Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Im więcej mediów społecznościowych, tym gorzej dla zdrowia psychicznego?

28-12-2017, 11:30

Sieci społecznościowe - a przede wszystkim Facebook - doczekały się analiz ich wpływu na nasze zdrowie psychiczne, samopoczucie czy samoocenę. Nie brakuje ocen bardzo ostrych, by nie powiedzieć apokaliptycznych.

Wyobraźcie sobie, że mój status na Facebooku brzmi Nie porównuję się z innymi, kocham moje życie! Część z Was pomyśli "pozerka" (lub gorzej), część w ogóle go nie zauważy, ale niektórzy -i może ich być wcale niemało - poczują się nieswojo, bo właśnie porównują się z innymi i mają swemu życiu sporo do zarzucenia. Jak wynika z badań (wyniki publikowane m.in. w Harvard Business Review), jest  to jeden z problemów mediów społecznościowych - wpływają one negatywnie na samoocenę użytkowników. Chodzi o porównywanie swojego życia do (przecież selektywnego, a nierzadko i koloryzowanego) obrazu życia "znajomych". Im częściej przeglądasz Facebooka, tym gorzej się czujesz - brzmi najprostszy wniosek.

Jednak badający szkodliwość mediów społecznościowych coraz częściej dochodzą do wniosku, że nie można jednoznacznie potwierdzić związku między czasem spędzonym np. na Facebooku a kondycją psychiczną. Jak podkreśla m.in. Philippa Smith z Uniwersytetu Florydy, wynika to m.in. z tego, że mediów społecznościowych używamy w różny sposób. I to właśnie to, jak (a nie "ile") z nich korzystamy, decyduje o oddziaływaniu na zdrowie psychiczne.

W listopadzie podczas wywiadu w Stanford jeden z wczesnych twórców Facebooka, Chamath Palihapitiya, dramatycznie mówił o "olbrzymiej winie", do jakiej się poczuwa jako współtwórca sieci niszczącej więzi społeczne. Podobnie ostre słowa miał dla Facebooka jego były szef Sean Parker, mówiąc, że "Bóg jeden wie, jak to wpływa na umysły naszych dzieci". Na szkodliwość mediów społecznościowych, jeśli są źle używane, zwrócił też uwagę były prezydent USA Barack Obama w wywiadzie radiowym.

Krótko po tych wypowiedziach sam Facebook odniósł się do problemu. Jak twierdzi korporacja, bierna i bezrefleksyjna konsumpcja treści - np. bezmyślne przewijanie News Feed - ma zły wpływ na poczucie własnej wartości. Jak jednak zastrzeżono w tekście, aktywne korzystanie z mediów społecznościowych - a szczególnie interakcje ze znajomymi - może mieć na nas wpływ zgoła odwrotny.

Po publikacji Facebooka Chamath Palihapitiya nieco złagodził swoją wypowiedź, osadzając ją w "szerszym kontekście".

Zobacz, co na ten temat piszą (m.in.):

USA Today, Facebook (blog), Harvard Business Review, TheWireless, INCBusiness Insider, BBC News

Business Insider o wypowiedziach Chamatha Palihapitiyi: wywiad ze Stanford, nowsza wypowiedź plus oryginalna (nowsza) wypowiedź Palihapitiyi z jego profilu na Facebooku.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *