Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

LogToMobile: Czasem w pogoni za designem, zapomina się o celach biznesowych

04-07-2012, 17:10

Jak będzie wyglądała przyszłość tworzenia aplikacji mobilnych oraz czy nowsze smartfony rzeczywiście ułatwiły pracę deweloperom, opowiadają w rozmowie z Dziennikiem Internautów przedstawiciele firmy LogToMobile.

Adrian Nowak, Dziennik Internautów: LogToMobile zajmuje się przede wszystkim projektowaniem interfejsów dla aplikacji mobilnych. Jak zrodził się pomysł na stworzenie tego typu firmy?

LogToMobile: Dla ścisłości zaznaczę tylko, że nasz obszar działalności jest nieco szerszy, choć strona internetowa w tej chwili nie do końca to odzwierciedla. Realizujemy projekty na zlecenie zewnętrznych klientów, ale także sami wydajemy produkty we współpracy z zewnętrznymi partnerami. Takim przykładem jest seria multimedialnego oprogramowania edukacyjnego do nauki angielskiego, którą aktualnie wydajemy z naszym partnerem - firmą eTutor - na urządzenia typu iPhone oraz iPad. Obecnie na rynku dostępna jest już aplikacja eTutor Business English. Jest to w tym momencie już najbardziej rozbudowana aplikacja do nauki języka angielskiego w polskim App Store - w jej ramach oferujemy łącznie 150 czytanek i dialogów, interaktywne ćwiczenia, mówiony słownik biznesowy. Kurs biznesowy posiada ponad 400 minut nagrań native speakerów.

Obecnie opracowujemy metodę optymalizacji powtórek i przygotowujemy się do wydania kolejnych kursów, które będą jeszcze bardziej rozbudowane. Przy każdym projekcie bardzo dużą uwagę przywiązujemy do aspektów związanych z usability i ergonomią użytkowania. Pomysł na firmę zrodził się w wyniku naszych codziennych obserwacji oraz na bazie ogólnych badań rynkowych.

Na rynku działa co najmniej kilka firm zajmujących się tego typu działaniami. Co w takim razie wyróżnia Was spośród konkurencji?

Po pierwsze przywiązujemy ogromną wagę do wizualnej strony produktu i ergonomii jego użytkowania. Posiadamy również bardzo szerokie kompetencje technologiczne - m.in. realizujemy zaawansowane aplikacje z wykorzystaniem technologii HTML5. Przykładamy ogromną wagę to jakości realizacji, optymalizacji oraz stabilnego działania naszych aplikacji - posiadamy specjalny system pracy, w którym kody są wzajemnie weryfikowane przez różnych programistów, tak aby mieć absolutną pewność co do poprawności jego działania. Ponadto posiadamy odpowiednią wiedzę i doświadczenie, aby wspierać klienta w zakresie całego cyklu produkcji oprogramowania mobilnego - począwszy od koncepcji, poprzez realizację, do dystrybucji.

Czyli dla przykładu może się zgłosić do nas firma z informacją, że chciałaby wypromować swoją markę, używając kanałów mobilnych. Analizując produkt, grupę docelową oraz dotychczasową komunikację marketingową tej firmy oraz wykorzystując naszą wiedzę z zakresu technologii i marketingu mobilnego proponujemy określone rozwiązania. 

Z jakimi klientami w pierwszej kolejności chcecie nawiązać współpracę? Małe firmy produkujące swoje programy mobilne czy duże przedsiębiorstwa?

Wielkość przedsiębiorstwa nie jest dla nas kryterium przy nawiązywaniu współpracy. Szukamy ciekawych projektów i wyzwań. Jesteśmy otwarci także na możliwości współpracy z dostawcami treści, którzy szukają nowych dróg monetyzacji dla tych treści. Dla przykładu: jeśli wydawnictwo posiada ciekawe książeczki dla dzieci, to może chcieć wydać ich multimedialną interaktywną wersję. Jeśli to jest ciekawy produkt, jednak podmiot posiadający do niego prawa nie posiada przy swoich aktualnych założeniach budżetowych możliwości jego finansowania, to możemy także zrealizować produkt przy wykorzystaniu własnych środków w modelu podziału przychodów.

Od jak dawna działacie? Ilu klientów udało Wam się zdobyć przez ten czas?

Obecnie realizujemy zlecenia dla 3 klientów zewnętrznych i posiadamy 2 partnerów, z którymi wydajemy własne oprogramowanie. 

Zajmujecie się projektowaniem, kodowaniem gotowych projektów, materiałami marketingowymi, a także wprowadzaniem produktów na nowe rynki. Które z Waszych działań, wybierają klienci najczęściej?

Tak, staramy się obejmować cały cykl produkcji oprogramowania mobilnego - począwszy od fazy koncepcji, poprzez kreację graficzną i programowanie, do promocji. Z naszego doświadczenia wynika, iż klienci są często zainteresowani różnymi możliwościami dystrybucji, ponieważ jest to dość złożony temat. Szczególnie w systemie Android, który jest dość rozproszony, ograniczenie się do wrzucenia aplikacji do oficjalnego sklepu Google (czyli Google Play) nie zawsze jest najlepszym z możliwych rozwiązań. W takich sytuacjach staramy się doradzić odnośnie najbardziej efektywnego systemu dystrybucji oprogramowania. 

Co okazało się największym wyzwaniem podczas przygotowywania LogToMobile?

Dobór specjalistycznej kadry był dość dużym wyzwaniem, jako że mieliśmy wysokie wymagania w stosunku do osób, które mają z nami współpracować. Teraz myślę, że udało nam się zgromadzić bardzo silny zespół, który może realizować najbardziej złożone projekty.

Ile osób obecnie zatrudnia Wasza firma?

Nasz stały zespół to 4 programistów i 2 grafików komputerowych. Dodatkowo posiadamy kilka bardzo profesjonalnych i sprawdzonych pracowników zewnętrznych, którym oddelegowujemy część pracy w ramach bieżącego zapotrzebowania.

LogToMobile tworzy także narzędzia automatyzujące pracę programistów. Możecie opowiedzieć o nich szerzej?

W tym momencie prace nad kreatorem zostały chwilowo wstrzymane ze względu na pojawienie się innych projektów w ramach zleceń, niemniej jednak jest to bardzo ważny element naszego planu. Mówiąc w skrócie, chcemy wyprodukować narzędzie, za pomocą którego korzystając z interfejsu poprzez stronę WWW, będzie można samodzielnie składać własną aplikację mobilną na zasadzie budowania budowli z klocków. Cały proces ma odbywać się bez konieczności programowania. Istnieje już na rynku co najmniej kilka tzw. kreatorów mobilnych, jednak myślimy, że uda nam się zaoferować coś unikalnego. Na chwilę obecną nie chciałbym zdradzać więcej szczegółów.

Czym musi się charakteryzować dobry interfejs mobilny?

Na pewno powinien być klarowny, przyjazny, możliwie intuicyjny i spójny - przez co użytkownik może efektywnie wykorzystywać aplikację. Atrakcyjność wizualna jest niezmiernie ważna, ale nie może być uzyskiwana kosztem naruszenia poprzednich cech. Zauważyliśmy, że czasem w pogoni za "efekciarstwem graficznym" zapomina się, że priorytetem jest określony cel biznesowy, który dana aplikacja ma spełniać. Nie byłoby dużym problemem stworzenie strony internetowej, która graficznie przebiłaby na głowę stronę firmy Ryanair. Pytanie, czy ta strona efektywniej sprzedawałaby produkt! Ważna jest także spójność identyfikacyjna - jeśli tworzymy np. grę mobilną promującą dany produkt, to ten produkt posiada już jakąś linię graficzną, do której powinniśmy się odwoływać.

Większe ekrany nowoczesnych smartfonów ułatwiają tworzenie mobilnych aplikacji czy wręcz przeciwnie?

Jeśli mamy do czynienia z bardziej złożonym interfejsem, to zdecydowanie większy ekran jest dla nas ułatwieniem. Przy produkcji oprogramowania na telefon często wyzwaniem jest zmieszczenie na ekranie wszystkich elementów, tak żeby wszystko można było bez problemu zobaczyć i wybierać elementy klikalne. Oczywiście, jak jest to często przytaczane, dodatkowa praca jest wymagana także w związku z fragmentaryzacją systemów mobilnych i faktem, iż dostępne urządzenia znacząco różnią się przekątnymi ekranów oraz ich rozdzielczościami. Staramy się, aby w naszych produkcjach wszystko było dopracowane w najdrobniejszych detalach.

