Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Kancelaria Liberty straszy Cię nalotem GIODO? To wprowadzanie w błąd!

16-06-2016, 09:59

Polskie firmy dostają e-maile od kancelarii straszącej odpowiedzialnością za brak rejestracji w GIODO. Te e-maile wprowadzają w błąd i robią to w konkretnym celu. Mają Cię przekonać do zakupu niepotrzebnej usługi ze sklepiku prowadzonego przez bliżej niezidentyfikowany podmiot.

"Kancelaria Liberty" straszy

W ostatnim czasie różni przedsiębiorcy donosili nam, że pewna kancelaria straszy ich niezarejestrowaniem zbioru w GIODO. Kancelaria nazywa się "Liberty" i rozsyła spam o takiej treści. 

Witamy,

Pragniemy zauważyć, że Państwa firma nie jest jeszcze zarejestrowana w GIODO a jest do tego prawnie zobligowana.
Każda firma wystawiająca FV, wysyłająca FV, wysyłająca towar lub posiadająca na swoich stronach www elementy takie jak: newsletter, formularz kontaktowy, rejestracyjny, logowanie itp bezwzględnie muszą być zarejestrowane w GIODO.
Każda firma posiada też we własnych zbiorach dane pracowników czy też Klientów. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 roku. Dane osobowe to według Art. 6 Ustawy o ochronie danych osobowych, „wszelkie inhttp://www.rejestruj.org.pl/formacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej”. Chodzi o takie elementy, mniej lub bardziej specyficzne, które pozwalają określić pośrednio lub bezpośrednio tożsamość danej osoby np. nazwisko, imię, adres zamieszkania, nr telefonu – czyli dane, które klient e-sklepu podaje podczas zawierania transakcji. W grupie tej znajdzie się także adres e-mail – często bowiem jest imienny i oraz adres IP, który może być daną osobową (informacja o tym jest możliwa do uzyskania z innych źródeł) jest zobligowana do spełnienia obowiązku rejestracji w GIODO.
GIODO może nałożyć karę grzywny w postępowaniu administracyjnym dla osób prawnych lub jednostek organizacyjnych jednorazowo w kwocie do 50 tys. zł i może ją nałożyć maksymalnie 4 razy w jednym postępowaniu, co daję nam kwotę 200 tys. zł, w przypadku osób fizycznych jednorazowa kara grzywny może wynieść maksymalnie 10 tys. zł, ale razem nie mogą przekroczyć 50 tys. zł w jednym postępowaniu.
W związku z powyższym nasza Kancelaria Liberty wzywa Państwa do dokonania stosownej rejestracji zbioru danych osobowych wraz z uzupełnieniem niezbędnej i wymagalnej dokumentacji w terminie 3 dni roboczych. W przypadku braku rejestracji zmuszeni będziemy do złożenia doniesienia/zawiadomienia o wszczęcie procedury kontrolnej GIODO celem wyegzekwowania koniecznej rejestracji oraz wymiaru kary pieniężnej.
Informujemy również, że nasza Kancelaria Liberty nie świadczy usług prawnych, porad, konsultacji itp. W przypadku pozyskania wiedzy w zakresie rejestracji i dokumentacji rejestracyjnej proponujemy kontaktować się z podmiotami, które świadczą profesjonalne usługi z w/w zakresu.

Przykładowe, losowe wybrane podmioty:

http://www.audyt-firmy.waw.pl

http://www.rejestruj.org.pl/

http://www.it-kompleks.info.pl

Z poważaniem
Marcin Nowaczyk
(Kancelaria "Liberty" o/Warszawa)

GIODO: To jest wprowadzanie w błąd

Wyjaśnijmy od razu, że te maile wprowadzają w błąd. Nie jest prawdą, że każda firma wystawiająca faktury musi rejestrować zbiór danych osobowych w GIODO. Gdyby tak było, praktycznie każdy przedsiębiorca musiałby rejestrować taki zbiór. Tymczasem ustawa o ochronie danych przewiduje sytuacje, gdy przedsiębiorca jest zwolniony z takiego obowiązku. 

GIODO już ostrzegał na swoich stronach przed tym spamem. 

- Informacje te nie odpowiadają prawdzie, bowiem ani fakt niezgłoszenia zbioru do GIODO nie przesądza o popełnieniu przestępstwa, ani inny podmiot poza GIODO nie decyduje o przeprowadzeniu czynności kontrolnych. Dodatkowo informujemy, że podmioty te nie istnieją, nie są zarejestrowane w KRS, więc nie funkcjonują w obrocie prawnym. Prowadzony mailing to jedynie dezinformowanie przedsiębiorców i ich zastraszanie. - czytamy w komunikacie na stronie GIODO.  

Dziś Liberty, niegdyś Libertas - o co chodzi?

Pozostaje odpowiedzieć na pytanie po co ktoś chce wprowadzać firmy w błąd? Jest dość oczywiste, że nadawcy e-maili zależy na skłonieniu przedsiębiorców do odwiedzenia wskazanych w mailu stron. Te strony są natomiast sklepikami oferującymi usługi rejestracji zbioru danych. Taka usługa może kosztować kilkaset złotych, może być absolutnie zbędna i co chyba najważniejsze, oferta zakupu pochodzi od niepewnych podmiotów. 

