Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Najczęstsze problemy podczas zakupów przez social media

03-12-2020, 12:28

Komu się nie zdarzyło kliknąć w reklamę na Facebooku, Instagramie, TikToku czy na innym portalu społecznościowym? Oferty i zdjęcia kuszą – szczególnie w okresie przedświątecznej gorączki zakupowej. Niektórzy pod ich wpływem dokonują szybkich zakupów. Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy UOKiK, otrzymuje zgłoszenia od konsumentów, dla których takie transakcje nie skończyły się szczęśliwie.

Jak wygląda proces zakupu? – dwa typowe scenariusze

Sytuacja 1

Przeglądając na swoim telefonie za pomocą aplikacji portal społecznościowy widzimy ciekawą ofertę w dobrej cenie. Klikamy w reklamę i jesteśmy automatycznie przenoszeni na stronę sklepu, ale odbywa się to w tle aplikacji, a nie przeglądarki internetowej, tak jak standardowo. Oznacza to, że nie mamy zapisanej w historii przeglądania linku do strony internetowej, na której dokonaliśmy zakupu. Nie możemy do niej wrócić i na spokojnie zweryfikować danych sprzedawcy czy informacje zawartych w regulaminie.

Sytuacja 2

W mediach społecznościowych zauważamy reklamę, klikamy na nią i zostawiamy swój numer telefonu. Sklep oddzwania. Umowa zostaje zawarta przez telefon. Nie dostajemy żadnych danych kontaktowych do firmy. Otrzymany towar okazuje się być inny niż w ofercie (na zdjęciach). W przesyłce brakuje paragonu / faktury.

Najczęstsze problemy zgłaszane przez konsumentów, którzy dokonali zakupów klikając w reklamy:

  • konsumenci nie wiedzą, z kim zawali umowę,

  • brak kontaktu ze sprzedawcą,

  • brak możliwości odstąpienia od umowy,

  • produkty często są wysyłane z Azji, czas oczekiwania jest długi,

  • produkty często są niskiej jakości.

Powiedź „sprawdzam” – zanim kupisz

Nie ma miesiąca, w którym Europejskie Centrum Konsumenckie nie otrzymałoby zgłoszenia od konsumenta, który trafił na podejrzaną ofertę w mediach społecznościowych. Dlatego radzimy – zanim klikniesz i kupisz, sprawdź, kto jest po drugiej stronie. Wejdź na stronę sklepu, poszukaj danych kontaktowych oraz regulaminu, gdzie powinny być umieszczone dane rejestracyjne.

Prześledź opinie o danym sklepie w internecie. Wygoogluj nazwę sklepu, wpisz ją w wyszukiwarce na Facebooku. Niezadowoleni klienci dają o sobie znać (patrz zdjęcie):

 

komentarz

Więcej o tym, jak sprawdzić wiarygodność sklepu >>


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca

              *