Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

(akt.) Kontrowersje wokół oferty specjalnej kierowanej do klientów nazwa.pl

25-06-2010, 22:34
Listy Czytelników

NetArt wykupuje nazwy domen według danych swoich klientów (nazwiska, nazwy firm itd.), a następnie oferuje je tymże klientom na giełdzie np. za 2000 zł - zaalarmował jeden z Czytelników Dziennika Internautów. Przedstawicielka firmy stanowczo temu zaprzecza.

Nie dochodziłem głębiej do sedna tej sprawy. Może być oczywiście tak, że panel NetArt dopasowuje jedynie obecne już na giełdzie domen nazwy do danych znalezionych w koncie użytkownika - przyznaje Czytelnik. Podejrzewa jednak firmę o masową rezerwację domen i próbę ich odsprzedaży klientom. W załączeniu dostaliśmy zrzut ekranu obrazujący Panel Klienta, w którym widnieje "Oferta specjalna - propozycja specjalnie dla Ciebie!" (a tam kilka domen, których cena oscyluje w granicach od 350 do 5000 zł). Chyba trudno o bardziej nieetyczną postawę wobec własnych klientów - komentuje Czytelnik.

Dziennik Internautów zwrócił się do firmy NetArt z serią pytań dotyczących zaistniałej sytuacji. Beata Mosór, Kierownik Sekcji PR, udzieliła nam następujących wyjaśnień (przedrukowujemy wypowiedź w całości):

Rzeczywiście w ostatnim czasie w ramach Panelu Klienta w serwisie nazwa.pl Klientom firmy wyświetlała się spersonalizowana Oferta Specjalna. Oferta dotyczyła domen, które zostały wystawione na sprzedaż na Giełdzie Domen w serwisie nazwa.pl przez naszych Klientów. Miała ona charakter czasowy i w dniu 22.06.2010 w godzinach porannych się zakończyła.

Na Giełdzie Domen w serwisie nazwa.pl wystawionych jest ponad 45 tys. ofert sprzedaży adresów internetowych, stąd - aby ułatwić naszym Klientom odnalezienie ofert, które mogłyby ich zainteresować - w Panelu Klienta wyświetlała się spersonalizowana oferta. Wyniki generowane były automatycznie, na podstawie skryptu porównującego zawartość Panelu Klienta (np. zarejestrowane wcześniej domeny) z adresami dostępnymi na Giełdzie.

Firma NetArt nie czerpie profitów z zakupu domen na Giełdzie Domen (nie jest pobierana prowizja od dokonanych na Giełdzie transakcji), nie jest także Abonentem żadnej domeny wystawionej na sprzedaż na Giełdzie Domen. Firma NetArt pośredniczy jedynie w sprzedaży na Giełdzie Domen, udostępniając swoim Klientom platformę umożliwiającą dokonanie transakcji.

Publikacja Oferty Specjalnej miała na celu promocję adresów wystawionych przez naszych Klientów na Giełdzie Domen, a także dopasowanie oferty do indywidualnych potrzeb pozostałych Klientów. Udogodnienie to miało na celu ułatwienie wyszukania atrakcyjnych domen w gąszczu ponad 45 tys. ofert na Giełdzie.

I jeszcze krótkie wyjaśnienie: być może osoba, która zgłosiła do Państwa sprawę, sugerowała się tym, że we WHOIS dla domen oferowanych w ramach Oferty Specjalnej firma NetArt widnieje jako rejestrator. Jest tak dlatego, że regulamin Giełdy Domen w nazwa.pl zakłada, że na platformie mogą być wstawione jedynie domeny obsługiwane przez nazwa.pl. Natomiast rejestrator to firma, w której dokonuje się rejestracji domen, a właścicielem domeny w trakcie trwania jej okresu abonamentowego jest Abonent.

>> Czytaj także: NetArt wchodzi na rynek wtórny domen - rusza Giełda Domen

Czytelnik zwrócił uwagę, że nie jest to pierwszy przypadek hurtowego rejestrowania domen, w których występują nazwiska. W grudniu ubiegłego roku sprawa została poruszona m.in. w serwisie prawo.vagla.pl przez Piotra Waglowskiego, który podkreślił, że nazwisko podlega ochronie, podobnie jak inne dobra osobiste człowieka wymienione w niezamkniętym katalogu art. 23 Kodeksu cywilnego. Dotarło do niego bowiem zgłoszenie od osoby, która chciała zarejestrować domenę ze swoim nazwiskiem, okazało się jednak, że ubiegła ją MassMedia Sp. z o.o. w organizacji z siedzibą w Krakowie.

Według zgłaszającego problem spółka ta została prawdopodobnie wyodrębniona z NetArt S.A. S.K.A. Tezę tę zdaje się potwierdzać wpis na forum Domeny Internetowe di.pl , który charakteryzuje MassMedia jako nastawioną na handel domenami i masowo wypełniającą giełdę domen NetArt.

Z informacji uzyskanych przez nas od Beaty Mosór wynika jednak, że w skład Grupy Kapitałowej NetArt wchodzi 5 spółek: NetArt Spółka Akcyjna S.K.A., NetArt Consulting Sp. z o.o., NetArt Registrar Sp. z o.o., NetArt Interactive Sp. z o.o. oraz Whois Data Protection Sp. z o.o. Firma MassMedia nie należy do naszej Grupy - podkreśliła przedstawicielka NetArtu. - Już wcześniej trafiały do nas zapytania dot. tej kwestii - to, że firma MassMedia na Giełdzie Domen w nazwa.pl wystawiła znaczną liczbę domen, nie oznacza, że należy do naszej Grupy.

Zachęcamy Czytelników do komentowania artykułu i dzielenia się własnymi doświadczeniami odnośnie rejestrowania domen.

Aktualizacja

Dane zawarte w KRS wskazują, że jedynym udziałowcem MassMedia.pl Sp z o.o. jest Piotr Jan Nowak, założyciel firmy NetArt, który w chwili obecnej posiada udziały kilku spółek Grupy Kapitałowej NetArt. Natomiast Maciej Robert Orliński, prezes zarządu MassMedia.pl, w 2008 r. został powołany do rady nadzorczej NetArt S.A. Informacje o wyszczególnionych wyżej powiązaniach kapitałowych redakcja Dziennika Internautów potwierdziła, korzystając z serwisu Info Veriti.

Do redakcji dotarł też kolejny list potwierdzający zjawisko oferowania klientom NetArtu domen z ich nazwiskami. Posiadam własne konto w nazwa.pl (mało aktywne) na swoje nazwisko, ostatnio w panelu pojawiła się propozycja zakupu domeny z moim nazwiskiem za 5000 zł. Dodam tylko, że nie jest to jakoś szalenie popularne nazwisko. Opiekuję się także kontem mojej partnerki, która w NetArt ma wykupiony serwer Active (na którym utrzymywana jest strona firmowa) oraz dwie domeny. Również w jej panelu pojawiła się propozycja zakupu domeny z nazwiskiem za 5000 zł - poinformował Czytelnik DI.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: DI24.pl

UWAGA: UWAGA: Wybrane listy, przesłane do redakcji Dziennika Internautów, publikujemy, by umożliwić ich autorom dotarcie do szerszego grona odbiorców. Czytelnicy mogą podzielać zawarte w nich poglądy lub mieć odmienne zdanie - zachęcamy do wyrażania swoich opinii w komentarzach. Treści publikowanych listów mogą zawierać prywatne poglądy internautów, które nie odzwierciedlają poglądów redakcji DI. Listy prosimy kierować na adres: listy@di.com.pl