Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Marketing w świecie e-commerce. Co decyduje o sukcesie e-sklepów?

21-06-2021, 10:19

W dobie pandemii ogromna część klientów zwróciła się w kierunku sklepów internetowych, które mogły im zapewnić wszystko to, co dotąd pozyskiwali z placówek stacjonarnych. Pogłębiło to trwającą od wielu lat tendencję do rozwoju e-commerce. Nie oznacza to jednak, że każdy z właścicieli sklepów internetowych zyskał przepustkę do sukcesu. Wręcz przeciwnie – ponad 60% biznesów e-commerce upada w kilka miesięcy od rozpoczęcia swojej działalności. U podstaw tak miażdżącej statystyki leży jednak nie tylko niedopasowana do klientów oferta, ale przede wszystkim niewłaściwy marketing. Co zatem kryje się pod tym pojęciem – i jak możemy z tym walczyć, by rzeczywiście osiągnąć sukces?

Marketing w świecie e-commerce. Co decyduje o sukcesie e-sklepów?

W dobie pandemii ogromna część klientów zwróciła się w kierunku sklepów internetowych, które mogły im zapewnić wszystko to, co dotąd pozyskiwali z placówek stacjonarnych. Pogłębiło to trwającą od wielu lat tendencję do rozwoju e-commerce. Nie oznacza to jednak, że każdy z właścicieli sklepów internetowych zyskał przepustkę do sukcesu. Wręcz przeciwnie – ponad 60% biznesów e-commerce upada w kilka miesięcy od rozpoczęcia swojej działalności. U podstaw tak miażdżącej statystyki leży jednak nie tylko niedopasowana do klientów oferta, ale przede wszystkim niewłaściwy marketing. Co zatem kryje się pod tym pojęciem – i jak możemy z tym walczyć, by rzeczywiście osiągnąć sukces?

Pierwsze kroki w sieci (wyzwań)

Sukces sklepu internetowego nie zależy wyłącznie od pasji i oddania jego właściciela. Jest on efektem wielu czynników, wśród których największe znaczenie mają:

  • Rozpoznanie rynku i wiedza o działaniach konkurencji oraz jej mocnych i słabych stronach.
  • Możliwość dotarcia do nowych klientów za pomocą nowych mediów, tj. internetu, kampanii reklamowych w wyszukiwarkach, mediach społecznościowych, itp.
  • Określenie grup docelowych dla danej gamy produktów lub dopasowanie zawartości strony, w tym także jej oferty, do wybranych odbiorców.

Jak widać, lista ta jest szeroka i zawiera szeroki wachlarz różnych czynników. Uwzględnienie ich wszystkich w pojedynkę może być dużym wyzwaniem, szczególnie w przypadku osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z e-commerce. Z pomocą mogą im przyjść agencje marketingowe. Czy jednak ich oferta rzeczywiście odpowiada potrzebom sklepów?

Wiele marketingów, jeden e-commerce

Oferta marketingowa agencji reklamowych czy specjalistycznych może swoją różnorodnością przyprawiać o ból głowy. Na rynku znajdziemy bowiem wiele podmiotów, które z chęcią podejmą się obsługi sklepów internetowych we właściwym dla siebie obszarze. Tych jest naprawdę wiele: od reklamy internetowej, po kampanie w mediach społecznościowych, na SEO czy SEM skończywszy.

Ze względu na tak szerokie możliwości, wybór jednej, dwóch czy kilku usług również jest ogromnym wyzwaniem z kilku powodów. Po pierwsze, właściciel nowego sklepu internetowego często nie będzie mógł stwierdzić, które z działań najlepiej sprawdzi się w jego przypadku. Po drugie, współpraca z kilkoma specjalistycznymi agencjami może często wywołać więcej chaosu, niż wygenerować korzyści. Po trzecie, firmy marketingowe niekiedy mają różne, czasem sprzeczne pomysły na marketing danej strony internetowej. Po czwarte, choć nie najmniej ważne, korzystanie z usług wielu agencji oznacza zwielokrotnione koszty, na które często początkujące sklepy internetowe nie mogą sobie pozwolić. Jednocześnie prowadzenie e-commerce bez marketingu jest skazane na porażkę, stąd nie można go po prostu pominąć. Odpowiedzią na wszystkie te problemy staje się spójna strategia.

Strategia kluczem do sukcesu w e-commerce

Dzisiejszy e-commerce to już nie przypadkowe działania prowadzone przez agencje, które w danej chwili zaoferowały sklepowi najlepszą cenę. Kluczem do utworzenia spójnej, a przez to przekonującej i atrakcyjnej komunikacji w cyfrowych kanałach jest odpowiednia strategia marketingowa, która obejmuje nie jeden, a wszystkie rodzaje działań. Aby była ona efektywna, dodatkowo musi ona być oparta na twardych danych o danym biznesie, oraz regularnymi audytami jego poszczególnych obszarów. Jak potwierdzają badania, tylko wtedy strategia marketingowa nie tylko skutecznie będzie dążyła do celu danego przedsiębiorstwa, ale także pozwoli zoptymalizować działania tak, by przynosiły największe zyski.

Takie rozumowanie znajduje odzwierciedlenie w planowaniu strategii marketingowej będącym częścią usług świadczonych przez Performance Marketing. Wszystkie nasze działania są oparte na trzech podstawowych filarach, które umożliwiają monitorowanie efektywności oraz dopasowanie marketingu do potrzeb danego biznesu. Są to:

  1. Performance – regularne mierzenie wskaźników kluczowych dla danej strony internetowej i przeprowadzanie audytów w celu określenia postępów prac.
  2. Marketing – rozumiany nie tylko jako szeroko zakrojone kampanie SEO, SEM i social media, ale także jako regularna praca nad wizerunkiem i marką sklepu internetowego.
  3. Planowanie – uporządkowanie działań w czasie, dopasowanie ich do czynników zewnętrznych (np. sezonowość) oraz do branży strony oraz określenie celów do wykonania w danym okresie.

Oferta Performance Marketing Management działa zatem kompleksowo we wszystkich kanałach i pozwala na utworzenie jednolitej strategii – bez rozdrabniania uwagi na poszczególne usługi, za to z kreowaniem wizerunku i całościowej komunikacji.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              





Ostatnie artykuły:

fot. Sophos




fot. Freepik




fot. Freepik