Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Seriale takie jak "Lonelygirl15" i "KateModern" biją rekordy popularności wśród internautów za granicą. Polski rynek seriali online zaczął także walkę o fanów, wprowadzając pierwsze krótkometrażowe produkcje do sieci.

Pierwsze seriale internetowe pojawiły się w sieci w 2006 roku. Były maksymalnie 2-minutowymi produkcjami amerykańskimi z szybko rosnącą rzeszą fanów. Największą popularnością cieszyły się "lonelygirl15" oraz "SamHas7Friends", którego wprowadzenie do internetu  zakończyło się sukcesem i narodzinami nowej gałęzi internetowego show biznesu.

Jednym z pierwszych i ważniejszych seriali internetowych była produkcja "lonelygirl15", opowiadająca o tajnej organizacji i młodych dziewczynach ściganych przez nią. Łącznie wypuszczono 3 sezony/ 547 odcinków na YouTube. Serial odbił się echem wśród gigantycznej liczby internetowych fanów fikcyjnego świata "lonelygirl15". Ostatni odcinek zawiera "przekierowanie" fanów do brytyjskiego spin-offu o podobnej treści - "Kate Modern", który jest obecnie śledzony przez fanów brytyjskich i amerykańskich.

Polskim odpowiednikiem "lonelygirl15" jest serial "n1ckola", którego fanami także są Amerykanie i Brytyjczycy. Wszystkie narodowe  spin-offy są częścią "lg15 universe", do którego wchodzą także: australijski spin-off "Lg 15: The Last", amerykański sequel "lg 15" pod tytułem "LG15: The Resistance". Dodatkowo powstała LGPedia, dzięki której można odnaleźć wszystkie informacje związane z "lg15 universe".

fot. -

Drugim wielkim amerykańskim tytułem jest "SamHas7Friends". Serial opowiada losy aktorki z LA, zabitej przez jednego ze swoich siedmiu przyjaciół. Produkcji dokonał Big Fantastic, a serial otrzymał nominację do nagrody Emmy. Big Fantastic jest odpowiedzialny także za sukces serialu "Prom Queen", również nominowanego do nagrody Emmy.

Rok 2007 zaznaczył się dynamicznym rozwojem branży seriali internetowych. Marshall Herkovitz stworzył serial internetowy "Quarterlife". "The Guild" to komedia, która zdobyła w 2007 YouTube Video Award za najlepszy serial online. Serial "Sanctuary” był jednym z pierwszych, w przeciwieństwie po poprzednich niskobudżetowych produkcji, którego budżet wyniósł 4,3 miliony dolarów.

Widząc rozwijający się nowy rynek, wiele stacji telewizyjnych wprowadziło swoje własne produkcje. Na przykład NBC zamówiło 50 3-minutowych odcinków serialu science fiction "Gemini Division”, wyprodukowanego przez Electonic Farm Entertainment. HBO zamieściło serial "Hooking up”.

28 marca br.  na International Academy of Web Television (IAWTV) w LA rozdano nagrody "Streamy Awords" w dziedzinie seriali online dla najlepszego serialu komediowego, najlepszego serialu dramatycznego, najlepszego aktora/aktorki, najlepszego reżysera, za montaż.

Natomiast na polskim, budzącym się do życia rynku mamy kilka produkcji godnych zauważenia. Są to m.in. "Klatka B”, "PituPitu", "BlogObok" czy "Waga", dostępne w serwisie Tivi.pl i wyprodukowane przez A2 Multimedia, a także "n1ckola", produkowana przy współpracy Agory i A2 Multimedia. Dużą popularnośsią cieszy się także projekt "Citylajf.pl". A na najbliższą przyszłość zapowiadane jest wejście nowego wydarzenia internetowego "Akademiki 2009".


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Następny artykuł » zamknij

Rosjanie inwestują w Facebook

Źródło: Symetria.pl