Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Zeszłoroczne wydatki na reklamę w sieci przekroczyły 26 mld dolarów i były wyższe od osiągniętych w roku poprzednim o blisko 15 proc. Jednocześnie internetowi udało się wyprzedzić prasę, w której umieszczono reklamy warte 22,8 mld USD.

Firma Interactive Advertising Bureau (IAB) przedstawiła raport o rynku reklamy online za czwarty kwartał 2010 roku, a także za cały zeszły rok. Powstał on we współpracy z PwC. Wyniki osiągnięte przez branżę napawają optymizmem. W ostatnim kwartale zeszłego roku odnotowano przychody w wysokości 7,45 mld USD, co oznacza wzrost o 19,0 proc. rok do roku. Jednocześnie o 15,2 proc. wzrosły przychody w porównaniu z trzecim kwartałem. Nie jest to jednak duże zaskoczenie, gdyż ostatni kwartał kalendarzowy zazwyczaj jest najlepszy, czego przyczyną są święta Bożego Narodzenia.

>> Czytaj także: AdEx: 1,6 mld złotych na reklamę w sieci

W całym zeszłym roku przychody firm z branży reklamy online wyniosły 26,04 mld USD i były o 3,38 mld USD (14,9 proc.) wyższe niż osiągnięte w roku 2009. Warto przypomnieć, że rok ten zakończył się obniżeniem przychodów o 3,4 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, co było pierwszą taką sytuacją od roku 2002. Zeszłoroczne wydatki z dużą nadwyżką przebiły te z roku 2008.

Badanie po raz kolejny potwierdziło, że rynek należy do wielkich globalnych graczy. Zaledwie 10 największych firm odpowiedzialnych było za 72 proc. wygenerowanych w ostatnim kwartale zeszłego roku przychodów. Jest to wynik o 1 pkt proc. lepszy niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Firmom z miejsc od 11. do 25. przypadło 11 proc. (brak zmiany), a kolejnym 25 - 8 proc. (także bez zmian). Łącznie 50 największych firm wygenerowało 91 proc. przychodów całej branży.

TYPY REKLAMY

W zeszłym roku nie zaszły zasadnicze zmiany, jeśli chodzi o popularność poszczególnych rodzajów reklam. I tak:

  • na pierwszym miejscu znalazła się reklama w wyszukiwarkach; odpowiadała ona za 46 proc. zeszłorocznych przychodów (-1 pkt proc.), czyli 12,0 mld USD (+12 proc.);
  • 24 proc. przychodów (+2 pkt proc.) wygenerowały banery; przychody z tego tytułu wyniosły 6,2 mld USD;
  • na ogłoszenia przypadł co 10. wydany dolar, łącznie 2,6 mld USD (+15 proc.);
  • reklamy interaktywne wygenerowały 6 proc. przychodów, czyli 1,5 mld USD;
  • po 5 proc. przypadło na filmy (1,4 mld USD) oraz generowanie leadów (1,3 mld USD);
  • sponsoring odpowiadał za 3 proc. przychodów, czyli 718 mln USD;
  • zaledwie 195 mln USD przypadło na e-maile i był to spadek o 33 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.

KTO SIĘ REKLAMUJE?

Liderem z 21-procentowym udziałem (+1 pkt proc.) wśród branż, które wydają najwięcej na reklamę w sieci, jest handel detaliczny. Firmy wydały na ten cel 5,5 mld USD (+1,0 mld USD). Dalej znalazły się firmy telekomunikacyjne, ale ich udział spadł z 16 do 13 proc. (spadek wydatków z 3,6 do 3,5 mld USD). Podium zamykają firmy z branży finansowej - ich udział pozostał na poziomie 12 proc. mimo wzrostu wydatków z 2,8 do 3,2 mld USD.

Sprzęt komputerowy oraz oprogramowanie zanotowały spadek z 10 do 8 proc., przy mniejszych o 10 proc. wydatkach (2,2 mld USD). O 1 pkt proc. wzrósł za to udział wydatków branży turystycznej - w zeszłym roku wyniosły one 1,8 mld USD, o 20 proc. więcej niż rok wcześniej.

JAK SIĘ PŁACI?

IAB wyróżnia trzy modele płatności za usługę reklamy - za wyniki, za ilość wyświetleń (CPM) oraz hybrydowy. Od roku 2004 systematycznie zyskuje ten pierwszy - jego udział wzrósł z 41 do 62 proc. w roku ubiegłym. Model CPM zyskiwał jeszcze do roku 2006, gdy osiągnął apogeum (od 2004 do 2006 wzrósł z 42 do 48 proc.), by potem systematycznie tracić na znaczeniu - w roku 2010 w ten sposób rozliczono co trzeciego dolara.

Z kolei model hybrydowy, łączący obie poprzednie metody, szybko stracił na znaczeniu między 2004 a 2006 rokiem, kiedy to jego udział zmniejszył się z 17 do 5 proc. i na takim poziomie, z trzyletnim spadkiem do 4 proc., utrzymał się do dzisiaj.

Warty odnotowania jest także fakt, że reklama internetowa jest obecnie największą po telewizyjnej pod względem przychodów. W zeszłym roku wyprzedziła prasową, o czym spekulowano już od pewnego czasu. Do wyprzedzenia małego ekranu brakuje jednak jeszcze bardzo dużo.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: IAB



Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR