Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Nauczanie programowania w szkołach - MEN zachęca do udziału w pilotażu, uruchamia specjalny serwis

11-08-2016, 08:46

Szkoły mogą przystępować do pilotażu nauczania programowania, który ruszy od 1 września. Jakie rozporządzenie to reguluje? Co ze szkoleniami nauczycieli? Tego wszystkiego warto się dowiedzieć już teraz.

  • MEN uruchomił specjalną stronę z informacjami o nauczaniu programowania.
  • Program pilotażowy rusza 1 września. 
  • Szkoły mogą się zgłaszać do końca sierpnia. 

Nauka programowania w szkole od pierwszych klas - ten pomysł pojawił się jeszcze pod koniec kadencji rządu Ewy Kopacz, a rząd PiS go nie porzucił. W grudniu ubiegłego roku Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło wprowadzenie zmian do podstawy programowej, która ma wprowadzać m.in. wizualnego programowania prostych sytuacji lub historyjek według pomysłów własnych i pomysłów opracowanych wspólnie z innymi uczniami.

Kolejne kroki MEN

Zaczynamy od pilotażu w 2016 r. Od 2017 r. zmiany we wszystkich szkołach. Żyjemy w czasach, w których programować mogą nie tylko wykwalifikowani informatycy. Umiejętność programowania staje się dziś jedną z najbardziej poszukiwanych kompetencji na rynku pracy - mówiła minister edukacji Anna Zalewska na grudniowej konferencji.  

Teraz MEN wykonał kolejny krok. Uruchomiono serwis www.programowanie.men.gov.pl, na którym mają się znaleźć informacje i materiały edukacyjne dotyczące nauki programowania. Na stronie przypomniano, że pilotaż rozpocznie się 1 września. Szkoły, dyrektorzy i nauczyciele są zachęcani do zgłoszenia chęci udziału w pilotażu. Można to zrobić wysyłając zgłoszenie do właściwego kuratora oświaty, a informacja na temat procedury powinna być zamieszczona na stronach internetowych kuratoriów.

Obecnie na MEN-owskiej stronie o programowaniu można znaleźć odpowiedzi na pewne podstawowe pytania. Przedstawiamy wam krótkie streszczenie tych informacji. 

Pilotaż nauki programowania - krótkie FAQ

Jakie właściwie są cele pilotażu? 

Pilotaż powinien mieć formę innowacji pedagogicznej. Do najważniejszych działań szkoły przystępującej do pilotażu należy opracowanie i wdrożenie autorskiego programu nauczania dla zajęć obowiązkowych. Istotne jest zarówno przetestowanie dostępnych rozwiązań służących nauczaniu programowania jak i form wsparcia dla nauczycieli. 

Kto może brać udział w pilotażu?

Każda szkoła. Szczegółów trzeba szukać na stronie kuratoriów. 

Jak będą przygotowywani nauczyciele?

Planowane są kursy i studia podyplomowe, organizacja samokształcenia, sieci współpracy, platforma komunikacyjna i baza materiałów. Podczas pilotażu zostaną uruchomione różnorodne formy wsparcia nie tylko dla nauczycieli informatyki, ale także  innych (np. tych od edukacji wczesnoszkolnej). 

Jakie inne działania na rzecz informatyzacji szkół i rozwoju kompetencji cyfrowych będą podejmowane w okresie trwania pilotażu?

Współpraca z koordynatorami ds. innowacji w kuratoriach, wsparcie ze strony ośrodków doskonalenia nauczycieli, kontakt z uczelniami wyższymi, dostęp do szerokopasmowego internetu, szkolenia dla nauczycieli. 

Czy prowadzenie zajęć w oparciu o program nauczania uwzględniający propozycje zawarte w projekcie podstawy może być uznane za innowację pedagogiczną?

Uwzględnienie nowej podstawy w planowanej innowacji pedagogicznej jest zgodne z §3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej
i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki  (Dz. U. z 2002 r. Nr 56, poz. 506 z późn.zm.).

Co się zmieni w podstawie programowej? 

Ogólne omówienie zmian znajdziecie na stronie programowanie.men.gov.pl. Możecie też zajrzeć do naszego starszego tekstu na temat projektu zmian. 

Czy to ma sens?

Jeśli chcecie lepiej zrozumieć intencje stojące za nauczaniem programowania w szkole, zachęcamy was do przeczytania naszego wywiadu z prof. Maciejem Markiem Sysło - głównym pomysłodawcą zmian. Wbrew pozorom wcale nie chodzi o to, aby ze wszystkich robić programistów. Ucząc programowania możemy nauczyć przede wszystkim rozwiązywania różnych problemów. Jak zauważył profesor Sysło, nauka informatyki nie może być zamieniona w naukę programowania, natomiast może znacznie rozwinąć rozumienie tego co z komputerem (i innymi maszynami) da się w ogóle zrobić.  

Docelowo może dojść do powiązania programowania nie tylko z informatyką, ale też z innymi przedmiotami oraz z ich podstawami programowymi. Cel ambitny, ale trzeba zacząć od czegoś mniejszego. Choćby od takiego pilotażu, jaki ma ruszyć we wrześniu. 

Więcej o edukacji w Dzienniku Internautów


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *