Jak być eko-firmą w branży IT?

08-06-2015, 10:48

"Społeczna odpowiedzialność biznesu" to modne hasło, ale i sposób na wyróżnienie firmy oraz lepsze efekty w biznesie. Jak wspólnie z klientami realizować choćby ochronę środowiska, opowiada Elżbieta Kornaś, ‎Dyrektor Działu Obsługi Sprzedaży w Domeny.pl. Dziennik Internautów wspiera patronatem medialnym najświeższą akcję firmy, "Kup serwer, posadź drzewo".

Spółka Domeny.pl należy do najdłużej działających firm w branży internetowej w Polsce. Obecnie to nie tylko domeny internetowe. Do ich produktów należą również serwery dedykowane, VPS, wirtualne oraz certyfikaty SSL i strony WWW. Doradzają, jak zaistnieć na rynku e-biznesu oraz jak rozwinąć swoją markę, w tym również na rynki zagraniczne. Ich marką rozpoznawalną na arenie międzynarodowej jest SSLGURU. Domeny.pl są inicjatorami kampanii "Zielonym do góry" oraz Bezpiecznieonline.pl.

 

Domeny.pl

Joanna Ryńska, Dziennik Internautów: Jaka jest historia społecznej odpowiedzialności biznesu w Domeny.pl?

Elżbieta Kornaś, Domeny.pl: Nasze działania proekologiczne zaczęliśmy kilka lat temu od ekofaktur. Dziś elektroniczna faktura nie jest niczym niezwykłym, a firmy dokonują takiego wyboru powszechnie, jednak wtedy byliśmy jednym z pionierów. Mieliśmy cały system dodatkowych zachęt do korzystania z elektronicznych dokumentów, np. przyznawaliśmy punkty w naszym programie partnerskim. Do dziś można tak zdobyte punkty wymieniać na atrakcyjne nagrody. Jesteśmy też promotorem sportu wśród młodzieży. Wspieraliśmy drużynę koszykówki "Siemaszka" - dzięki temu zespół uzyskał możliwość treningów na wyższym poziomie i zgrupowań z prawdziwego zdarzenia. Nie jesteśmy też obojętni na ochronę środowiska - właśnie zaczęliśmy akcję "Zielonym do góry" pod hasłem "Kup serwer, posadź drzewo".

Dlaczego wybrali Państwo właśnie sadzenie drzew?

Dla nikogo nie jest już tajemnicą zbawienny wpływ drzew na środowisko, w którym żyjemy. Dzięki nim w przyrodzie możliwa jest równowaga dwutlenek węgla - tlen, a powietrze jest czystsze dzięki naturalnej filtracji. Tymczasem, choć świadomość ekologiczna wciąż rośnie, powierzchnia terenów zielonych wciąż się zmniejsza. Skoro człowiek może wywierać negatywny wpływ na środowisko, chcieliśmy mieć też realny wpływ na jego poprawę.

Gdzie zaplanowano sadzenie drzew? Czy będzie to tylko jeden region Polski?

Akcja jest ogólnopolska, skupiamy się na obrzeżach miast i na ich centrach. Na obrzeżach najbardziej brakuje drzew, a w centrach z kolei ich ubywa. Wynika to w dużej mierze z budowy nowych bloków - prowadzona jest wycinka drzew, ale nie ma nowych nasadzeń, które rekompensowałyby utratę terenów zielonych.

Zdecydowali się Państwo na współpracę z Lasami Państwowymi i kompleksami leśnymi. Czy trudno było pozyskać partnerów instytucjonalnych?

Działania zaczęliśmy w kwietniu, więc wciąż jesteśmy na początku drogi, ale już mamy pierwsze cenne umowy o współpracę. Wśród instytucji związanych z leśnictwem spotykamy się z bardzo dobrym przyjęciem, widzimy chęć współpracy. Lasy Państwowe, które są przecież żywo zainteresowane zwiększeniem powierzchni leśnych, odgrywają w naszym projekcie ogromną rolę - wspierają nas swoją wiedzą, doradzają, w którym miejscu sadzić drzewa i jakie gatunki są potrzebne. Jesteśmy też nastawieni na współpracę z dużymi miastami w Polsce. Już teraz nasza inicjatywa pokazuje, że w obszarze ochrony środowiska różne podmioty mogą owocnie współpracować.

Elżbieta Kornaś, Dyrektor Sprzedaży Domeny.plCzy już odbyły się pierwsze nasadzenia?

Pierwsze sadzenie drzew odbyło się we współpracy z trzema leśnikami z nadleśnictwa w Kompleksie Leśnym Lasy Mazurskie. Wzięli w nim udział uczniowie z Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Łubkach. To dodatkowa wielka zaleta naszej akcji - bezpośredni udział w działaniach proekologicznych jest najlepszym sposobem na budowanie świadomości młodych ludzi. Takie doświadczenie jest dużo bardziej pouczające i dużo bardziej oddziałuje na wyobraźnię niż siedzenie na lekcji.

Jak długo ma trwać akcja?

Zakładamy, jak w przypadku wszystkich naszych proekologicznych działań, plan wieloletni. Staramy się, by partnerów regularnie przybywało. Docelowo chcemy być z naszą akcją w każdym województwie. Już dziś widzimy duże zainteresowanie nie tylko instytucji, ale też mediów - cieszy nas wsparcie medialne tak ważnych portali, jak Interia czy Dziennik Internautów.

Finanse na akcję pochodzą m.in. z "eko-oferty". Proszę opowiedzieć o niej więcej.

"Eko-oferta" to oferta na usługi serwerowe, skierowana do firm i instytucji. Proponujemy szeroki zakres możliwości - od hostingu www, serwerów wirtualnych, przez serwery VPS dla bardziej wymagających, aż po dedykowane rozwiązania, dopasowane do oczekiwań klienta. Dzięki temu rozwiązaniu, klienci nie muszą martwić się o zaplecze techniczne, szczególnie w zakresie obsługi maszyn.

 

Jaka jest odpowiedź klientów i potencjalnych klientów?

Bardzo pozytywna, bo każdy z nas chce zrobić coś dla świata. "Eko-oferta" ma też walor czysto biznesowy, bo obejmuje nie tylko "bycie eko", ale też wyższe transfery limitu danych i bardziej korzystne ceny. Usługi hostingowe można otrzymać w cenie już od ok. 10 zł za miesiąc, oczywiście w przypadku serwerów mówimy już o większych kwotach.

Czy są jeszcze jakieś sposoby, by firma IT była "eko"?

Przede wszystkim, nie działając" ad hoc", tylko prowadząc systematyczne, wieloletnie działania. Nie brakuje nam takich pomysłów. Naszym zdaniem najbardziej efektywni możemy być, przyczyniając się na różne sposoby do oszczędności energii. Przykładowo, możemy znacząco wpłynąć na mniejsze zużycie energii przez naszych klientów, proponując usługę kolokacji - czyli serwery stoją u nas i wykorzystywane są zależnie od potrzeb, a klienci nie ponoszą u siebie kosztów energii niezbędnej zarówno do pracy samych serwerów, jak i urządzeń chłodzących.

Można pójść jeszcze dalej i obniżać zużycie energii u źródła. Takim spektakularnym przykładem jest planowana eko-serwerownia, w której zastosujemy szereg rozwiązań pozwalających na mniejsze zużycie energii, w tym: odnawialne źródła, odzyskiwanie energii cieplnej wydzielanej przez serwery i wykorzystanie jej do ogrzewania budynków czy wreszcie tzw. free cooling, czyli wykorzystanie naturalnego chłodu z powietrza zewnętrznego w procesie klimatyzacji serwerowni.

Kiedy ruszy eko-serwerownia?

Ponieważ jest to duże przedsięwzięcie, także pod względem finansowym, termin realizacji zależy od przyznania środków unijnych, o które chcemy się ubiegać. Nie chcemy jeszcze podawać terminów. Liczymy na to, że tak funkcjonująca serwerownia pozwoli nam nie tylko bardziej przyjaźnie działać w środowisku naturalnym, ale też jeszcze bardziej podnieść jakość oferty bez odczuwalnego dla klientów wzrostu cen.

Dziękujemy za rozmowę i życzymy wielu eko-sukcesów!

 

Nasza rozmówczyni:

Elżbieta Kornaś - Sales Director Domeny.pl. Pracuje w Domeny.pl od wielu lat, stawia na budowanie wartości firmy. Prywatnie spełnia się jako mama, która lubi również rolę kury domowej. Jest miłośniczką narciarstwa. 


  
znajdź w serwisie

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Październik 2019»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031