Jak wygląda system e-usług w Norwegii

31-03-2016, 15:36

Obecnie podstawowym dokumentem strategicznym w zakresie e-government w Norwegii jest program Digitizing Public Sector Services, przyjęty w kwietniu 2012 roku. Program jest częścią szerszej agendy cyfrowej dla Norwegii.

Stanowi także kontynuację polityki społeczeństwa informacyjnego, której filary przedstawione zostały w 2006 roku w Białej Księdze Ministra ds. Administracji Rządowej i Reform (An Information Society for All). Technologie ICT wskazywane są tam jako siła napędowa innowacji, wzrostu gospodarczego, zatrudnienia i modernizacji sektora publicznego. Zgodnie z założeniami, mądre wykorzystanie ICT ma doprowadzić do zwiększenia liczby usług elektronicznych dla społeczeństwa.

Wspólne rozwiązania pozwalają uniknąć sytuacji, w której różne agencje czy podsektory w sektorze publicznym musiałyby rozwijać swoje własne systemy, by zaspokoić mniej więcej te same potrzeby. Wspólne komponenty w Norwegii obejmują:

  • rejestry osób fizycznych, nieruchomości, osób prawnych (odpowiednio Folkeregisteret, Matrikkelen, Enhetsregisteret),
  • Altinn – portal internetowy i wspólną techniczną platformę dla  e-usług,
  • infrastrukturę na rzecz tożsamości elektronicznej (e-ID).

Obywatele mogą używać tego samego portalu do logowania się bez względu na wybraną e-usługę. Rozwiązanie to pozwala na logowanie się i dostęp do wielu różnych państwowych i samorządowych e-usług albo za pomocą kodów PIN wysyłanych poprzez mail, albo przez kody jednorazowego użytku wysyłane SMS-ami na komórkę. Dostęp do usług, gdzie potrzebne są wrażliwe dane osobowe lub podpis, wymaga e-ID o wysokim poziomie zabezpieczeń.

Altinn jest portalem internetowym i techniczną platformą, która pozwala na przesyłanie formularzy i dokumentów w formie elektronicznej agencjom sektora publicznego. Altinn zapewnia również inne e-usługi (usługi wysyłania wiadomość z sektora publicznego, usługi dostępu do rejestrów publicznych. Altinn jest wciąż rozwijany od 2008 roku w celu wspierania nowych usług (usług współpracy, dystrybucyjnych i transakcyjnych, dzielenia się danymi i przetwarzania wrażliwych danych osobowych).

E-usługi dostępne dla obywateli 

Norwegia E-usługi dostępne dla obywateli

 

E-usługi dostępne dla przedsiębiorstw

Norwegia E-usługi dostępne dla firm

Korzystanie z e-usług w Norwegii jest bardzo popularne wśród obywateli. Odsetek osób korzystających z e-usług w 2010 roku wynosił 76%, a w 2014 już 82% i blisko dwukrotnie przewyższał średnią w UE. Dla porównania odsetek ten w Polsce wynosi 27%.

Odsetek osób korzystających z e-usług w Norwegii

Norwegia wykres osoby korzystajace z e-usług

Źródło: eGovernment in Norway, January 2015, Edition 12.0

 

W Norwegii próbowano także wprowadzić głosowanie elektroniczne. Głos drogą elektroniczną można było oddać w wyborach lokalnych w 2011 r. oraz w wyborach parlamentarnych w 2013 r. Próby wykorzystania systemu elektronicznego głosowania zostały zakończone, ponieważ zgłaszane przez wyborców obawy o tajność głosowania mogłyby podkopać mechanizmy demokracji. Innym powodem był fakt, że głosowanie przez Internet nie przyczyniło się do zwiększenia frekwencji, na co liczono m.in. ze względu na młodych wyborców. Odkryto również, że niewielki odsetek głosujących w 2013 r. - 0,75 proc. - zagłosował dwukrotnie, najpierw przez Internet, a później osobiście w lokalu wyborczym

O wysokim poziomie e-usług świadczy pozycja Norwegii w rankingu indeksu EGDI. Co dwa lata departament Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. ekonomii i polityki społecznej bada poziom rozwoju usług elektronicznej administracji we wszystkich 193 krajach członkowskich. Wyniki badania omawiane są w raporcie, jedynej tego typu publikacji na świecie. EGDI to miara agregatowa złożona z trzech subwskaźników, będących także miarami agregatowymi (mogą one być również analizowane niezależnie):

  • wskaźnika usług sieciowych (Online Service Index – OSI);
  • wskaźnika infrastruktury telekomunikacyjnej (Telecommunication Infrastructure Index – TII);
  • wskaźnika kapitału ludzkiego (Human Capital Index – HCI).

Światowym liderem e-administracji jest Korea Południowa (0,9462), 2. miejsce zajmuje Australia (0,9103), a 3. Singapur (0,9076). Norwegia z poziome wskaźnika EGDI wynoszącym 0,8357 zajmuje w tym rankingu 13. miejsce.

E-Government Development Index 2014

Źródło: UNITED NATIONS E-GOVERNMENT SURVEY 2014

 

Norwegia jest także uczestnikiem unijnego projektu PEPPOL (Pan-European Public Procurement Online), w ramach którego tworzone są i implementowane rozwiązania standaryzujące platformy przetargowe w zakresie elektronicznej informacji o produktach i dostawcach, elektronicznych postępowań ofertowych i zamówień oraz e-faktur. Projekt PEPPOL stanowi jedno z największych przedsięwzięć wspólnoty europejskiej mających na celu zapewnienie obywatelom oraz przedsiębiorstwom łatwiejszy dostęp do internetowych usług w całej Europie.

Autor: dr Łukasz Kryśkiewicz, pracownik Ministerstwa Cyfryzacji


Źródła

1. E-government 2.0 w praktyce. Projekt realizowany w ramach Programu ERASMUS+, Kraków 2015.

2. eGovernment in Norway, January 2015, Edition 12.0

3. eGovernment in Poland, January 2015, Edition 17.0

4. Eurostat

5. UNITED NATIONS E-GOVERNMENT SURVEY 2014

6. https://www.norge.no.

 

Czytaj także:


  
znajdź w serwisie


RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy