Majstrowali przy Wikipedii w czasie pracy

16-08-2007, 14:35

Nie da się ukryć, że różne firmy mogą wykorzystać Wikipedię, aby "poprawić" wpisy na swój temat, lub te dotyczące konkurencji. Na szczęście coraz częściej próby takich manipulacji są wykrywane, na co świetnym przykładem jest wpadka pracowników Fox News i New York Timesa.

Jeśli wpis w Wikipedii był "anonimowo" edytowany przez pracownika danej firmy, to wykrycie takiego nadużycia jest proste. Wystarczy porównać adres IP osoby, która dokonała zmian w tekście z adresami IP należącymi do znanych firm i organizacji. Proces wyłapywania takich podejrzanych edycji da się nawet zautomatyzować. Służy do tego wydane niedawno narzędzie o nazwie Wikiscanner.

Niedługo po udostępnieniu tego narzędzia na blogu Dailykos pojawiła się informacja o tym, że pewne artykuły na temat osób związanych z kanałem telewizyjnym Fox News zostały zmienione przez użytkowników, których adres IP odpowiadał adresowi Fox News. Zmiany te polegały m. in. na wymazywaniu pewnych fragmentów artykułów, takich jak poniższy:

Smith was arrested in Florida in [[November]] [[2000]] for aggravated battery with a motor vehicle. The apparent victim was another reporter. Both Smith and the other reporter were in Florida covering the [[U.S. presidential election, 2000#Florida_election_results|Florida election crisis]] during the [[U.S. presidential election, 2000|2000 United States presidential election]].

Ten fragment dotyczył wpadki pracującego dla Fox News Sheparda Smitha. Jego wymazanie oczywiście mogło się przyczynić do tego, że został on przedstawiony w nieco lepszym świetle. Warto dodać, że to jeden z dwóch kompromitujących fragmentów na temat Smitha, które ktoś pracujący w Fox News skasował.

Podejrzanej edycji wpisów dopuścili się również pracownicy New York Times, którzy zmodyfikowali wpis dotyczący gazety Wall Street Journal. O zmianach przez nich dokonanych w można poczytać w serwisie Media Bistro.

Przedstawiciele Fox News nie skomentowali sprawy. Przedstawiciel New York Timesa udzielił natomiast komentarza serwisowi CNET. Powiedział jedynie, że nie da się określić, który konkretnie pracownik dokonał edycji w Wikipedii.

Wygląda na to, że zmian w Wikipedii ktoś z personelu NYT dokonał na własną rękę. Podobnie mogło być w przypadku Fox News. Nie zmienia to faktu, że takie "poprawki" budzą poważne zastrzeżenia i firmy powinny nawet uważać na to, czy aby ich pracownicy nie bawią się w Wikipedystów w czasie pracy. Złapanie za rękę na "majstrowaniu przy Wikipedii" z pewnością nie przynosi chluby.

Następny artykuł » zamknij

Problemy ze Skype

Tematy pokrewne:  

tag Wikiscannertag NYTtag New York Times
  
znajdź w serwisie

RSS  
RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Lipiec 2019»
PoWtŚrCzwPtSbNd
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031