Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Konkurs na innowacje na kolei rozstrzygnięty

25-01-2019, 20:07

Platforma dla kampanii informacyjnych i reklamowych wykorzystująca rozszerzoną rzeczywistość, ibeton ograniczający zanieczyszczenia, narzędzie wspomagające planowanie pracy pojazdów kolejowych oraz projekt asystenta mobilnego podróży dedykowany osobom niepełnosprawnym – oto cztery projekty, które wygrały w konkursie „inNOWacje – #kolej2023”.

Od końca listopada innowacyjne pomysły dla kolei mogli zgłaszać przedstawiciele startupów. Jak poinformował w środę prezes PKP S.A. Krzysztof Mamiński, do konkursu zorganizowanego przez tę spółkę zgłoszono ponad 100 projektów, spośród których do półfinału wyłoniono dziesięć. W środę, w trakcie trwania I Kongresu Rozwoju Kolei, przedstawiciele półfinałowych startupów prezentowali swoje rozwiązania kapitule konkursowej. W efekcie wyłoniono zwycięzców, z których każdy otrzymał od jednej ze spółek Grupy PKP 50 000 zł. 

Nagrodzoną platformę dla kampanii informacyjnych i reklamowych wykorzystującą rozszerzoną rzeczywistość stworzyła firma Space Digital Group. Reprezentujący ten startup Paweł Polański podkreślił, że ma nadzieję, iż innowacje wprowadzą polską kolej w erę cyfryzacji, innowacji i transformacji cyfrowej.

Zespół naukowców z Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej otrzymał nagrodę za pomysł zastosowania w infrastrukturze kolejowej innowacyjnego betonu fotokatalitycznego, który pochłania zanieczyszczenia.

Spółka Viktio otrzymała zaś nagrodę za symulacyjne planowanie przemieszczania wagonów ładownych i podróżnych – System MpdPCar. Jak wyjaśnił Michał Wyrzykowski, zarządzenie przemieszczaniem taboru na co dzień stwarza spore trudności dla planistów przewoźników. Codziennie podejmują decyzje, z których stacji, gdzie i ile przemieścić wagonów, tak aby zaspokoić wszystkie napływające zamówienia. Ze względu na bardzo dużą złożoność tego zagadnienia, trudno jest podejmować te decyzje dalej, niż na jeden dzień naprzód. Rozwiązanie wychodzi temu problemowi naprzeciw.

Czwarty zwycięzca to "KOMPAN", aplikacja pomagająca osobom z niepełnosprawnościami w podróży pociągiem. Została stworzona przez grupę Nexocode. Aplikacja m.in. umożliwia zaplanowanie dostania się na dworzec, zamówienie asysty na peron i kompleksową obsługę. Co więcej, na podstawie danych wczytanych z zeskanowanego biletu, aplikacja przedstawia m.in. informacje na temat dostępności dworca, wind, dostępności peronów i najlepszej drogi na właściwy peron. Aplikacja automatycznie zamawia też asystenta na dworzec. 


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: PAP