencji – spore, zwłaszcza, że - jak zaznacza Mendruń - niebezpiecznie wzrasta piracki rynek „wymiany” audiobookami. Już kilkaset tytułów, w tym wszystkie najbardziej popularne, można znaleźć na stronach polskich platform do gromadzenia i udostępniania plików.

Jak piszą autorzy raportu:

Niewątpliwie właściciel Chomikuj.pl (jednej z czołowych polskich platform hostujących pliki - przyp. red)  wskazuje wydawcom przyszły sposób zarabiania na udostępnianych treściach, bo korzystanie z jego platformy nie jest bezpłatne, treści można wygodnie przeszukiwać po opłaceniu abonamentu. Problem w tym, że Chomik oferuje treści, które naruszają prawa autorskie, z powodzeniem jednak można zastosować podobny system oferujący treści legalne (na amerykańskim rynku przykładami są Rhapsody czy iTunes). Póki co, niestety, legalne pliki z audiobookami oferowane on-line przez takie sklepy, jak m.in.: AudioBook.pl, Audioteka.pl, DoSluchania.pl. Nexto, Virtualo i inne, konkurować muszą z bezpłatnymi lub prawie bezpłatnymi (abonament w Chomikuj.pl) treściami udostępnianymi z naruszeniem praw autorskich.

Rośnie oferta i poprawia się jakość audiobooków

Jak wynika z raportu Netpress Digital, każdego miesiąca 2009 roku oferta audiobooków zwiększała się o ok. 25 pozycji. Obecnie łącznie oferowanych jest ok. 1420 tytułów (rok wcześniej ok. 1100). Wśród nowości była m.in. monumentalna edycja „Narrenturm” Andrzeja Sapkowskiego z udziałem ponad 100 aktorów i wielkim budżetem promocyjnym.

Renek Mendruń zwraca ponadto uwagę na to, że zarówno jakość nagrań, jak i redakcja (korekta) nagranego materiału bardzo się poprawiły. Coraz rzadziej słyszy się błędy językowe i błędy w wymowie obcych słów czy nazwisk, czy powtórzenia partii tekstów – typowe wpadki realizatorskie okresu narodzin rynku audio. Wydawcy zaczęli dbać o jakość nagrania, o to, by rozdziały podzielone były na krótsze fragmenty dźwiękowe. Nowością jest coraz większa sprzedaż książek audio w formacie MP3 do pobrania bezpośrednio ze strony internetowej, a więc bez postaci fizycznej, na którą składają się płyta i opakowanie.

Oceniając ofertę w 2009 roku, autorzy raportu zaobserwowali kilka trendów:

  • Rozbudowywanie oferty klasyki, nie tylko lektur szkolnych, ale także innych pozycji, do których wygasły prawa autorskie.
  • Rosnąca liczba tytułów dla dzieci: bajki, słuchowiska, muzyczno-słowne interpretacje klasyki baśni, często wydawane materiały archiwalne, w tym szczególnie z archiwum Polskiego Radia.
  • Coraz częściej premierze książki papierowej towarzyszy wydanie audio (m.in. „Margot” Michała Witkowskiego, „Głowa Minotaura” Marka Krajewskiego, a ostatnio „Kapuściński non-fiction” Artura Domosławskiego).
  • Coraz więcej bestsellerowych pozycji ukazuje się w formie audiobooka (oczywiście mamy wydania audio zarówno wszystkich części „Harry’ego Pottera”, jak i „Kodu Leonarda da Vinci” oraz „Cienia wiatru”, ale także m.in. książek: Katarzyny Grocholi, Janusza L. Wiśniewskiego czy od niedawna Paulo Coelho).

 

Tekst na podstawie opracowania raportu "Nabywcy audiobooków" przygotowanego przez Renka Mendrunia.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:

fot. HONOR








fot. Freepik



fot. ING