Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

W lubelskim trolejbusie za darmo można surfować po sieci. Niedługo takich pojazdów będzie trzydzieści. Poprosiliśmy rzecznika MPK Lublin o odpowiedzi na kilka pytań.

Z początkiem czerwca pasażerowie lubelskich trolejbusów zyskali dodatkową usługę świadczoną przez miejskiego przewoźnika - darmowy internet bezprzewodowy. W związku z tym poprosiliśmy firmę o udzielenie nam kilku odpowiedzi. W imieniu MPK Lublin wypowiedziała się Weronika Opasiak, rzecznik prasowa.

Dziennik Internautów (DI): Skąd pomysł na internet w trolejbusach?

Weronika Opasiak (WO): Wi-Fi w trolejbusach to pomysł zmarłego Prezesa MPK Lublin Czesława Rydeckiego, który w ten sposób chciał promować w Lublinie tabor trolejbusowy. Lublin to jedno z trzech miast w Polsce, gdzie jeżdżą trolejbusy, ale jedyne miasto, gdzie trolejbusy mają Wi-Fi.

DI: Do kogo skierowana jest ta oferta?

WO: Przede wszystkim do ludzi młodych. Lublin to miasto studenckie, gdzie wiele osób korzysta z komórek wyposażonych w internet czy przenośnych komputerów. Liczymy, że darmowy internet nie tylko uprzyjemni podróż naszymi pojazdami, ale będzie też pomocny, chociażby by sprawdzić pocztę elektroniczną czy rozkład jazdy komunikacji miejskiej. Innowacyjny pomysł już znalazł wielu zwolenników, szczególnie wśród młodzieży.

DI: Ile pojazdów jest wyposażonych w odpowiednią instalację?

WO: Na razie to jeden taki pojazd, ale docelowo będzie ich trzydzieści. Routery znajdą się we wszystkich nowych trolejbusach, które Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie kupuje w tym i przyszłym roku. Kolejne trolejbusy wyposażone w Wi-Fi powinny pojawić się na lubelskich ulicach już w najbliższych miesiącach.

DI: Na jakiej linii korzystać można z Waszego internetu?

WO: Trolejbus ten nie jest przypisany do jednej linii, jeździ na wszystkich trasach trolejbusowych.

DI: W jaki sposób należy korzystać z dostępu do sieci w trolejbusie?

WO: Trolejbus wyposażony w Wi-Fi oznaczony jest specjalnym piktogramem, to pojazd o numerze bocznym 3848. Aby skorzystać z usługi, wystarczy wyszukać w połączeniach sieci bezprzewodowej sieć „MPK Lublin” i nawiązać połączenie. Sieć nie jest zabezpieczona żadnym hasłem, więc każdy bez problemu może się z nią połączyć. Przepustowość to 1 Mb/s.

DI: Czy projekt wpłynie na ceny biletów?

WO: Na pewno nie odbije się na cenach biletów, ponieważ MPK Lublin jest tylko i wyłącznie przewoźnikiem, wpływy ze sprzedaży biletów trafiają do budżetu organizatora komunikacji miejskiej, którym jest Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie. Jedno z drugim nie ma nic wspólnego.

DI: Ile kosztowało wdrożenie projektu?

WO: Routery będą montowane w 30 nowych trolejbusach, które kupujemy dzięki unijnemu dofinansowaniu. Ich zakup był możliwy dzięki unijnej dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego w ramach działania 5.3 Miejski transport publiczny. MPK Lublin otrzymało ponad 26 mln zł, przy czym całkowita wartość projektu wynosi przeszło 61 mln zł.

DI: Jaki jest koszt utrzymania systemu?

WO: Na razie trudno mówić o kosztach, trolejbus nie jeździ nawet miesiąc. Poza tym to wersja testowa. Na początku lipca zamierzamy zrobić podsumowanie – ile osób korzysta z oferty i czy taka przepustowość wystarczy.

 

Będziemy sprawdzać, jak postępują prace związane z wprowadzeniem na trasę kolejnych trolejbusów.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:

fot. DALL-E




fot. DALL-E



fot. DALL-E