Taki model działania nie jest nowy. W roku 2015 Dziennik Internautów opisywał działania Stowarzyszenia Libertas a później innych podmiotów o nazwach takich jak IUSTUS, Kompedium lub Prawo-Lex. Te podmioty straszyły sklepy internetowe twierdząc, że ich regulaminy zawierają postanowienia niedozwolone. Przy okazji straszenia pojawiała się propozycja skorzystania z usług sklepiku, który może sprzedać "prawidłowy regulamin". Te same sklepiki oferowały "rejestrację zbioru w GIODO". Co ciekawe, na stronach sklepików z regulaminami nie było regulaminu i trudno było ustalić kto właściwie prowadzi sprzedaż. 

Teraz skończyło się straszenie klauzulami niedozwolonymi, zaczęło się straszenie brakiem rejestracji. 

Sprzedawcy niegodni zaufania

Sklepiki reklamowane w mailach od "Liberty" nie są godne zaufania. Dziennik Internautów nie ocenia, czy są to podmioty działające legalnie czy nie. Dostrzegamy natomiast poważne braki na ich stronach internetowych, które podważają ich wiarygodność. 

Na stronie www.audyt-firmy.waw.pl znajduje się raczej ubogi treściowo serwis wyglądający jak amatorski blog. Strona oferuje usługę rejestrowania zbioru danych za 850 zł, a także inne usługi jak np. tworzenie polityki prywatności. Niestety na stronie nie ma adresu firmy świadczącej usługę (przynajmniej w chwili pisania tego tekstu). Jest tylko numer telefonu i e-mail. Niektóre informacje na stronie wzbudzą poważne wątpliwości u osób, które wiedzą co nieco o ochronie danych. 

Na stronie www.it-kompleks.info.pl (zrzut poniżej) znajdziemy nieco poważniej wyglądający sklep oferujący np. "audyty ochrony danych". Niestety nie wiadomo kto ten sklep prowadzi, a przecież zgodnie z Ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną na stronie powinna być wyraźna informacja o siedzibie firmy lub miejscu zamieszkania przedsiębiorcy. Przy rejestracji trzeba się zgodzić na regulamin, który trudno jest zlokalizować. Te braki raczej zniechęcają do zakupu produktów, które tanie nie są. 

IT Kompleks

Najciekawszy sklepik znajduje się pod adresem www.rejestruj.org.pl. Jest to rzekomo strona "Centrum Ochrony Danych" mającego swoją siedzibę przy ul. Grunwaldzkiej 182 w Poznaniu. To jest dość znany adres bo właśnie tam swoją siedzibę ma... Grupa Allegro. Rozmawiałem nawet o tym z rzecznikiem Allegro Pawłem Klimiukem i pytałem go, czy przypomina on sobie tego typu firmę sąsiadującą z Allegro w jednym budynku. Paweł Klimiuk wyraził zdanie, że takiego Centrum raczej tam nie ma. Być może właściciel budynku kiedyś wynajął komuś pomieszczenia, ale Allegro nic o tym nie wie.  Na stronie rejestruj.org.pl są jeszcze logotypy gazet (że niby serwis był często opisywany?) i jest zdjęcie z cytatem Michała Serzyckiego. Pan Serzycki pełnił urząd GIODO w latach 2006-2010, więc trochę dziwnie to wygląda. 

Ta strona jest sklepikiem, które oferuje m.in.  praktyczny poradnik zagadnień GIODO albo sporządzenie dokumentacji i rejestrację w GIODO. Dokonanie zakupu wymaga zaakceptowania regulaminu, który trudno znaleźć na stronie (przynajmniej w chwili pisania tego tekstu). Dodajmy jeszcze, że ani w KRS ani w CEIDG nie figuruje "Centrum Ochrony Danych" z siedzibą w Poznaniu. 

Centrum Ochrony Danych

Co ciekawe, na stronie www.rejestruj.org.pl zamieszczono informację, że Centrum Ochrony Danych w żaden sposób nie jest związane z kancelarią Liberty i nie zlecało jej żadnego mailingu. Tworzy to zabawną sytuację. Reklamowany w spamie sklep prowadzony przez bliżej niezidentyfikowany podmiot oficjalnie oświadcza, że nie ma nic wspólnego z bliżej niezidentyfikowaną kancelarią. Najwyraźniej ktoś rozsyłał mailing całkowicie bezinteresownie :-). 

Uwaga - wszystkie wspomniane tu strony opisano w stanie takim, jaki zastaliśmy w momencie pisania tekstu. Treści na tych stronach mogą się zmieniać np. mogą się pojawić regulaminy, których teraz nie można znaleźć. 

Ze swojej strony możemy przypomnieć o jednym. Nigdy nie kupujcie niczego w sklepie, który nie ma przejrzystego regulaminu i jest prowadzony przez podmiot, którego nie potraficie zidentyfikować. Proponujemy też przeczytać nasz tekst na temat pułapek w regulaminach.  


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR