Internet zastąpił znajomych, randki, prasę, książki... i przeszkadza w pracy

26-09-2011, 14:54

Internet to "czynnik niezbędny do życia", porównywalny ze schronieniem czy pokarmem, dla co trzeciego młodego studenta i pracownika - wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie firmy Cisco przez agencję InsightExpress. Respondenci z pewnością przesadzili, ale wynika to po części z faktu, że dla wielu osób internet zastąpił "zwykłe" kontakty społeczne.

Firma Cisco wydała raport Cisco Connected World Technology Report, który analizuje związki między zachowaniem ludzi, internetem i wszechobecnością technologii sieciowych. Raport globalny oparty jest na ankiecie przeprowadzonej wśród studentów i pracowników w wieku do 30 lat w 14 krajach. Analizuje on współczesne wyzwania stojące przed przedsiębiorstwami starającymi się zachować równowagę między aktualnymi i przyszłymi potrzebami pracowników i firm.

Co trzeci student i pracownik (33%) biorący udział w globalnym badaniu wierzy, że internet to jeden z czynników podstawowych niezbędnych do życia (obok wody, powietrza, jedzenia, schronienia itd.).  Ponad połowa respondentów (55% studentów i 62% pracowników) stwierdziła, że nie mogłaby żyć bez internetu, określając go "integralnym elementem ich życia".

Czytaj: Bittorrent i TPB to męska rzecz?

Internet może zastąpić środki komunikacji. W obliczu wyboru między łączem internetowym a samochodem większość studentów na całym świecie – prawie dwóch na trzech (64%) – wybrałaby łącze internetowe.

Dwóch na pięciu studentów (40%) biorących udział w badaniu na całym świecie stwierdziło, że internet jest dla nich ważniejszy niż randki, spotkania ze znajomymi lub słuchanie muzyki. Więcej niż jeden student na czterech (27%) stwierdził, że aktualizacja konta na Facebooku jest ważniejsza od chodzenia na imprezy i randki, słuchania muzyki lub spędzania czasu ze znajomymi.

Dwie trzecie studentów (66%) oraz ponad połowa pracowników (58%) stwierdziła, że urządzenia mobilne (laptop, smartfon, tablet) są "najważniejszą technologią w ich życiu". Smartfony mają szansę przejąć od komputerów biurkowych pozycję najpopularniejszego narzędzia w perspektywie globalnej. 19% studentów uważa smartfony za swoje "najważniejsze" urządzenia wykorzystywane na co dzień. Dla porównania wartość dla komputerów biurkowych w tej kategorii wynosi 20%.

Na całym świecie mniej niż 6% studentów i 8% pracowników stwierdziło, że telewizor jest najważniejszym urządzeniem technologicznym w ich codziennym życiu. Tylko jeden student i pracownik (4%) na 25 respondentów badanych na całym świecie stwierdził, że gazeta jest najważniejszym źródłem informacji. 2 studentów na 5 (21%) nie kupiło drukowanej książki (poza podręcznikami niezbędnymi podczas zajęć dydaktycznych) w księgarni od ponad dwóch lat lub nie kupiło jej nigdy.

Około 9 studentów (91%) i pracowników (88%) na 10 na całym świecie przyznało się do posiadania konta w serwisie Facebook. 89% studentów i 73% pracowników z tej grupy sprawdza swoje konto Facebook co najmniej raz dziennie. 1 osoba na 3 (33%) z tej grupy przyznała, że sprawdza swoje konto co najmniej 5 razy dziennie.

Przerwa na Facebooka

Studenci informują również o częstych przypadkach przerywania pracy nad projektami lub zadaniami domowymi, spowodowanych wiadomościami wysyłanymi przez komunikatory, aktualizacjami portali społecznościowych i połączeniami telefonicznymi. W określonej godzinie ponad 4 studentów na 5 (84%) potwierdziło co najmniej jeden przypadek przerwania pracy. Prawie 1 student na 5 (19%) stwierdził, że praca została przerwana co najmniej sześciokrotnie – co daje średnią co najmniej raz na 10 minut.

7 na 10 pracowników "zaprzyjaźniło" się ze swoimi kierownikami i/lub współpracownikami na Facebooku, co sygnalizuje, że granica między życiem zawodowym i osobistym stała się niezwykle cienka – prawie niewidoczna. Spośród pracowników korzystających z portalu Twitter ponad 2 na 3 (68%) śledzi działania kierownika lub współpracowników na tym portalu. 42% z nich śledzi działania przedstawicieli obu grup jednocześnie, natomiast jedna trzecia (32%) woli zachować prywatność w swoim życiu.

Badanie przeprowadzono w następujących 14 krajach: USA, Kanada, Meksyk, Brazylia, Wielka Brytania, Francja, Hiszpania, Niemcy, Włochy, Rosja, Indie, Chiny, Japonia i Australia. Każda ankieta przeprowadzona została wśród 100 respondentów z każdego z 14 krajów, co dało całkowitą liczbę 2 800 respondentów.

Czytaj: Polacy weryfikują firmy w internecie


Źródło: materiał nadesłany do redakcji
  
znajdź w serwisie

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Listy
Listy  
« Sierpień 2019»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031