Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

IAB AdEx: Wciąż rośnie wartość polskiego rynku reklamy online

17-11-2009, 15:46

658 milionów złotych - taką wartość osiągnął polski rynek reklamy online w I półroczu 2009 roku - wynika z badania AdEx firm PricewaterhouseCoopers (PwC) oraz IAB Polska. Autorzy badania wskazują na wciąż duży potencjał rynku reklamy internetowej wynikający zarówno z rosnących przychodów graczy obecnych na rynku od lat, jak i sukcesów nowych podmiotów, których projekty wdrożone 2-3 lata temu teraz przynoszą wymierne efekty.

Wspomniana wartość została wyliczona na podstawie badania IAB AdEx przeprowadzonego na 31 podmiotach i oznacza 12-procentowy wzrost w porównaniu do pierwszej połowy roku 2008. Po uwzględnieniu dodatkowych uczestników badania wzrost wydatków na reklamę w sieci sytuuje się na poziomie 14%, porównując pierwsze półrocza 2008 i 2009.

Utrzymywanie się wzrostowego trendu na rynku reklamy online widoczne jest także w wynikach badania Barometr IAB. Co istotne, wiele firm dostrzega pozytywne efekty reklamy w internecie - 42% badanych podmiotów zamierza zwiększyć nakłady na tego typu reklamę, a tylko 7 deklaruje obniżenie wydatków. Wydaje się, że to nie tylko efekt skuteczności, ale również coraz większej liczby użytkowników internetu w Polsce, do których nie tylko można dotrzeć z reklamą, ale co ważne, dużo lepiej niż w innych mediach zmierzyć jej skuteczność.

>> Czytaj także: Polska: Reklama online rośnie

Zdaniem Marcina Kałkuckiego, starszego menedżera w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i technologii firmy PricewaterhouseCoopers, kryzys gospodarczy, który doprowadził do spadków w skali całego polskiego rynku reklamy - szczególnie w tradycyjnych kanałach, takich jak telewizja czy prasa - w najmniejszym stopniu dotknął sektor reklamy internetowej.

Menedżer PricewaterhouseCoopers zwraca ponadto uwagę na wciąż minimalny w Polsce udział reklamy wideo, który powinien zwiększać się wraz z poprawą infrastruktury. -odobna tendencja dotyczyć będzie rozwoju reklamy internetowej w urządzeniach mobilnych. Odpowiednie „zagospodarowanie” tych obszarów powinno pozwolić uzyskiwać dodatkowe przychody w przyszłości, szczególnie gdy penetracja łączy szerokopasmowych osiągnie już poziom typowy dla dojrzałych gospodarek zachodniej Europy - mówi Kałkucki.

W erze dominacji Google w sieci nie zdziwi raczej nikogo fakt dynamicznego wzrostu udziału reklamy w wyszukiwarkach (SEM). Z segmentu SEM pochodziło 25% tegorocznych przychodów reklamowych online (w I połowie 2008 roku było to 21%). Zdaniem analityków trendy z rozwiniętych rynków - takich jak np. Wielka Brytania czy USA – pokazują, że w Polsce możemy spodziewać się wciąż znaczących wzrostów w obszarze działań reklamowych w wyszukiwarkach.

>> Czytaj także: Google przejmuje AdMob

Pomimo to reklama graficzna (display) pozostaje wciąż najpopularniejszą formą reklamy internetowej – generującą prawie 50% przychodów z działań reklamowych online. W ramach tej kategorii wciąż dominują formy wbudowane w treść strony, których udział wyniósł prawie 70%.

W ramach badania AdEx analizowany jest także udział reklamy efektywnościowej w całkowitych przychodach podmiotów biorących udział w badaniu. W pierwszym półroczu 2009 r. odsetek całkowitych przychodów z reklamy rozliczanej w modelu efektywnościowym (CPA) wyniósł prawie 10%, podczas gdy w 2008 roku było to 7,5%. Analitycy podkreślają przy tym rosnące zainteresowanie tego typu działaniami reklamowymi. 

>> Czytaj także: Rosną przychody z reklam online w Europie


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: IAB Polska



Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR