Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Hotele zaprzestaną ustalania cen z serwisami internetowymi - efekt działań UOKiK

03-11-2015, 13:15

Niektóre serwisy do rezerwowania noclegów umawiały się z hotelami i podobnymi obiektami, by uzyskać gwarancję cen niżzzych niż w konkurencyjnych portalach. UOKiK uznał, że nie było to w porządku.

Serwisy oferujące rezerwacje miejsc w hotelach zgodziły się zrezygnować z tzw. klauzul najwyższego uprzywilejowania. To efekt postępowania wszczętego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 

Wyjaśnijmy o co chodziło. Serwisy oferujące rezerwację noclegów mogły zawierać specjalne umowy z właścicielami hoteli i podobnych obiektów. Te umowy miały gwarantować, że cena oferowana przez platformę internetową będzie niższa lub równa stawce stosowanej przez konkurencyjne portale lub sam obiekt. W efekcie osoby zamawiające noclegi nie miały możliwości dokonania rezerwacji po niższej cenie na innych platformach internetowych, a także bezpośrednio w miejscu zakwaterowania, nawet w przypadku dużej dostępności wolnych miejsc.

W czerwcu informowaliśmy, że UOKiK zajął się tą sprawą i zwrócił się do platform stosujących takie klauzule o dobrowolne zaniechanie ich stosowania.

Serwisy uległy UOKiK

Dziś urząd poinformował, że budzące wątpliwości klauzule stosowało czterech działających w Polsce właścicieli platform rezerwacyjnych:

  • Hotel Reservation Service (obsługujący m.in. hrs.pl), 
  • Expedia Lodging Partner (m.in. expedia.com), 
  • Booking.com (m.in. booking.com)
  • eTravel (m.in. hotele.pl). 

Wszyscy czterej przedsiębiorcy dobrowolnie zgodzili się zrezygnować ze stosowania postanowień wskazanych przez UOKiK.

Z informacji przekazanych do Urzędu wynika, że trzej operatorzy platform rezerwacyjnych już zaprzestali stosowania klauzul najwyższego uprzywilejowania, natomiast jeden z przedsiębiorców zadeklarował, że odpowiednich zmian w obowiązujących umowach z obiektami hotelarskimi dokona do 30 listopada tego roku.

"Wąska klauzula" jest OK

UOKiK podkreślił, że w ramach postępowania wyjaśniającego UOKiK kwestionował tzw. szeroką klauzule najwyższego uprzywilejowania, na podstawie której platforma rezerwacyjna miała zagwarantowane, że cena, dostępność pokoi i inne warunki przez nią oferowane będą niemniej lub równie korzystne co oferowane w jakimkolwiek innym kanale sprzedaży online i offline.

Zastrzeżeń Urzędu nie budziła tzw. wąska klauzula, zgodnie z którą cena, dostępność pokoi i inne warunki oferowane przez platformę nie mogą być mniej korzystne od tych oferowanych na stronie internetowej hotelu, hostelu czy apartamentu.

W trakcie postępowania polski Urząd współpracował z innymi europejskimi urzędami ochrony konkurencji oraz Komisją Europejską. Działania UOKiK wpisują się bowiem w działania urzędów antymonopolowych w innych krajach. Przykładowo urzędy z Francji, Włoch i Szwecji przyjęły zobowiązania Booking.com do zrezygnowania z szerokich klauzul najwyższego uprzywilejowania.

Czytaj także: Marketing w sieci a prawo: e-mailing a SPAM

Hotele ustalają ceny z serwisami internetowymi? UOKiK interweniuje

, 08-06-2015, 13:11

Serwisy oferujące rezerwowanie noclegów mogą stosować tzw. klauzule najwyższego uprzywilejowania, co ma gwarantować odpowiednio niskie stawki dla klientów danego portalu. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi postępowanie wyjaśniające w tej sprawie.

 

UOKiK poinformował o uruchomieniu postępowania wyjaśniającego w sprawie internetowych platform oferujących zakwaterowanie, m.in. w hotelach, hostelach czy prywatnych apartamentach.

Pr


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *