Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Taki wniosek płynie z badania podejścia konsumentów do zakupów w internecie i bezpieczeństwa urządzeń mobilnych wykonanego przez RSA. Wielu respondentów obawia się o swoje dane, ale przeważająca większość nie kwapi się do zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń, aby ograniczyć prawdopodobieństwo kradzieży.

Kradzież poufnych danych w internecie

Fot. wk1003mike / shutterstock

Najważniejsze fakty

  • Badanie dotyczące bezpieczeństwa konsumentów w sieci objęło ponad 1000 osób z USA i zostało przeprowadzone przez RSA, dział zabezpieczeń firmy EMC, we współpracy z instytutem Ponemon.
  • Blisko 50% respondentów padło ofiarą kradzieży danych.
  • 45% respondentów powiedziało, że pomimo ogromnej liczby przypadków naruszenia bezpieczeństwa danych w sklepach nie zrobili nic, żeby zmienić swoje przyzwyczajenia dotyczące korzystania z kart płatniczych.
  • 69% respondentów przyznało się do używania takiego samego hasła na więcej niż jednym urządzeniu lub stronie WWW.
  • 77% respondentów nie ufa zabezpieczeniom aplikacji mobilnych

(Nie)bezpieczne zakupy w internecie

Chociaż w minionym roku byliśmy świadkami bardzo wielu przypadków naruszenia bezpieczeństwa danych w sklepach internetowych, konsumenci nadal wykazują tendencję do ryzykownych zachowań. 48% respondentów przyznało się do robienia zakupów w internecie co najmniej raz w tygodniu. Jakkolwiek konsumenci oczekują wysokiego poziomu zabezpieczeń wykorzystywanych w bankowości internetowej i systemach transakcji mobilnych, w przypadku sklepów internetowych ich oczekiwania w tej kwestii są zatrważająco niskie. Co więcej, 45% respondentów nie zmieniło i nie ma zamiaru zmienić swoich przyzwyczajeń dotyczących posługiwania się kartami debetowymi i kredytowymi w internecie, chociaż w ostatnim czasie duża liczba osób padła ofiarą kradzieży danych.

Czy zabezpieczenia mobilne są słabym ogniwem?

Według Anti-Fraud Command Center firmy RSA, zajmującego się walką z oszustwami, w pierwszym półroczu 2014 r. 33% wszystkich transakcji bankowych zostało zainicjowanych na urządzeniach mobilnych (o 20% więcej niż w 2013 r. i aż o 67% więcej niż w 2012 r.). Ponadto jedna czwarta transakcji związanych z oszustwami pochodzi z kanału mobilnego, co dowodzi zdecydowanego wzrostu intensywności wykorzystywania tego kanału przez oszustów. Spośród wszystkich działań podejmowanych w internecie, które instytut Ponemon uwzględnił w badaniu, oczekiwania konsumentów co do bezpieczeństwa transakcji były najwyższe w przypadku płatności mobilnych. Jednocześnie 77% respondentów stwierdziło, że nie ufa zabezpieczeniom aplikacji mobilnych, a jedynie 35% powiedziało, że zawsze sprawdza, o jakie uprawnienia proszą pobierane aplikacje.

Uwierzytelnianie nowej generacji

W tej sytuacji nikogo nie powinien dziwić fakt, że niski stopień zaawansowania zabezpieczeń uwierzytelniania jest nadal dużym problemem w postrzeganiu konsumentów. 62% respondentów stwierdziło, że nie ufa serwisom WWW, które wymagają podania jedynie nazwy użytkownika i hasła. Chociaż 71% respondentów najbardziej obawia się wykradnięcia ich haseł w wyniku włamania, blisko jedna trzecia wszystkich osób objętych badaniem przyznała się do używania zaledwie jednego lub dwóch haseł do wszystkich swoich kont w internecie. 69% zadeklarowało używanie takiego samego hasła na więcej niż jednym urządzeniu lub serwisie WWW. Ponadto zaledwie 54% regularnie zmienia swoje hasła. Gdy zapytano konsumentów o preferowaną metodę uwierzytelniania, większość wskazała na tokeny programowe i biometrykę (głos lub odcisk palca) jako najlepsze zabezpieczenia ich cyfrowych tożsamości.

Czytaj także: Ty też planujesz wydać od 500 do 1000 zł na organizację świąt? PayU zbadał bożonarodzeniowy budżet Polaków


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *