Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Dostęp do informacji publicznej w Stanach Zjednoczonych określa dokument Freedom of Information Act, który wszedł w życie w 1966 r. Jest on ustawą o wolności i prawie do informacji, na której podstawie zezwala się na całkowite lub częściowe ujawnienie niepublikowanych informacji i dokumentów, kontrolowanych przez rząd Stanów Zjednoczonych. Na jego podstawie wszystkie centralne instytucje są zobowiązane do udostępniania informacji publicznych.

W 2003 r. uchwalono strategię e-Government Strategy, która zapoczątkowała gwałtowny rozwój systemu e-government w Stanach Zjednoczonych. Strategia ta stanowiła jedną z pięciu części President’s Management Agenda, czyli zbioru reform administracji rządowej wdrażanych w Stanach Zjednoczonych podczas prezydentury George’a W. Busha.

"Kiedy wybrano Baracka Obamę na prezydenta USA, rozwój e-administracji wcale nie zwolnił. Pierwszą notatką jaką podpisał prezydent, było wezwanie szefów departamentów do zwiększania otwartości rządu. Zostały stworzone tak ciekawe strony jak np. Data.Gov, która była mekką Open Data. Znajduje się tam aktualnie około 125 tysięcy źródeł danych, które mogą zostać wykorzystane do tworzenia aplikacji mobilnych czy portali, nie zapominając o wykorzystaniu czysto informacyjnym przez obywateli", pisze Marcin Basiński, Lider Projektu U24 Urzędy 24h w  artykule e-Government poza Polską: USA.

Stany Zjednoczone przyjęły do tej pory dwa plany działania realizujące cele związane z Open Government: First Open Government National Action Plan for the United States of America z 20 września 2011 r. oraz Second Open Government National Action Plan for the United States of America z 5 grudnia 2013 r. Open Government Directive wskazuje sposoby, jak jednostki administracji centralnej powinny realizować założenia prezydenckiego „Memorandum on Transparency and Open Government”. Instrukcje dotyczą publikacji danych i informacji w sieci, poprawy ich jakości, stworzenia i instytucjonalizacji kultury otwartości oraz wprowadzenia rozwiązań, które by to wspierały – m.in. obowiązek publikacji zbiorów danych o wysokiej wartości na portalu data.gov, stworzenia centralnej strony internetowej monitorującej postępy podmiotów federalnych w realizowaniu wytycznych dyrektywy oraz stron poświęconych otwartości na portalach każdej z agend rządowych, a także publikacji szczegółowych planów działań dla każdej z agencji (Open Government Plans).

Centralnym portalem systemu e-goverment jest USA.gov, skierowany do obywateli, przedsiębiorców, pracowników sektora publicznego i turystów zagranicznych. Na stronie głównej znajdują się takie zakładki, jak usługi i informacje (Services and Information), rządowe organy oraz urzędnicy (Goverment Agencies and Elected Officials) oraz blog.

W systemie występują także witryny o charakterze nieinstytucjonalnym: USAJobs zawiera informacje na temat wolnych miejsc pracy w instytucjach publicznych, USALearning udostępnia usługi edukacyjne dla pracowników instytucji publicznych w formie e-learningowej, GovBenefits.gov informuje o świadczeniach oferowanych przez instytucje publiczne, Recreation.gov udziela informacji o miejscach atrakcyjnych turystycznie, Travel obsługuje delegacje służbowe pracowników sektora publicznego oraz Pay.gov, dzięki któremu można dokonać różnych płatności na rzecz instytucji publicznych.

Zgodnie z rozporządzeniem prezydenckim Open Data Policy każda federalna agencja rządowa USA jest zobligowana do aktywnego użytkowania serwisu przez publikację aktualnych baz danych w otwartych formatach, umożliwiających przetwarzanie maszynowe. Zachęcane są do tego również władze lokalne. Publikowana informacja powinna być ustrukturalizowana. Publikacja danych w ten sposób powinna stać się częścią wewnętrznych procedur agencji rządowych.

 

E-usługi dostępne dla przedsiębiorstw:

USA: E-usługi dostępne dla przedsiębiorstw

 

E-usługi dostępne dla obywateli:

USA: E-usługi dostępne dla obywateli

O wysokim poziomie e-usług świadczy pozycja USA w rankingu indeksu EGDI (E-Government Development Index) oceniającym poziom rozwoju e-adminstracji przez ONZ. Koncepcja indeksu bazuje na holistycznym podejściu do e-usług publicznych.

W 2014 r. na pierwszym miejscu w rankingu ONZ znalazła się Republika Korei z EGDI na poziomie 0.9462, a USA z wynikiem 0,8748 zajęła siódme miejsce (trzecie wśród krajów europejskich). Dla porównania Polska uzyskała w tym rankingu 42 miejsce z wynikiem 0.6482.

E-Government Development Index

Źródło: UNITED NATIONS E-GOVERNMENT SURVEY 2014

 

Marcin Basiński trafnie zauważa, że "elektroniczna administracja jest bardzo istotna dla USA. Szef Elektronicznego Rządu jest powoływany przez Prezydenta USA i jego kandydatura nawet nie musi być akceptowana przez Senat. Dysponuje on specjalną, oddzielną częścią budżetu, która jest przekazywana właśnie m.in na nowe e-usługi i systemy, a także na szkolenia kadr. Ciekawostką może być fakt, że w 2009 roku po raz pierwszy został opublikowany budżet tylko w wersji elektronicznej. W ten sposób uchroniono przed ścięciem prawie 500 drzew, bo do publikacji budżetu niezbędne jest 20 ton papieru".

Basiński przytacza w swojej publikacji także ciekawą sprawę wykorzystania portalu Twitter do komunikacji na linii rząd-obywatele: "Zdecydowano zarejestrować konto @SF311, gdzie mieszkańcy mogą wysyłać własne zdjęcia dziur w ulicach, czy aktów wandalizmu etc. by poinformować odpowiednie władze. Tego typu rozwiązanie jest zdecydowaną oszczędnością dla miasta, bo nie musi ono wydawać pieniędzy na call center".

Autor: dr Łukasz Kryśkiewicz, pracownik Ministerstwa Cyfryzacji

 

Źródła:

  1. E-government 2.0 w praktyce. Projekt realizowany w ramach Programu ERASMUS+, Kraków 2015.
  2. Eurostat, ec.europa.eu
  3. https://www.usa.gov/
  4. Luterek M., e-government Systemy informacji publicznej, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010.
  5. UNITED NATIONS E-GOVERNMENT SURVEY 2014
  6. U24.pl: e-Government poza Polską: USA

Czytaj także:


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR