Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Google Instant: Oszczędność 3,5 miliarda sekund dziennie?

08-09-2010, 21:45

Liczy się każda sekunda, twierdzi firma Google, która od lat stawia sobie za cel zoptymalizowanie procesu wyszukiwania informacji w sieci. Jedną z dróg prowadzących do tego celu jest maksymalne skrócenie czasu, jaki internauci poświęcają tej czynności. Google przedstawiło właśnie rozwiązanie, które potrafi "przewidzieć" hasło, jakie wpisujemy do wyszukiwarki, co ma pozwolić zaoszczędzić jej użytkownikom od 2 do 5 sekund na każdym wyszukaniu.

Pod nazwą Google Instant firma Google udostępniła właśnie nowy interfejs i ulepszoną infrastrukturę wyszukiwarki, które mają "znacząco" skrócić czas wyszukiwania. Jak już wspomnieliśmy, wszystko dzięki tzw. "przewidywaniu" hasła wpisanego do wyszukiwarki i wyświetlaniu rezultatów już w trakcie wpisywania samego zapytania.

Google Instant
fot. - Google Instant
Dzięki Google Instant użytkownik nie musi dokańczać wpisywania hasła ani naciskać klawisza Enter, żeby rozpocząć wyszukiwanie. W trakcie pisania, jasnoszarym kolorem wyświetlana jest przewidywana treść zapytania. Wystarczy przestać pisać i spojrzeć poniżej, by zobaczyć wyniki wyszukiwania dynamicznie generowane w tle w trakcie wpisywania zapytania, co umożliwia natychmiastową interakcję i przeglądanie adekwatnych treści.

Wygodną opcją jest również możliwość przewijania wyników wyszukiwania. Funkcja ta umożliwia przewijanie przewidywanych haseł i natychmiastowy podgląd wyników wyszukiwania po naciśnięciu klawisza ze strzałką w dół.

Jeśli jednak komuś nie podoba się sposób działania tego rozwiązania, może je w każdej chwili wyłączyć - stosowny link znajduje się z prawej strony pola wyszukiwarki.

Google Instant można potraktować jako rozwinięcie idei Google Suggest (zwanej od dziś Autocomplete), usługi dynamicznie przewidującej i podpowiadającej użytkownikowi hasła wpisywane w pole wyszukiwania. Google podaje, że rozwiązanie to (rozwijane w laboratoriach Google już od 2004 roku) pozwoliło skrócić czas wpisania przeciętnego zapytania o 50%.

Według szacunków kalifornijskiej firmy Google Instant pozwoli zaoszczędzić użytkownikom przeciętnie od 2 do 5 sekund na każde wyszukiwanie (średnio 3,5 sekundy). Google przeliczyło też, że w przypadku przeciętnych zapytań wyświetlanych będzie od pięciu do siedmiu razy więcej stron wyników niż dotychczas.

Sonda
2 do 5 sekund na wyszukaniu to dla mnie
  • Korzystam z innej wyszukiwarki
  • Nie korzystam w ogóle z wyszukiwarek
  • Zauważalna oszczędność czasu, codziennie co najmniej kilkanaście razy korzystam z Google
  • Niewielka oszczędność czasu, korzystam z Google max kilka razy dziennie lub rzadziej
wyniki  komentarze

Jak podaje firma, dzienna liczba zapytań w Google przekracza jeden miliard, gdyby zatem każdy użytkownik Google poszukiwał, korzystając z Instant, oznaczałoby to w sumie oszczędność około 3,5 miliarda sekund dziennie, czyli ok. 11 godzin na każdą sekundę pracy wyszukiwarki. Oczywiście, jeśli każdy z użytkowników zdecydowałby się na wykorzystywanie rozwiązania Google Instant.

W obecnej chwili narzędzie Google Instant dostępne jest dla wszystkich internautów korzystających z anglojęzycznej wersji wyszukiwarki - google.com oraz dla zalogowanych użytkowników w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Włoszech i Wielkiej Brytanii. W ciągu najbliższych tygodni użytkownicy posługujący się innymi językami i odwiedzający witryny w innych domenach również będą mogli korzystać z funkcji Instant, pojawi się więc ona również w polskiej wersji wyszukiwarki.

Co ciekawe, firma zdecydowała się już teraz udostępnić Google Instant dla wszystkich użytkowników Google w Rosji. Wydaje się, że jest to element walki o zwiększenie udziału w rosyjskim rynku wyszukiwarek, na którym Google (ponad 20% rynku) znacząco przegrywa z lokalną wyszukiwarką Yandex (ponad 60% rynku).


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *