Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

KE o telekomunikacji: Konkurencja jest, wspólnego rynku nie ma

02-06-2010, 21:24

Wiele zostało już zrobione, dalej jednak wspólny rynek usług telekomunikacyjnych nie funkcjonuje. Komisja Europejska zapowiedziała podjęcie dalszych kroków celem jego stworzenia.

Mimo wielu działań podejmowanych przez Komisję Europejską wciąż nie doczekaliśmy się jednolitego rynku usług telekomunikacyjnych na terytorium Unii Europejskiej. Różne tempa liberalizacji rynków, wdrażanie innych koncepcji i modeli sprawia, że droga ku temu wciąż jest długa. W opublikowanym dzisiaj sprawozdaniu KE dodaje jednak także, że dzięki jej wytycznym krajowe rynki telekomunikacyjne stały się bardziej konkurencyjne.

>> Czytaj także: UE telekomunikacją pokieruje z Rygi 

Wypracowany został model współpracy nazywany potocznie "procedurą określoną w art. 7". W jego ramach krajowi regulatorzy rynku telekomunikacyjnego informują z wyprzedzeniem Komisję Europejską o działaniach, jakie zamierzają podjąć. Oznacza to większą przewidywalność dla całego rynku, Brukseli pomaga także w tworzeniu unijnych regulacji.

Komisja Europejska w przedstawionej niedawno agendzie cyfrowej zaapelowała do państw członkowskich o sprawne i konsekwentne wdrażanie do porządku prawnego przepisów regulujących rynek telekomunikacyjny. Chce także zaproponować rozwiązania, które zrekompensują konsumentom wyższe koszty korzystania z usług telekomunikacyjnych wynikające z braku jednolitego rynku.

>> Czytaj także: Agenda Cyfrowa ciekawa, ale bez otwartych standardów

Zauważyła ona także, że proces konsultacyjny przyczynił się do zmniejszenia liczby przepisów regulujących rynek. Komisja zidentyfikowała także główne problemy, przed którymi stoi:

  • podejście do produktów opartych o dostęp do światłowodów na hurtowych rynkach dostępu szerokopasmowego – np. w szeregu przypadków, mimo istnienia definicji rynku obejmujących światłowody, organy regulujące rynki telekomunikacyjne nie zaproponowały żadnych środków regulacyjnych uwzględniających sieci światłowodowe lub dotyczących wyłącznie tych sieci;
  • stosowanie różnych sposobów ustalania stawek pobieranych przez operatorów z tytułu częściowego udostępnienia swojej sieci (dostęp) lub z tytułu obsługi połączeń innych operatorów (połączenia wzajemne); ustalając stawki za zakończenie połączenia, szereg organów regulacyjnych wciąż uwzględnia koszty niezwiązane, takie jak koszty widma, co skutkuje zawyżaniem opłat;
  • rozbieżne strategie regulacyjne w przypadku, gdy operatorzy telekomunikacyjni traktują oddzielnie świadczenie usług na rzecz innych operatorów telekomunikacyjnych i na rzecz użytkowników końcowych (podział ze względu na funkcję).

Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *