Małe miejscowości nie takie cyfrowe. Co może pomóc mieszkańcom wsi i miasteczek?

04-12-2018, 12:11

Liczba Polaków o co najmniej podstawowych umiejętnościach cyfrowych rośnie. Z internetu przynajmniej raz w tygodniu korzysta 67% osób, ale na wsiach jest ich mniej niż 60%. Tylko 1 z 10 nastolatków wykorzystuje internet do twórczych działań. Nadrobieniu różnic względem unijnej średniej i kształceniu kompetencji cyfrowych Polaków mają służyć dedykowane pracownie.

W publikowanym corocznie przez Komisję Europejską indeksie gospodarki i społeczeństwa cyfrowego (DESI) Polska zajęła 24. pozycję spośród 28 państw członkowskich Unii Europejskiej. Na niską pozycję wpływa m.in. zasięg stałych łączy szerokopasmowych (87%) i rozwój stałych łączy szerokopasmowych (61%).

Choć z danych CBOS wynika, że 67% dorosłych Polaków przynajmniej raz w tygodniu korzysta z internetu, a wśród mieszkańców dużych miast ten odsetek sięga 80%., to w przypadku mieszkańców wsi odsetek jest dużo niższy i wynosi 59%.

Pracownie Orange, które działają w małych miasteczkach i wsiach, mają pomóc to zmienić. W 100 multimedialnych świetlicach odbywają się zajęcia kodowania, prototypowania czy robotyki. Niemal 70% lokalnych liderów przyznaje, że dzięki takiej pracowni zwiększyło swoje kompetencje cyfrowe. 

Choć rośnie odsetek osób, które napisały program komputerowy (z 2,6% w 2016 roku do 4,12% w 2017 roku), to do średniej europejskiej wciąż nam daleko. Mimo że – jak wynika z polskiej edycji międzynarodowego badania EU Kids Online 2018 – 85% nastolatków codziennie lub prawie codziennie łączy się z siecią za pośrednictwem smartfona, a 15%spędza w internecie nawet 5 godzin dziennie. Tylko 10% twórczo wykorzystuje możliwości sieci.

Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange, zaznacza, iż ważnym aspektem edukacji jest bezpieczne korzystanie z internetu, świadome, ale też twórcze, które pomaga rozwijać zainteresowania. Dodaje również, że oferta pracowni jest skierowana nie tylko do młodzieży, ale także do osób dorosłych, które np. dzięki znajomości tworzenia CV w sposób atrakcyjny, mogą się rozwijać, tworzyć własne biznesy lokalne i promować je w internecie.

Aby wzbogacić ofertę, w pracowniach organizowany jest Tydzień Pracowni Orange, który w tym roku odbywa się pod hasłem „Zajrzyj do przyszłości”.

Źródło: Newseria


Źródło: materiał nadesłany do redakcji
  
znajdź w serwisie



RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Grudzień 2018»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31 

Reklama:

pożyczki

Jak czytać DI?
Newsletter

Podaj teraz tylko e-mail!



RSS
Copyright © 1998-2018 by Dziennik Internautów Sp. z o.o. (GRUPA INFOR PL) Wszelkie prawa zastrzeżone.