Jak sprawdzić, czy sklep internetowy jest wiarygodny?

redcoon 21-03-2009, 22:07

"Oszukani klienci sklepów internetowych i wyłudzone setki tysięcy złotych!" Takie nagłówki coraz częściej pojawiają się w mediach. Czy taki los czeka każdego klienta, robiącego zakupy w internecie? Czy każdy sklep internetowy prowadzi nieczystą grę z klientem? Jak w takim wypadku ocenić, czy sklep jest niezawodny?

Na co internauci robiący zakupy online powinni zwracać uwagę?

  • Dane sklepu. Sprawdzenie takich danych powinno być jednym z pierwszych kroków w weryfikacji, należy sprawdzić, czy na stronie internetowej w przejrzysty sposób podana jest dokładna nazwa i adres sprzedawcy, rzeczywiste miejsce prowadzenia działalności, telefon kontaktowy (na który da się dodzwonić i porozmawiać z obsługą sklepu), dane identyfikacyjne (jak NIP, REGON, nr KRS).

  • Zmiany na stronie. Warto pokusić się o obserwację strony przez kilka dni, sprawdzić, czy „żyje” – stwierdzenie dokonywanych zmian sugeruje, że nad przygotowaniem oferty wirtualnego sklepu rzeczywiście pracuje zespół osób.

  • Certyfikaty. Posiadanie przez sklep certyfikatów wydanych przez znane instytucje (np. Euro-label, TÜV) wskazuje na fakt, że sklep i jego procedury zostały poddane weryfikacji oraz uzyskały rekomendację z zaufanych, niezależnych źródeł. Nie bez znaczenia są również certyfikaty potwierdzające bezpieczeństwo transakcji (SSL encrypted Webshop System).

  • Kontakt z klientem i jakość obsługi. Należy zwrócić uwagę na dostępne kanały komunikacji, w szczególności telefon, e-mail (czas oczekiwania na odpowiedź), faks, a także nowe formy udzielania informacji jak np. czat, wypróbować czy są aktywne, sprawdzić długość czasu reakcji oraz sposób udzielania informacji. Obawy wzbudzać powinien sklep, który nie informuje klienta o stanie realizacji zamówienia, a w przypadku opóźnienia zawiadamia o zaistniałej sytuacji.

  • Oferowany asortyment. Wskazane jest zwrócenie uwagi na ilość i różnorodność proponowanych przez sklep produktów, a także sposób ich prezentacji.

  • Dane o towarze. Istotne są rzetelne opisy i dobrze przygotowane zdjęcia produktów oraz informacje o dostępności, które pomagają w podjęciu decyzji o zakupie.

  • Ceny. Przed decyzją o zakupie warto porównać ceny w różnych sklepach. Gdy trafimy na super okazję, zachowajmy „zimną krew”. Podejrzane powinny wydawać się ceny znacznie zaniżone, odbiegające od innych rynkowych. Najkorzystniejsze oferty należy sprawdzać szczególnie wnikliwie, ponieważ niektórzy dostawcy próbują złapać łatwowiernego klienta, stosując różne „sztuczki”.

  • Sonda
    Kupując w sklepie internetowym, z którego usług dotychczas nie korzystałam(em)
    • zawsze szczegółowo sprawdzam prowadzącą go firmę
    • sprawdzam wnikliwie, ale tylko jeśli zostawiam w nim większą kwotę
    • zwykle kupuję bez szczegółowego sprawdzania
    • w ogóle nie sprawdzam
    • nie robię zakupów online
    wyniki  komentarze

  • Proces zamawiania. Ważna jest możliwość wyboru dogodnej formy płatności spośród kilku opcji, bez narzucania przedpłaty w celu uzyskania atrakcyjniejszej ceny.

  • Regulamin sklepu. Warto zapoznać się z jego treścią, sprawdzić, czy sprzedawca jasno i czytelnie przedstawia zasady oraz warunki dokonywania zakupów i dostawy towarów, a także warunki zgłaszania i rozpatrywania wszelkich zwrotów.

  • Opinie klientów. Cenną wskazówką mogą być pozytywne komentarze klientów, jednak nie zawsze są one miarodajne i pewne, w szczególności gdy sklep posiada ich przesadnie dużą ilość w stosunku do czasu działalności, jak i innych sklepów. Zdarza się, że reakcja sklepu na negatywny głos może „powiedzieć” więcej i dać obraz, jak sprzedawca traktuje i obsługuje klienta w problematycznych sytuacjach.

  • Współpracujące ze sklepem firmy kurierskie i banki kredytowe. Warto sprawdzić, z jakimi firmami sklep prowadzi kooperację. Ma to pewne znaczenie dla miary wiarygodności sklepu, oznacza, że dla innych podmiotów sklep jest godnym zaufania partnerem.

  • Czas działalności na rynku, renoma.

 logo redcoon

Poradę dla Czytelników Dziennika Internautów przygotował redcoon, działający w 8 krajach europejskich (w tym także w Polsce) sklep internetowy z branży elektroniki użytkowej.


  
znajdź w serwisie

RSS  
RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy