Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Łącza poniżej 1 Mb/s coraz rzadsze

31-01-2010, 10:30

Łącze o prędkości od 1 do 2 Mb/s jest najczęściej spotykane w polskich domach. Trzeba jednak mieć na uwadze, że wielu internautów nie potrafi sprawdzać prędkości swojego łącza - to niektóre wnioski z badań PBS przeprowadzonych przez Urząd Komunikacji Elektronicznej.

Na stronach UKE znajdziemy obszerny (199 stron) raport z badań PBS. Dotyczy on m.in. telefonii stacjonarnej, komórkowej, dostępu do internetu i telewizji w Polsce. Badania zostały przeprowadzone na reprezentatywnej grupie gospodarstw domowych i generalnie pokazują, że stopień nasycenia usługami telekomunikacyjnymi w Polsce jest duży.

W niniejszym tekście przedstawimy wyniki dotyczące rynku dostępu do internetu. Aż 64,9% ankietowanych deklaruje, że posiada w swoim gospodarstwie domowym komputer, a 89,1% z tych gospodarstw ma dostęp do internetu.

Większość, bo 59,8% respondentów, korzystała z internetu w ciągu ostatniego miesiąca. Najwięcej osób łączyło się z siecią we własnym domu lub w pracy. Zdecydowana większość osób, które korzystają z internetu w domu, posiada stałe stacjonarne łącze (70,2%). Dostęp mobilny posiada 15,7% osób z dostępem do internetu.

>>> Czytaj: Telefonia komórkowa: większe nasycenie i różnorodność

Telekomunikacja Polska nadal rządzi na rynku. Operator ten dostarcza internet co czwartej osobie posiadającej jakikolwiek dostęp.

Większość łączy powyżej 1 Mb/s

29,8% respondentów posiada łącze o prędkości od 1 Mb/s do 1,99 Mb/s. Ponad jedna piąta posiadaczy stałych łączy używa połączeń o prędkości od 2 Mb/s do 5,99 Mb/s. Łącza o prędkości mniejszej niż 1 Mb/s ma kilkanaście procent badanych.

Połowa badanych (50,3%) nie potrafi sprawdzić prędkości łącza, z którego korzysta. Jedna trzecia (33,6%) potrafi to sprawdzić.

Liczy się cena

Najwięcej badanych wybrało swojego obecnego operatora ze względu na niską cenę jego usług – tak odpowiedziało 46,4% badanych. Ponad jedna czwarta badanych (27,8%) skorzystała z atrakcyjnej promocji, 23,8% wybrało aktualnego operatora ze względu na dobrą przepustowość łącza. Jedna piąta badanych (18,8%) wybrała danego operatora, ponieważ nie miał on w ich rejonie konkurencji.

Ponad dwie trzecie badanych (71,7%) nie złożyło nigdy reklamacji ani nie wniosła skargi do swojego operatora. Takie doświadczenia zgłasza 13,5% respondentów. Najczęstszą przyczyną reklamacji składanych przez respondentów były problemy z połączeniem z internetem – 39,7% wskazań. Jedna trzecia badanych (33%) zgłaszała awarie linii.

Przebieg procedury reklamacyjnej respondenci oceniali raczej na poziomie średnim. Najwyższą średnią ocenę (na 5–stopniowej skali) uzyskał aspekt oceny uprzejmości pracowników (4,0). Pozostałe badane aspekty uzyskały wyraźnie niższe średnie ocen.

VoIP nie zastąpi telefonu

W ramach badań sprawdzono też korzystanie z komunikatorów. Z komunikatorów tekstowych korzysta około dwóch trzecich badanych (65,2%). Na rynku komunikatorów internetowych dwa programy są zdecydowanie częściej wykorzystywane niż narzędzia firm konkurencyjnych. W grupie komunikatorów tekstowych prowadzi Gadu-Gadu (85%), a w grupie komunikatorów głosowych - Skype (72,1%).

Jedynie 11% badanych korzystających z internetu w ciągu ostatniego miesiąca jest skłonnych zrezygnować ze zwykłego telefonu stacjonarnego na rzecz stacjonarnego telefonu internetowego (w technologii VoIP). Jedna trzecia badanych (33,4%) nie zdecydowałaby się na taką zamianę.

>>> Czytaj: Internet szerokopasmowy: Polska dogania unijną średnią


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR