Jak założyć sklep internetowy? Kilka praktycznych porad dotyczących założenia e-sklepu

11-01-2017, 07:26

Założenie sklepu internetowego wiąże się z całkiem pokaźną listą zadań do wykonania. Każdy nowy biznes, także ten internetowy, wymaga załatwienia wielu różnych kwestii. Tylko w takim przypadku nowy e-sklep będzie działał nie tylko skutecznie, ale także zgodnie z obowiązującym prawem. Zakupy w Internecie cieszą się ogromną popularnością. Co trzeba zrobić zanim nasz sklep internetowy obsłuży swojego pierwszego klienta?

Fenomen i budowa sklepów internetowych

Klienci odwiedzają dany sklep internetowy z wielu różnych powodów. Najczęściej chodzi po prostu o to, że po całym dniu pracy ludzie nie mają już ochoty na wychodzenie z domu, dojazd do marketu i stanie w długich kolejkach. Internetowi sprzedawcy oferują dużo szerszy asortyment wybranych produktów. E-sklep ma jeszcze jedną ważną przewagę nad sklepem stacjonarnym. W Internecie sprzedawcy mogą liczyć na niższe koszty sprzedaży. Dzięki temu są w stanie zaoferować swoim klientom wybrane produkty w niższych cenach. Najważniejszą częścią sklepu internetowego jest strona z ofertą. W swoim ulubionym e-sklepie internauci mogą też znaleźć wirtualny koszyk na zakupy, formularz, który wypełnia się danymi niezbędnymi do przeprowadzania transakcji, czat z doradcą klienta czy komentarze z opiniami na temat produktów zakupionych przez innych klientów.

Sklep internetowy inny niż wszystkie

Aby odnieść realny sukces w wirtualnym świecie, konieczna jest analiza rynku. Tylko e-sklep, który wyróżnia się z tłumu ma szansę przyciągnąć do siebie użytkowników. Z konkurencją można rywalizować na wielu różnych płaszczyznach. Nowy sklep internetowy powinien zwracać na siebie uwagę np. atrakcyjnymi cenami, niespotykanym wyglądem czy innowacyjnym sposobem prezentacji oferowanych produktów.

Poza tym musi koniecznie działać według dobrej strategii. Właściciel e-sklepu musi wiedzieć do kogo kieruje swoją ofertę, czym się wyróżnia, jakie ma cele i w jaki sposób może zaspokoić konkretne potrzeby swoich klientów.

Domena dla sklepu internetowego

Wybór domeny nie może być dziełem przypadku. To wybór na lata, do którego trzeba się odpowiednio przygotować. Czy nazwa sklepu internetowego będzie nowa czy związana z nazwą firmy? Czy powinna zawierać słowa kluczowe? Z czym skojarzą ją klienci?

Dużo ważniejsze od odpowiedzi na te wszystkie pytania jest to, aby nazwa domeny była unikalna, krótka oraz łatwa do wymówienia i zapamiętania. Powinna być także związana z branżą sklepu internetowego, a jej rozszerzenie powinno być dopasowane do rynku docelowego i rodzaju działalności. Potencjalny klient nie może pomylić się podczas wpisywania adresu sklepu internetowego. Dlatego nazwa domeny nie powinna zawierać myślników, liczb, polskich liter oraz (celowych) błędów ortograficznych i składniowych.

sklep internetowy

Fot. pixabay.com

Oprogramowanie i szata graficzna e-sklepu

Właściciel sklepu internetowego może płacić abonament za możliwość korzystania z oprogramowania sklepu, wykupić licencję na sklep lub jego wdrożenie w modelu Open Source lub skorzystać z dedykowanego rozwiązania, dzięki któremu e-sklep jest tworzony od podstaw zgodnie z życzeniami właściciela.

Klienci nazwa.pl korzystają z oprogramowania Sklepicom. Wersja Pro oferuje nieograniczoną liczbę produktów w nielimitowanej liczbie kategorii. Dzięki oprogramowaniu Sklepicom Pro właściciel sklepu internetowego dostaje nielimitowaną liczbę kont email, może prowadzić sprzedaż na Facebooku i łatwiej zdobyć zaufanie klientów dzięki certyfikatowi bezpieczeństwa.

