Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Lista Robinsonów remedium na niechciane reklamy

06-10-2016, 09:43

Setki niechcianych wiadomości z ofertami na mailu? Skrzynka pocztowa zapełniona ulotkami lub gazetkami promocyjnymi? Męczące telefony z firm reklamujących pokaz noży, a może SMS z ofertą horoskopu lub usługą ubezpieczeniową? Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada, jak za pomocą Listy Robinsonów tych sytuacji uniknąć.

Sieć ECC-Net stworzyła spis inicjatyw funkcjonujących jako „Mailing Preference Service” – MPS i „Telephone Preference Service” – TPS, czyli tzw. Systemy ochrony prywatności konsumentów. Funkcjonują we wszystkich krajach UE, Norwegii oraz Islandii, za wyjątkiem: Litwy, Rumuni, Bułgarii oraz Węgier.

 

Lista Robinsonów w Polsce 

System ochrony prywatności konsumentów działa w Polsce pod nazwą Lista Robinsonów, prowadzony jest przez Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego (SMB). Wszyscy, którzy mają już dość bezpośrednich form kontaktu marketingowego mogą zarejestrować się w specjalnej bazie. Formuła Listy Robinsonów zakłada ochronę konsumentów na 4. płaszczyznach: kontaktu za pomocą poczty tradycyjnej, e-mailowej, telemarketingu oraz wiadomości SMS.

 

Aby się zarejestrować należy na stronie internetowej listarobinsonow.pl/register wybrać jedną z 4. opcji:

  • Adres pocztowy
  • Adres e-mail
  • Numer telefonu (Telemarketing)
  • Numer telefonu (SMS)

 

Chcąc uniknąć niechcianych komunikatów za pomocą poczty tradycyjnej, konsument powinien wysłać formularz rejestracyjny pod adres wskazany na ww. stronie internetowej. W przypadku uciążliwych e-maili marketingowych/SPAM wysyłanych na skrzynkę pocztową należy wpisać swój adres e-mail na Listę Robinsonów, przy pomocy kwestionariusza dostępnego na stronie. Konsumenci chcący uniknąć telefonów handlowych, pochodzących z nieznanego źródła mogą zarejestrować swój numer w bazie, dzwoniąc pod numer podany na ww. stronie. Ponadto, Lista Robinsonów pomoże rozwiązać kwestie dotyczące niechcianych wiadomości SMS.

UWAGA: Przedsiębiorca musi dołączyć do Listy Robinsonów, aby konsument mógł zrezygnować z jego komunikatów.

Obecnie w programie uczestniczy 58. przedsiębiorców z różnych dziedzin m.in.: baz danych, mediów elektronicznych, reklamy, finansów, ubezpieczeń. Wśród nich znajdziemy takich przedsiębiorców jak: Google Polska, Poczta Polska czy InPost.

 

Jak listy działają w innych krajach? 

W Belgii Lista Robinsonów reguluje wyłącznie kwestie dotyczące wiadomości handlowych przychodzących na skrzynkę pocztową. Konsumenci, którzy nie chcą otrzymywać niechcianych telefonów marketingowych, mogą zarejestrować się na innej liście: “Do not call me”.

Holandia zapewnia swoim konsumentom ochronę na 3. płaszczyznach: niechcianych telefonów marketingowych, e-maili oraz poczty tradycyjnej. Każdy konsument, który nie chce otrzymywać reklam powinien zapisać się na 3. oddzielnych listach. Ponadto, przedsiębiorca, który dzwoni do konsumenta musi zapytać, czy konsument zgadza się na kolejny kontakt oraz czy nie chciałby zapisać się na listę „Do not call me register”. 

Niemiecka lista Robinsonów, umożliwia rejestrację na okres 5 lat za pomocą poczty tradycyjnej lub e-mailowo. Marketingowe rozmowy telefoniczne, faksy oraz wiadomości SMS mogą być kierowane wyłącznie do osób, które się wcześniej na to zgodziły. Jeżeli przedsiębiorca wcześniej nie uzyskał zgody, konsument może to zgłosić właściwemu organowi.

W przeciwieństwie do Polski, w Hiszpanii konsumenci nie zapisują się na listę, mogą jednak zażądać od stowarzyszenia usunięcia ich danych z list prowadzonych przez samych przedsiębiorców. Ponadto w Hiszpanii firmy korzystające z marketingu telefonicznego są zobowiązane poinformować na początku rozmowy, w jakim celu dzwonią. Połączenia mogą być wykonywane w godzinach 09:00-21:00.

Austriacka lista Robinsonów zawiera wyłącznie listę osób, które unikają bezpośredniego marketingu za pomocą e-maili.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:

fot. HONOR








fot. Freepik



fot. ING