Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Po blisko dwóch latach znowu spadła sprzedaż zwykłych telefonów komórkowych. Winne są przede wszystkim smartfony, a także ostrożność konsumentów. Niemniej jednak cały rynek urósł o ponad 11 proc.

Globalna sprzedaż telefonów komórkowych w drugim kwartale br. wyniosła 365,4 mln urządzeń i była o 11,3 proc. wyższa niż przed rokiem - podała firma IDC. Po raz pierwszy od Q309 spadła sprzedaż zwykłych komórek - w ciągu roku obniżyła się o 4 proc. Była to w największej mierze "zasługa" krajów rozwiniętych - Stanów Zjednoczonych, Japonii oraz Europy Zachodniej, gdzie są one wypierane przez smartfony. IDC zauważa także, że klienci wciąż raczej ostrożnie podchodzą do wydatków na telefony.

>> Czytaj także: Nokia spada na trzecie miejsce

W regionie Azji i Pacyfiku drugi kwartał tradycyjnie był już słaby. Coraz silniejszą pozycję zyskuje Apple, której iPhone 4 jest obiektem pożądania głównie w Chinach. Rośnie znaczenie lokalnych producentów - CSL, Nexiana, Q-Mobile czy Wellcomu. Japonia borykała się z efektami marcowej katastrofy naturalnej - problemy z częściami zmusiły część producentów do przełożenia premier telefonów na czerwiec.

Europa Zachodnia zanotowała spadek sprzedaży zwykłych telefonów, niższe było także tempo wzrostu sprzedaży smartfonów. Powodem było opróżnianie magazynów przed spodziewanymi premierami w bieżącym kwartale. W Ameryce Północnej odnotowano silny wzrost sprzedaży smartfonów, głównie dzięki systemowi operacyjnemu Android. W Kanadzie zajęły one pierwsze miejsce. Zyskały na tym przede wszystkim Samsung, Motorola, HTC oraz LG.

Także w Ameryce Łacińskiej coraz silniejsza jest pozycja smartfonów z Androidem, czemu sprzyja polityka niskich cen forsowana przez głównych producentów.

>> Czytaj także: Samsung: 43-proc. wzrost sprzedaży telefonów i tabletów

Liderem rynku pozostała fińska Nokia, jednak jej sprzedaż w ciągu roku skurczyła się aż o 20,3 proc., do poziomu 88,5 mln urządzeń. Udział w rynku producenta spadł z 33,8 do 24,2 proc. Na drugim miejscu umocnił się Samsung, którego sprzedaż wzrosła o 10 proc. i osiągnęła poziom 70,2 mln telefonów (udział w rynku spadł symbolicznie z 19,4 do 19,2 proc.). Podium zamyka LG Electronics, którego sprzedaż spadła w ciągu roku o 18,9 proc., do 24,8 mln telefonów. Firma ma obecnie 6,8-proc. udziału w rynku, o 2,5 pkt proc. mniej niż w Q210.

Apple zanotowała wzrost sprzedaży iPhone'ów o 141,8 proc., do 20,3 mln sztuk. Udział w rynku wzrósł z 2,6 do 5,6 proc. w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy. Chiński producent ZTE pochwalić się może 36,0-proc. wzrostem (do 16,6 mln urządzeń) i 4,5-proc. udziałem w rynku. O 41,7 proc., do 145,0 mln urządzeń, wzrosła sprzedaż innych producentów. Ich udział w ogólnej sprzedaży wynosi już blisko 40 proc., podczas gdy rok temu było to 31,2 proc.

>> Czytaj także: Motorola: Coraz wyższa sprzedaż, zysk netto w polu widzenia


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: IDC