Które z dotychczasowych zleceń okazało się prawdziwym wyzwaniem i dlaczego?

Zaczynamy wspólnie z organizacją NetHope realizować oprogramowanie, które będzie miało na celu zapobieganie procederowi handlu ludźmi. Zlecenie to zostało pozyskane na drodze wygranego konkursu, do którego startowało także wiele ekip z różnych krajów. Konkurs odbił się dość głośnym echem i był relacjonowany m.in. przez telewizję BBC. Wyzwaniem jest zrobienie aplikacji, która będzie naprawdę skuteczna i zaoferuje rozwiązania, które rzeczywiście pomogą ludziom w trudnej sytuacji. 

Udało Wam się zdobyć wsparcie ze strony Miasteczka Multimedialnego sp. z o.o. realizującego projekt Media 3.0. Jakie korzyści dała ta współpraca?

Oprócz bezpośredniego zastrzyku kapitałowego znaczenie ma także wsparcie określane terminem "beyond capital". Firmy często są ekspertami w dość wąskiej dziedzinie specjalizacji. To prawidłowa sytuacja. Natomiast fundusze technologiczne posiadają nieco bardziej ogólny, ale szerszy horyzont. Jeśli pomyślimy nad tym, że pracownicy funduszu w codziennej pracy spotykają się z dziesiątkami przedsiębiorców przedstawiających swoje koncepcje produktowe, dokonują mnóstwa analiz oraz obserwują, jak w praktyce rynek odbiera różnego rodzaju produkty - to łącznie daje to bardzo cenną wiedzę, niedostępną osobie z zewnątrz.

Jeżeli na bazie tak szerokiego doświadczenia biznesowego Miasteczko Multimedialne wspiera firmę, wybierając ją z grona wielu konkurencyjnych podmiotów, to po pierwsze jest to potwierdzenie, że to, co robisz, ma sens. MM w ramach zapotrzebowania może wspierać nas swoim doświadczeniem biznesowym i troszkę na zasadzie ojca chrzestnego pilnować, aby jej portfelowa spółka nie popadła w złe towarzystwo, np. pomagając w skontaktowaniu się z właściwymi partnerami. Wierzę również, iż fakt, że stoi za nami duży podmiot biznesowy, potwierdza wiarygodność LogToMobile i pozytywnie wpływa na nasz wizerunek.

Moja osobista korzyść związana z nawiązaniem współpracy z MM jest także taka, że miałem okazję poznać miasto Nowy Sącz! To całkiem ładne miasto, które teraz oprócz posiadania renomowanej uczelni biznesowej jest teraz także siedzibą innowacyjnego parku biznesu oraz funduszu. To z pewnością dobra wiadomość dla wszystkich młodych mieszkańców tego regionu.

Na co dzień wiele słyszy się o ekspansji rynkowej tabletów czy smartfonów. Czy w związku z tym zauważyliście większe zainteresowanie (przedsiębiorców) Waszą firmą?

Rzeczywiście, smartfony i tablety coraz odważniej wkraczają do naszego codziennego życia, z coraz większym impetem, a telefony stają się lokalnymi centrami rozrywki. Zwiększa się także postrzeganie telefonów i tabletów jako atrakcyjnych i skutecznych nośników dla przekazów reklamowych. Jednocześnie rośnie liczba podmiotów, które chcą wykorzystać tę ekspansję, dlatego oczywiście musimy wciąż dbać o najwyższą jakość naszych produkcji.

W jakim kierunku będzie się rozwijało LogToMobile? 

W najbliższej perspektywie mamy w planie kontynuację prac nad serią oprogramowania do nauki języków obcych. Z pomocą naszych partnerów będą one dostępne jako aplikacje dla różnych rynkach. Zamierzamy również rozpocząć współpracę z nowymi klientami. 

Czytaj także: Android: Nowe aplikacje, których nie chcesz przegapić

LogToMobile - „Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z EFRR w ramach POIG oraz budżetu państwa, Priorytet 3 – Kapitał dla innowacji, Działanie 3.1 – Inicjowanie działalności innowacyjnej. Inwestujemy w waszą przyszłość.”


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: DI24.pl



Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR