Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Jak czytamy cyfrowo? Dekada polskiego rynku e-booków

Martyna Bednarczyk 05-07-2017, 10:00

Jak zmienił się rynek e-booków przez ostatnie 10 lat? Przyglądamy się dekadzie wydawnictw cyfrowych z perspektywy księgarni wydawnictw cyfrowych Virtualo, która właśnie obchodzi dziesięciolecie obecności na rynku.

Dynamika rozwoju rynku i jego perspektywy

Książki cyfrowe stanowią aktualnie około 3% wartości polskiego rynku książki. To wciąż młodziutka branża, ale notująca rok do roku dwucyfrową dynamikę wzrostu przychodów.

W sieci dystrybucji Virtualo jest coraz więcej książek elektronicznych - obecnie ponad 50 000 e-booków i 5700 audiobooków. Ceny e-booków są niższe niż książek drukowanych średnio o 20%. Rozwój nowych technologii, wygoda czytania oraz słuchania na urządzeniach mobilnych, a przede wszystkim coraz większa i bardziej atrakcyjna propozycja dla e-czytelników i słuchaczy powoduje, że e-booki i audiobooki rosną w siłę.

Eksperci liczą, że w ciągu najbliższych lat e-booki będą stanowić nawet do 20% rynku książki w Polsce. Perspektywy dla rozwoju branży są pozytywne. Rosnąca dostępność tytułów e-booków i audiobooków, wygodne użytkowanie, atrakcyjne ceny – to ogromne zalety książek elektronicznych, które coraz częściej przemawiają za kupnem literatury w cyfrowej formie.

Rewolucja w formatach e-książek

W pierwszym etapie rozwoju rynku książek elektronicznych w Polsce, e-booki były dostępne wyłącznie w formacie PDF. Od roku 2010 Virtualo zaczęło przygotowywać pierwsze pliki EPUB, a od listopada 2012 roku – MOBI. Z okazji Światowego Dnia Książki w kwietniu 2012 roku, firma wprowadziła sprzedaż e-booków w multiformacie. W 2012 roku jako główne zabezpieczenie treści elektronicznych został wprowadzony znak wodny identyfikujący osobę, która zakupiła plik. W 2016 roku, Virtualo zdecydowało się na wprowadzenie do oferty wyłącznie tytułów zabezpieczanych watermarkiem, jednocześnie rezygnując z zabezpieczenia DRM Adobe, które było uciążliwe dla e-czytelników.

Badania dotyczące polskiego rynku e-booków

Virtualo uważnie obserwuje rynek i nie zostawia wniosków tylko dla siebie. W 2014 roku pod patronatem merytorycznym Biblioteki Analiz ukazał się raport na temat polskiego rynku ebooków zbierający i podsumowujący wszystkie najważniejsze dane z 4 lat dotyczące e-książek oraz e-czytelnictwa. Virtualo zrealizowało również badanie „Kim jest polski e-czytelnik” oraz pierwsze ogólnopolskie „Czytnikoliczenie” – niestandardową akcję przeprowadzoną z Burda Media i Allegro. W 2017 roku we współpracy z Instytutem Badawczym ARC Rynek i Opinia, Virtualo przeprowadziło badanie mające na celu poznanie zwyczajów i preferencji polskich użytkowników książek elektronicznych, jak i książek tradycyjnych.

Virtualo infografika

Własna księgarnia internetowa i usługa konwersji

Virtualo z założenia miało być dystrybutorem treści elektronicznej, jednak w 2008 roku firma zdecydowała się na uruchomienie własnej e-księgarni. Jednymi z pierwszych e-booków, które pojawiły się w ofercie było: „Uwikłanie” Zygmunta Miłoszewskiego i „Fałszywy trop” Henninga Mankella, a z audiobooków: „Sługa Boży” Jacka Piekary i „Kolor magii” Terry’ego Pratchetta.

Od 2010 roku firma wprowadziła usługę konwersji materiałów wydawniczych do wersji cyfrowych. Przez 10 lat Dział Konwersji przygotował 10 tys. e-booków.

Pierwszymi wydawcami, którzy zdecydowali się na wprowadzenie swoich tytułów w wersji elektronicznej do oferty Virtualo były WAB i C.H.Beck. Aktualnie firma współpracuje z 800 wydawnictwami, prowadząc nie tylko działalność biznesową, ale również realizując edukacyjne projekty promujące nowoczesne czytelnictwo.

Audiobooki wzmacniają swoją pozycję

Pod koniec 2016 roku do Virtualo dołączyła Biblioteka Akustyczna, ceniony wydawca i dystrybutor audiobooków. Wykorzystanie wspólnego potencjału jest szansą dla obu marek na dynamiczny rozwój treści elektronicznej i poszerzenie oraz uzupełnienie oferty dla Klientów. Bazując na doświadczeniach Virtualo z dziedziny e-booków i Biblioteki Akustycznej z dziedziny audiobooków, właściciel obu marek liczy na wzrost sprzedaży, ale również zgodnie z zapowiedzią pracuje nad dedykowaną aplikacją mobilną łączącą e-booki i audiobooki.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR