Modyfikowanie logo Allegro w ramach krytyki było dozwolone - potwierdził sąd

14-01-2014, 14:14

Grupa Allegro przegrała przed sądem apelacyjnym z fundacją, która przerobiła logo Grupy w ramach krytyki sprzedaży nazistowskich gadżetów. Taka forma krytyki jest dozwolona, jeśli służy interesowi społecznemu.

Zdarza się, że krytykowana firma chce uciszyć krytyków, powołując się na swoje prawa do znaku towarowego. Rodzą się wówczas ciekawe spory o to, czy prawa do znaku są ważniejsze niż wolność słowa.

W Polsce w taki spór uwikłała się Fundacja Zielone Światło, która krytykowała grupę Allegro za sprzedaż symboli nazistowskich. Fundacja zorganizowała pikietę, która odbyła się w Warszawie. Elementem akcji był rysunek z napisem "Nazistowskim gadżetom mówimy nie. Stop Allegro". Przedstawiał on logo serwisu, w które został wpleciony symbol SS.

Znakiem towarowym w krytyka

Grupa Allegro pozwała Fundację o dopuszczenie się naruszenia dóbr osobistych w postaci dobrej sławy i renomy spółki oraz zasad nieuczciwej konkurencji. Allegro przekonywało, że takie przerabianie logo firmy może błędnie sugerować, iż samo Allegro popiera ideologię nazistowską. 

Pierwszy wyrok w tej sprawie zapadł w ubiegłym roku. Sąd Okręgowy w Warszawie orzekł, że Fundacja Zielone Światło naruszyła renomę i reputację Grupy Allegro. Sąd zobowiązał Fundację do zniszczenia jakikolwiek publikacji zwierających zmienione logo i do opublikowania przeprosin w ogólnopolskim wydaniu Gazety Wyborczej.

Dziennik Internautów odnosił się do tego wyroku w satyrycznym opowiadaniu na temat świętości znaków towarowych.

SA: Krytyka jest dozwolona

Pełnomocnicy Fundacji od razu zapowiadali złożenie apelacji. Wyrok Sądu Apelacyjnego został wydany 9 stycznia i tym razem był korzystny dla Fundacji.

Sonda
Czy Grupa Allegro pomogła swojej reputacji pozywając Fundację Zielone Światło?
  • tak
  • raczej tak
  • raczej nie
  • nie
wyniki  komentarze

Sąd przyznał, że faktycznie doszło do naruszenia dobrego imienia Grupy Allegro, ale to nie oznacza, że działanie było bezprawne. Fundacja zastosowała ostrą krytykę, to prawda, ale zrobiła to w celu ochrony uzasadnionego interesu społecznego. Doprowadziło to zresztą do ograniczenia sprzedaży nazistowskich gadżetów na aukcjach.

- Każdy z nas – jeśli zajdzie taka potrzeba – może zorganizować konsumencki protest i nawoływać do bojkotu danej marki, jeśli wymaga tego interes społeczny. Dotychczas koncerny szantażowały swych oponentów długimi procesami i żądaniami odszkodowań. Od dziś żyjemy w nieco lepszym – mamy nadzieję – świecie  czytamy we wpisie na stronie Fundacji Zielone Światło, w którym skomentowano wyrok.

Czytaj także: Ferrero walczyło ze "Światowym Dniem Nutelli". Powód? Znak towarowy


  
znajdź w serwisie

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Wrzesień 2019»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30