Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Jeszcze jeden konkurent w walce o nowe DVD

11-03-2008, 10:07

Wojna o nowy format DVD niby rozstrzygnięta, Toshiba przestała sprzedawać HD DVD, ale na rynku ciągle "żyje" jeszcze jeden konkurent Blu-ray - format HD VMD. Producenci tego wciąż mało znanego formatu wierzą, że bronią przeciwko błękitnemu laserowi może być niska cena i... niezależni producenci.

O formacie HD VMD mówiono już w zeszłym roku. Był on prezentowany na targach CEDIA Expo 2007 w Denver oraz CES 2008 w Las Vegas. Jego producentem jest firma New Medium Enterprises.

HD VMD w przeciwieństwie do Blu-ray oraz HD DVD korzysta z czerwonego, a nie błękitnego lasera (podobnie jak DVD). Dzięki temu cena odtwarzaczy może być o wiele niższa. Wcześniej mówiono o 150 dolarach za odtwarzacz, ale prezes New Medium twierdzi, że da się sprzedawać odtwarzacze HD VMD nawet za 90 USD i można na tym zarobić.

Płyty HD VMD mogą pomieścić 20 GB danych. Odtwarzacze będą mogły obsługiwać oprócz nich płyty DVD, CD oraz pliki w popularnych formatach (np. MP3). Do kodowania wideo w rozdzielczości 1080p wykorzystywane są formaty MPEG-2 i VC1.

Początkowo o formacie HD VMD mówiono jak o ciekawostce. Nie traktowano go jako poważnego konkurenta, ponieważ branża filmowa w ogóle nie była zainteresowana jego wsparciem. Obecnie w sklepie internetowym prowadzonym przez New Medium znajdziemy ponad 100 tytułów, ale większość z nich to mało znane produkcje takie jak "Kandukondain Kandukondain". Wśród tych bardziej znanych znalazły się "Apocalypto" i "Pasja" Mela Gibsona.

DVD dla biedniejszych rynków

Firma New Medium ciągle wierzy w sukces swojego formatu. Jedną z recept na ten sukces ma być obecny prezes firmy Michael Jay Solomon - znany w Hollywood dystrybutor filmowy, a wcześniej prezes Warner Brothers International Television. Wierzy on, że nowy format może się przyjąć na specyficznych rynkach – w Australii, Chinach, Indii, Europie Środkowej, Rosji i Skandynawii.

Sonda
Czy twoim zdaniem format HD VMD ma jakies szanse na rynku?
  • To poważny konkurent dla Blu-ray
  • Ten format może się przyjąć na niektórych rynkach
  • Nie ma szans
wyniki  komentarze

Już teraz w sklepie New Medium da się znaleźc produkcje Bollywood. Właściciele praw autorskich do filmów chińskich, indyjskich i hiszpańskich już wyrazili zainteresowanie formatem HD VMD. Warto zauważyć, że rynki te, choć nie utożsamiane u nas z wielkim przemysłem, nie są małe.

Solomon wierzy też, że format może się przyjąć w USA wśród producentów i odbiorców filmów niezależnych i produkowanych np. przez organizacje religijne. Prezes New Medium generalnie uważa, ze na rynku jest miejsce dla dwóch formatów nowego DVD, tym bardziej, że na jeden z nich zawsze będzie można sobie pozwolić.

Cena Blu-ray spadnie

Obóz Blu-ray na te zapowiedzi reaguje spokojnie. Zdaniem jego przedstawicieli cena nie będzie niebawem argumentem, bo gdy technologia z błękitnym laserem zacznie być sprzedawana na większa skalę, ceny po prostu spadną.

Przedstawiciele wytwórni filmowych nie chcieli komentować planów Solomona. Pierwsze odtwarzacze HD VMD mają trafić do sklepu Amazon w ciągu pięciu tygodni. Początkowo będą kosztować niecałe 200 USD.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *