Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

"Internet jest prawdopodobnie jednym z najważniejszych wynalazków w historii ludzkości (...) Ważny jest brak patentów w internecie, szacunek dla użytkowników, bazowanie na otwartych standardach i konkurencja" - mówił Jon S. von Tetzchner, prezes Opera Software, podczas otwarcia centrum badawczo rozwojowego Opery w Warszawie. W trakcie spotkania redakcja DI dowiedziała się kilku ciekawych rzeczy dotyczących pracy polskich oddziałów firmy.

20% pracowników Opery to Polacy

Jon S. von Tetzchner - prezes Opera Software
fot. DI - Jon S. von Tetzchner - prezes Opera Software
Spotkanie zainaugurował Jon S. von Tetzchner, prezes Opera Software. Jon w swoim wystąpieniu podkreślał, że otwarcie drugiego centrum badawczego w Polsce nie było przypadkiem. CEO Opery mówił o swoich polskich korzeniach, sporym udziale Opery w rynku oraz dostępie do bardzo dużej liczby utalentowanych programistów w Polsce. Programistów, których Opera ma nadzieję pozyskać.

Warszawa to drugie po Wrocławiu miasto, w którym Opera otworzyła Centrum Badań i Rozwoju. Pierwsze polskie przedstawicielstwo zostało oficjalnie otwarte 4 czerwca 2007 r., jednak działa już od listopada 2006 r.

Krystian Kolondra - dyrektor krajowy Opera Software
fot. DI - Krystian Kolondra - dyrektor krajowy Opera Software
Co ciekawe, Krystian Kolondra - dyrektor krajowy Opera Software - poinformował redakcję DI, że Opera w Polsce powstała na podwalinach firmy... BENQ. Po jej upadku norweska firma przejęła grupkę 23 osób i stworzyła swój oddział. Dziś we Wrocławiu pracuje 115 osób, a na start w Warszawie zatrudnienie znalazło 35 osób.

Obecnie Opera zatrudnia 675 pracowników w kilkunastu centrach badawczych zlokalizowanych w 10 krajach. Co ciekawe, jak dowiedział się Dziennik Internautów, wrocławskie centrum jest największą tego typu jednostką na świecie znajdującą się poza granicami Norwegii (ojczystym kraju Opera Software).

Opera rośnie w siłę

Tove Selnes - wiceprezes, HR Opery i Jon S. von Tetzchner - prezes Opery
fot. DI - Tove Selnes - wiceprezes, HR Opery i Jon S. von Tetzchner - prezes Opery
W czasie swojej prezentacji Jon S. von Tetzchner mówił o dynamice wzrostu produktów Opery. Tetzchner podał, że w 2007 roku jego firma zanotowała 55-proc. wzrost liczby użytkowników swojego oprogramowania, a w 2008 roku wzrost wyniósł 69 proc. "Ludzie nie zdają sobie sprawy z tego, jak szybko rośniemy w siłę" - powiedział Jon S. von Tetzchner.

Zgodnie z najnowszym danymi przeglądarki Opera używa 40 milionów użytkowników na świecie. Z kolei Opera Mini w marcu 2009 roku posiadała 23 miliony użytkowników, a każdy z nich odwiedził średnio 370 stron w miesiącu. "Jesteśmy na dobrej drodze do 100 milionów użytkowników" - optymistycznie mówił Jon S. von Tetzchner.

banner reklamowy Opera Software
fot. DI - banner reklamowy Opera Software
Taki scenariusz jest możliwy, gdyż przeglądarka ta notuje bardzo dynamiczny wzrost użytkowników. W styczniu 2006 roku Opera Mini posiadała 403 tys. 326 użytkowników, w styczniu 2007 r. 2 mln 347 tys. 206 użytkowników, w styczniu 2008 r. 7 mln 623 tys. 799 użytkowników, a w styczniu 2009 r. 20 mln 2 tys. 83 użytkowników. Wszelkie dane dotyczą aktywnych użytkowników Opery Mini - zapewniał CEO Opery.

Jedna sieć dla wszystkich

"Internet jest prawdopodobnie jednym z najważniejszych wynalazków w historii ludzkości" - mówił Jon S. von Tetzchner. Prezes Opery podkreślał, że jego firmie zależy na wolnym, nieskrępowanym dostępie do internetu. "Ważny jest brak patentów w internecie, szacunek dla użytkowników, bazowanie na otwartych standardach i konkurencja".

Jon S. von Tetzchner - prezes Opera Software
fot. DI - Jon S. von Tetzchner - prezes Opera Software
Jon również podkreślał, że ważny jest dostęp do internetu w każdym miejscu na dowolnym przenośnym urządzeniu. Von Tetzchner tłumaczył, że "internet w każdym urządzeniu jest ten sam, to ta sama treść, mimo że wygląda nieco inaczej".

Co ciekawe, 2 lata temu podczas wizyty w Polsce Håkon Wium Lie, dyrektor ds. technicznych Opera Software, przekonywał o tym samym. Håkon zaznaczał, że co prawda układ strony jest różny na różnych urządzeniach, ale to wciąż ten sam dokument zawierający dokładnie tę samą treść.

Internet w każdym urządzeniu

"Chcemy zachować otwartość na wszystkie platformy. Nie tylko posiadacze drogich telefonów, smartfonów powinni mieć dostęp do internetu. Osoby, które mają tańsze telefony, też tego chcą" - mówił Jon S. von Tetzchner.

:[IMG-a8bce]CEO Opery podawał, że jest to najważniejsza cecha przeglądarki Opera. Jego zdaniem Opera to przeglądarka, z której można korzystać na dowolnym urządzeniu. "Wszędzie kod jest ten sam, a jego utrzymanie i rozwijanie jest bardzo trudne (...) dlatego potrzebujemy utalentowanych pracowników, takich jak w Polsce" - mówił szef Opery.

Norweska firma stara się, by jej produkty były używane w jak największej liczbie urządzeń. Poza komputerami i telefonami komórkowymi są to m.in. telewizory Philips, ramki na zdjęcia, samochód Ford czy konsole Nintendo Wii i Nintendo DSi.

Opera będzie się dalej rozwijać w Polsce

Kuba Puchar - dyrektor krajowy Opera Software
fot. DI - Kuba Puchar - dyrektor krajowy Opera Software
Opera planuje dalszy rozwój w Polsce. W czasie spotkania padło nawet stwierdzenie, że produkt skandynawskiej firmy stanie się "prawie polską przeglądarką". Już obecnie Polacy z wrocławskiego centrum pracują m.in. nad przyszłymi wersjami Opery Desktop, silnikiem Presto, Operą Mini oraz Operą Mobile.

Prócz tego Wrocław zajmuje się rozwiązaniami dla partnerów firmy m.in. Motorola, HTC, Nintendo, Qualcomm czy Samsung oraz rozwiązaniami dla widgetów. Natomiast w przeszłości pracownicy wrocławskiego centrum brali udział w pracach nad Operą dla Nintendo Wii i Nintendo DSi.

Z kolei oddział warszawski na początku ma zająć się rozwiązaniami mobilnymi opartymi o Brew i Windows Mobile. Opera wyraźnie zaznacza, że zakres kompetencji nowego biura ma stopniowo wzrastać, a norweska firma chce "zatrudnić wszystkich geniuszy i wielu bardzo dobrych inżynierów".


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Następny artykuł » zamknij

Zmiana CEO w Xerox

Źródło: DI24.pl