Oprogramowanie e-sklepu, takie jak Sklepicom Pro, zagwarantuje właścicielowi i jego przyszłym klientom prostą i szybką obsługę zamówień, możliwość organizacji promocji i rabatów, optymalizację pod wyszukiwarki, wsparcie 24/7, przejrzyste analizy sprzedaży oraz dogodne sposoby płatności (np. online przez Przelewy24 lub PayU).

Szata graficzna to w dużej mierze kwestia gustu. Powinna jednak profesjonalnie wyglądać i być dostosowana do specyfiki branży. Warto skorzystać z gotowego szablonu. Sklep internetowy musi być też responsywny, czyli wyświetlać się poprawnie na każdym urządzeniu potencjalnego klienta – laptopie, tablecie czy smartfonie.

Zadbaj o statystyki

Po spełnieniu wszystkich niezbędnych formalności (zgłoszenie e-sklepu do GIODO, podpisanie niezbędnych umów, np. z firmą kurierską) nie wolno zapomnieć o dodaniu sklepu internetowego do systemu statystyk.

Bezpłatne rozwiązanie Google Analytics, oprócz podstawowych informacji, zapewni także analizę dużo bardziej zaawansowanych parametrów. Badanie ruchu na stronie znacznie ułatwi dalszy rozwój sklepu internetowego. Informacje dotyczące pochodzenia klientów, popularności produktów czy skuteczności reklam niejednokrotnie okażą się na wagę złota.

Informacje dla klientów i prezentacja produktów

Sklep internetowy, który wzbudza zaufanie nie ma żadnych tajemnic przed swoimi klientami. Dlatego istotne jest, aby na stronach informacyjnych wyczerpująco przedstawić klientom swoją firmę i w jasny sposób poinformować ich o sposobach i kosztach dostawy, dostępnych metodach płatności, możliwości zwrotu i reklamacji oraz o innych prawach, które przysługują klientom e-sklepu. Regulamin i politykę prywatności właściciel sklepu internetowego może opracować sam lub zlecić ich przygotowanie kancelarii prawnej.

Opisy oferowanych produktów powinny być napisane językiem korzyści w taki sposób, aby pomóc w wypozycjonowaniu sklepu. Informacje, które zostały po prostu skopiowane z innych stron na pewno nie wpłyną na zwiększenie sprzedaży i zbudowanie zaufania do e-sklepu. Na stronach przedstawiających konkretne produkty powinny się pojawić także takie formy prezentacji, jak np. zdjęcia czy filmy.

Testy i promocja

Zanim e-sklep odwiedzą pierwsi klienci, warto przeprowadzić testy usability i poprawności działania sklepu. Sklep internetowy musi być nie tylko intuicyjny i responsywny, ale także pozbawiony błędów technicznych czy pustych stron.

Sprzedaż w e-sklepie napędza jednak przede wszystkim marketing, zwłaszcza ten internetowy. Bez pozycjonowania i obecności w porównywarkach czy bez content i video marketingu nie da się wygenerować dużej sprzedaży.

Założenie e-sklepu to...

...dobry pomysł na własny i biznes. Jego realizacja wymaga jednak wykonania wielu, często niełatwych zadań. Przyszłego właściciela sklepu internetowego czeka wiele przemyśleń związanych m.in. z analizą rynku, wyborem domeny, czy oprogramowania i szaty graficznej. Jednakże nie może się to równać z satysfakcją, którą właściciele nowo założonych e-sklepów odczuwają, gdy widzą ich rosnące statystyki.


Źródło: Komunikat firmy. Wydawca nie odpowiada za treści nieredakcyjne. Kontakt dla firm zainteresowanych publikacjami w DI: kf@di24.pl
Tematy pokrewne:  

tag komunikat firmy
To warto przeczytać












RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
Jak czytać DI?
Newsletter

Podaj teraz tylko e-mail!



RSS
Copyright © 1998-2017 by Dziennik Internautów Sp. z o.o. (GRUPA INFOR PL) Wszelkie prawa zastrzeżone.