GPS kontroli lotów zagłuszony przez kierowcę ciężarówki. Przypadkowo

12-08-2013, 12:29

Kierowca ciężarówki niechcący zagłuszył system GPS używany na uczęszczanym lotnisku Newark-Liberty. Mężczyzna stracił pracę i zapłaci karę.

Port lotniczy Newark-Liberty to drugi najruchliwszy port Nowego Jorku, zaraz po lotnisku im. Johna F. Kennedy'ego. W tym właśnie porcie (tzn. w Newark) testuje się system Smartpath bazujący na GPS, który ma zapewnić sprawniejszy ruch na lotnisku, nawet przy gorszych warunkach pogodowych.

O systemie Smartpath teraz więcej się mówi, ale nie z powodu jego nadzwyczajnej sprawności. Okazało się, że kierowca ciężarówki mógł zakłócić pracę tego systemu.

Nie chciał, by śledził go szef

Obsługa lotniska Newark-Liberty zauważyła zakłócenia systemu i zgłosiła sprawę Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA). Ta z kolei przekazała sprawę do Federalnej Komisji Łączności (FCC), która namierzyła źródło zakłóceń. Okazało się, że lotniskowy sygnał był zakłócany przez zwykły zagłuszacz GPS zainstalowany w ciężarówce firmy Tilcon, która podjechała pod lotnisko.

Kierowcą ciężarówki okazał się Gary Bojczak, który kupił sobie niedrogi zagłuszacz GPS, aby uniknąć śledzenia przez szefa. Mężczyzna był pewien, że zagłuszacz będzie działał wyłącznie na urządzenia w jego samochodzie.

Zagłuszacze GPS są w USA nielegalne, a więc FCC nałożyła na Bojczaka karę w wysokości 31,8 tys. dolarów. Mężczyzna został też zwolniony z pracy (zob. NJ.com, N.J. man fined $32K for illegal GPS device that disrupted Newark airport system).

zdjęcie
Samolot przy lądowaniu fot. Shutterstock.com

Nawet jeśli uznamy, że Bojczak postąpił niewłaściwie, w tej całej historii czai się coś niepokojącego.

W materiale CBS na ten sam temat cytowany jest ekspert od lotnictwa, który uważa sprawę za bardzo poważną. Rozwój lotnictwa zmierza w stronę częstszego używania GPS. Zagłuszacze GPS są urządzeniami nielegalnymi, ale jednak łatwymi do nabycia i niedrogimi, można je mieć za mniej niż 100 dolarów. Ekspert mówi, że trzeba ograniczyć korzystanie z nich w pobliżu lotnisk, ale czy to wystarczający środek bezpieczeństwa?

Sonda
Czy lotnictwo powinno w większym stopniu bazować na GPS?
  • tak
  • raczej tak
  • raczej nie
  • nie
wyniki  komentarze

GPS można zagłuszyć, oszukać

Zagłuszanie sygnału GPS i tak można uznać za mały problem, gdyż zazwyczaj sprzęt nawigacyjny alarmuje o zakłóceniach. Gorzej jest wówczas, gdy ktoś emituje fałszywy sygnał GPS, powodując niezauważalne zmiany w pracy przyrządów nawigacyjnych.  

Dwa tygodnie temu pisaliśmy o studentach z Uniwersytetu Teksasu w Austin, którzy z powodzeniem zmienili kurs statku w taki sposób, aby załoga tego nie dostrzegła. Opiekujący się studentami Todd Humphrey mówił wówczas o tym, że należy podjąć kroki prowadzące do podniesienia poziomu bezpieczeństwa rozwiązań GPS. Słysząc o historii Gary'ego Bojczyka, można tylko powtórzyć to wezwanie.


  
znajdź w serwisie


RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy