Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Jak robić świąteczne zakupy w internecie

23-11-2006, 17:50

Zamiast wydeptywania ścieżek w zatłoczonych centrach handlowych warto spróbować zakupów w sklepach internetowych. Jest to rzeczywiście dobry sposób na poszukiwanie świątecznych prezentów, o ile tylko kupujący będą trzymać się kilku podstawowych zasad - przypomina Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK).

Zbliżające się święta to najlepszy czas w roku także dla sprzedawców internetowych. Żeby był to równie dobry czas dla kupujących warto zwrócić uwagę na kilka istotnych spraw, które nie tylko ułatwią dokonywanie zakupów oraz ewentualnych zwrotów, ale także pozwolą na zachowanie pewnych względów bezpieczeństwa.

Jak radzą przedstawiciele Europejskiego Centrum Konsumenckiego:

  • dobrze jest na początek zrobić listę zakupów. Kupujący, który wie czego potrzebuje z większą łatwością przeszukuje zasoby Sieci.


  • Święta to czas specjalnych ofert, upustów lub promocji. ECK doradza zatem uważnie czytać zasady promocji, żeby uniknąć rozczarowania.


  • Jeżeli poszukiwaną rzecz znajdziemy na zagranicznej witrynie pamiętajmy, że w okresie przedświątecznym wydłuża się czas dostarczania przesyłek, zwłaszcza z zagranicy. Sprawdźmy, czy wybrany sklep gwarantuje dostawę towaru przed świętami. Wielu sprzedawców po prostu podaje na swoich stronach datę, do której można robić zakupy z gwarancją dostawy przed świętami.


  • Sprawdźmy, czy cena zawiera koszty wysyłki. Warto przy okazji sprawdzić, czy sklep nie obniża kosztów wysyłki, jeśli zakupionych produktów jest więcej niż jeden.


  • Jeśli już znaleźliśmy odpowiednie produkty, odpowiada nam ich cena oraz termin i koszty dostawy, to zanim jeszcze klikniemy przycisk "kupuję" przeczytajmy opinie o sprzedawcy w Sieci np. na forach internetowych, grupach dyskusyjnych. Może to nam zaoszczędzić sporo nerwów przypomina ECK.


  • Upewnijmy się, czy sprzedawca podaje swoje pełne dane i adres stacjonarny. To ważne w przypadku zwrotów i reklamacji.


  • Warto pamiętać, że kupującym na odległość przysługuje, na mocy europejskiego prawa, co najmniej 7 dni roboczych (na terenie Polski jest to 10 dni kalendarzowych) na odstąpienie od umowy. Termin liczy się od momentu doręczenia produktu konsumentowi. Oznacza to, że można w tym czasie odesłać produkt bez podania przyczyny.

    O powyższym prawie i terminie sprzedawca powinien wyraźnie poinformować przed zawarciem transakcji. Jeżeli sprzedawca zaniedba obowiązek informacyjny np. nie poinformuje o prawie do odstąpienia od umowy, nie poda pełnego adresu itp. termin na odstąpienie od umowy wydłuża się do 3 miesięcy.

    Należy pamiętać, że wyegzekwowanie tego prawa od sprzedawcy spoza Unii Europejskiej może okazać się niemożliwe.


  • Kupujący przez internet mają prawo do jasnej i pełnej informacji o oferowanym w sklepie on-line produkcie.


  • ECK przypomina ponadto, że jeśli kupujemy na aukcji, w drodze licytacji, to prawa konsumentów odnośnie umów zawieranych na odległość nie obowiązują!


  • Warto też pamiętać, że zawarcie umowy sprzedaży powinno zostać potwierdzone pisemnie, np. za pośrednictwem e-maila. Taka wiadomość musi zawierać wszystkie dane dotyczące transakcji.


  • Nie należy korzystać z ofert spamerów, czyli ofert zawartych w niezamówionych przez nas e-mailach, pochodzących od nieznanych nam osób lub firm. Grozi to nie tylko "utopieniem" pieniędzy, ale również utratą naszych poufnych danych!

Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *