Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

KRRiT: oznaczenie lokowania produktu i nowe symbole wiekowe

komunikat prasowy 23-07-2011, 15:44

W najbliższym czasie audycje telewizyjne zostaną oznaczone nowymi znakami graficznymi ochrony małoletnich. Widzowie i radiosłuchacze zostaną także poinformowani o lokowaniu produktu w programach.

Lokowanie produktu

Lokowanie produktu (ang. product placement) polega na umieszczeniu towarów czy usług w audycji w celach marketingowych, np. jako kubek z logo konkretnej kawy pitej przez głównego bohatera czy zachwalany w rozmowie samochód. Unijna dyrektywa 2010/13/UE zobowiązuje nadawców do oznako­wania i ewidencji takich audycji.

Rozporządzenie KRRiT z 30 czerwca 2011 r. wprowadza ten obowiązek do polskiego prawa. Zgodnie z jego brzmieniem nadawca programu telewizyjnego obowiązany jest do oznaczania audycji, w których zastosowano lokowanie produktu, specjalnym znakiem graficznym. Musi on zostać umieszczony na początku programu, przy jego wznowieniu po przerwie reklamowej oraz na końcu. Wyświetlany musi być nie krócej, niż przez cztery sekundy, zajmując powierzchnię minimum 5 proc. ekranu. Znak musi być wyświetlany także przez cały czas trwania napisów końcowych.

W przypadku audycji radiowych, w których zastosowano lokowanie produktu, nadawca zobowiązany jest wyemitować (tak jak w przypadku audycji telewizyjnych – na początku, po wznowieniu oraz na końcu) sygnał dźwiękowy. Będzie to czytany przez lektora komunikat: „audycja zawiera lokowanie produktu” oraz „audycja zawierała lokowanie produktu”.

Rozporządzenie, o którym Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji poinformowała w piątek, 22 lipca, wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Nowe oznaczenia ochrony małoletnich  

KRRiT – po sześciu latach funkcjonowania rozporządzenia w sprawie kwalifikowania audycji mogących mieć negatywny wpływ na rozwój dzieci – przeprowadziła debatę na temat skuteczności obowiązującego systemu ochrony. Zadecydowano podczas niej o niewielkich modyfikacjach aktualnie stosowanych znaków, polegających na zwiększeniu ich czytelności i widoczności.

12 lipca 2011 r. KRRiT dokonała nowelizacji rozporządzenia. Zamieniono czerwone kółko na czerwony kwadrat z białym kluczykiem w środku, jako oznakowanie audycji przeznaczonych dla osób powyżej 18 roku życia. Zielone kółko – oznaczające audycje dla wszystkich widzów, także tych najmłodszych – zamieniono na zielony kwadrat z uśmiechniętą buźką w środku. Pozostałe trzy znaki również mają formę kwadratów z cyframi oznaczającymi wiek, poniżej którego nie powinno się oglądać konkretnego programu.

Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: KRRiT



Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR