Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Jak polska młodzież korzysta z nowych mediów?

10-10-2006, 09:15

Polscy uczniowie chętnie wysyłają SMSy, a w internecie lubią komunikatory i wyszukiwarki. Chcą korzystać z internetu w szkole, ale przeszkadza im to, że szkolne pracownie komputerowe są w czasie przerwy zamknięte - wynika z badań przeprowadzonych w ramach projektu Mediappro.

Broszura poświęcona wspomnianemu projektowi została wydana przez Polski Portal Edukacyjny interklasa.pl i zawiera rezultaty badań nad wykorzystaniem mediów w Europie, ze szczególnym uwzględnieniem Polski.

Możemy się z niej dowiedzieć m.in., że zdecydowana większość (96%) uczniów w Polsce korzysta z internetu, a tylko niecałe 3% nigdy się nim nie posługiwało. Co czwarty uczeń nie ma dostępu do internetu w domu, a spośród tych gospodarstw domowych, które są podłączone do Sieci, ponad połowa ma stałe łącze.

Najmniej popularnymi miejscami, w których młodzież korzysta z internetu, są kafejki internetowe i biblioteki. Tylko co setny uczeń odwiedza je codziennie, a 69% nie robi tego nigdy.

Drugim obok domu najbardziej popularnym miejscem, w którym uczniowie łączą się z internetem, jest szkoła. Z badań jasno jednak wynika, że dostęp do Sieci w tej placówce jest niewystarczający. Ponad połowa uczniów nigdy nie korzysta z pracowni po lekcjach lub w czasie przerwy obiadowej. Tylko 8% przyznaje, że robi to często lub bardzo często.

W trakcie wywiadów uczniowie skarżyli się, że na przerwach sale komputerowe są zazwyczaj pozamykane, a jeden czy dwa stanowiska komputerowe w bibliotece są stale oblegane. Na czterech ankietowanych trzech przyznaje, że chciałoby mieć możliwość częstszego korzystania z internetu w szkole.

Z badań wynika ponadto że:

  • 77% uczniów deklaruje, że używa wyszukiwarek internetowych.

  • Ponad 60% młodych ludzi korzysta z komunikatorów internetowych często lub bardzo często. Tylko 12% nigdy się nimi nie posługuje.

  • 90% uczniów posiada telefon komórkowy, który służy im przede wszystkim do wysyłania wiadomości SMS.

  • Jedną z ulubionych rozrywek pozostają gry na płytach CD, przy czym prawie połowa uczniów grywa w pojedynkę. Gry online są również popularne, ale nie służą do poznawania nowych znajomych.

  • Tylko 36% uczniów często korzysta z e-maili.

  • Tylko 13% uczniów często rozmawia na czatach. Co trzeci ankietowany twierdzi, że nigdy nie korzystał z tej formy komunikacji.

  • Ponad połowa uczniów bardzo często ściąga pliki muzyczne, oprogramowanie lub filmy, a tylko co trzeci nie robi tego nigdy. Wśród osób, które są świadome tego, że jest to nielegalne, aż 44% dopuszcza takie zachowanie.


Celem projektu Mediappro było przeanalizowanie działań podejmowanych przez młodzież w kontakcie z nowymi mediami, a także postaw rodziców i nauczycieli, co w rezultacie ma przyczynić się do promowania świadomego i bezpiecznego korzystania z internetu i innych nowych mediów.

Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: Interklasa.pl