Gdzie i jak zacząć budowę bazy mailingowej?

GetResponse 16-11-2015, 14:02

Zaangażowani odbiorcy to fundament każdej skutecznej kampanii mailingowej. Ważna jest jednak nie tylko wielkość bazy subskrybentów, ale przede wszystkim jej jakość. Dobrze dopasowana oferta i odpowiedni sposób prowadzenia komunikacji to klucze do responsywnej i w konsekwencji - wysokiej jakości bazy. W tym artykule postaram Ci się wyjaśnić, w jaki sposób rozpocząć budowę własnej listy mailingowej, stosując metody odpowiednie dla Twojego biznesu.

Dlaczego lepiej budować niż wynajmować lub kupować bazę mailingową?

Gdy wysyłasz mailingi promocyjne, musisz postawić się w roli konsumenta. Czy wolisz otrzymywać informacje od marek, które śledzisz i których oferta jest Ci bliska? A może jest Ci to obojętne i czytasz wszystkie wiadomości nawet, gdy Cię w ogóle nie dotyczą? Myślę, że niemal każdy wybrałby pierwszą odpowiedź.

Trzeba też pamiętać, że użytkownicy co raz częściej zmagają się z nadmiarem danych oraz ograniczoną ilością czasu. Tylko istotne informacje wywrą na nich zauważalny, a tym bardziej pozytywny wpływ. Wszystkie inne prędzej spowodują frustrację lub zostaną zignorowane.

Chcąc zmaksymalizować skuteczność prowadzonej komunikacji, skup się zatem na odbiorcach, których dokładnie znasz i możesz szczerze zainteresować swoją ofertą. Najczęściej będą to obecni subskrybenci lub osoby odwiedzające Twoją stronę internetową i profile w mediach społecznościowych.

Jeśli jednak zależy Ci na szybszym zwiększeniu zasięgu swojej komunikacji, pomyśl o nawiązaniu współpracy z marką, która działa w tym samym lub podobnym obszarze. Mogą to być produkty lub usługi komplementarne do Twoich, a w wyjątkowych przypadkach nawet i konkurencyjne. Promując wzajemnie swoje rozwiązania np. poprzez banery na stronie internetowej lub dedykowany mailing, możecie szybko i skutecznie dotrzeć do nowej publiczności.

Inną dostępną metodą jest zakup bazy odbiorców. Jest to jednak rozwiązanie, które budzi najwięcej kontrowersji, szczególnie biorąc pod uwagę podejście marketerów do tzw. zapytań ofertowych. Również wątpliwa jest skuteczność tej metody. Szansa na pozytywną odpowiedź od osób, które w ogóle nie znają Twojej marki jest bardzo niska. Ryzyko utraty reputacji, zwiększenia liczby oznaczeń wiadomości jako spam i pojawienia się problemów z dostarczalnością jest natomiast wysokie.

Budowa bazy online

Gromadzenie bazy odbiorców najłatwiej rozpocząć online. Oto kilka pomysłów, które warto wziąć pod uwagę:

  • Umieszczenie formularza zapisu na stronie www
  • Umieszczenie formularza zapisu w mediach społecznościowych
  • Skierowanie ruchu na stronę docelową z formularzem zapisu
  • Pozyskiwanie ruchu poprzez udzielanie się na forach dyskusyjnych i innych stronach
  • Zorganizowanie szkolenia, kursu lub warsztatów online
  • Wysłanie prośby o dołączenie do listy do obecnych klientów, niebędących subskrybentami

Zdj. 1 - Interesujący formularz zapisu typu lightbox od TreningBiegacza.pl. Prosta możliwość zapisu ze względu na małą ilość pól i krótki opis, przedstawiający ludzką twarz serwisu tworzącego treści.

Zdecydowanie najczęściej stosowaną przez marketerów metodą jest umieszczenie formularza zapisu na własnej stronie internetowej. Najbardziej powszechne są formularze zagnieżdżone, lightbox lub pop-up. Możesz zadecydować dokładnie kiedy i w jaki sposób formularz będzie pojawiał się na Twojej stronie.

Projektując mechanizm pozwalający na zebranie danych użytkowników, powinieneś wziąć pod uwagę poniższe czynniki:

  • Wygląd formularza względem strony internetowej
  • Liczba pól do wypełnienia
  • Użyty tekst, który powinien zachęcać do pozostawienia danych
  • "Lead magnet", tj. czynnik taki jak kupon rabatowy, który przykuje uwagę i przekona użytkowników do działania
  • Projekt przycisku wzywającego do działania
  • Sposób i częstotliwość wyświetlania formularza

Analizując każdy z powyższych czynników, pamiętaj o najważniejszych wskaźnikach skuteczności, które są dla Ciebie istotne. Jeśli za zadanie masz wygenerować możliwie najwyższą liczbę zapisów, zwróć również uwagę czy współczynnik odrzuceń. Każde działanie powinno przybliżyć Cię do osiągnięcia długoterminowych celów biznesowych.

Zdj. 2 - Formularz zapisu upoważniający do rabatu na zakupy na profilu Facebookowym marki Reserved. Szczególnie ciekawa jest możliwość przesłania kuponu do znajomych, co pozwala firmie zwiększać zasięg prowadzonych kampanii do nowych odbiorców.

Budowa bazy offline

Choć większość firm prowadzi również działania poza Internetem, stosunkowo niewiele z nich wykorzystuje je do gromadzenia adresów email. Codzienna komunikacja z klientami, nawet jeśli nieprowadzona twarzą w twarz, może posłużyć Ci jako źródło wysokiej jakości bazy.

Najprostszym sposobem budowy bazy odbiorców offline jest umieszczenie adresu strony www zawierającej formularz zapisu na materiałach reklamowych. Ulotki, katalogi, wizytówki, długopisy, naklejki na witrynie sklepu, a nawet paragony - wszystkie te elementy możesz wykorzystać, aby przekonać klientów do odwiedzenia Twojej strony internetowej i dołączenie do listy mailingowej.

Listę odbiorców można również budować podczas bezpośredniego kontaktu np. z Działem Obsługi Klienta. Targi branżowe, rozmowa telefoniczna czy zwykła wymiana emaili to wystarczająco dobra okazja, aby zwrócić uwagę na korzyści płynące z dołączenia do listy mailingowej. Przydatne w tym celu mogą być różnego rodzaju aplikacje na urządzenia mobilne lub stanowiska POS, dzięki którym zapis do listy odbywa się w sposób zautomatyzowany.

Zdj. 3 - Informacja o konkursie zorganizowanym przez restaurację Why Thai, który umożliwia marce budowanie bazy mailingowej offline

Następne działania

Niezależnie od tego jak długo już działasz na rynku, rozpocznij budowę bazy adresowej już dziś. Choć każdego roku powstają nowe portale społecznościowe i sposoby wymiany informacji, to właśnie email marketing osiąga najwyższe wskaźniki ROI i pozostaje wśród najpopularniejszych kanałów komunikacji online.

Biorąc pod uwagę niski koszt prowadzenia kampanii mailingowych, jest to jeden z najskuteczniejszych kanałów do budowania relacji i generowania sprzedaży. Dzięki zaawansowanym narzędziom, nawet bez wiedzy technicznej możesz prowadzić kampanie email marketingowe i tworzyć formularze zapisu, które pozwolą Ci na budowę listy mailingowej.

Zaplanuj więc komunikację do swojej grupy docelowej, stwórz newslettery i autorespondery oraz dodaj formularze zapisu na stronach internetowych i portalach społecznościowych. Następnie upewnij się, że wartość, którą przekazujesz, pozostaje na wysokim poziomie, a Twoja lista mailingowa będzie nie tylko większa, ale również bardziej zaangażowana.

O autorze

Michał Leszczyński, Content Marketing Manager w GetResponse. Współtworzy i zarządza treściami edukacyjnymi w GetResponse sprawiając, że email marketing jest rzeczywiście prosty - i to nie tylko dla zaawansowanych użytkowników.

Komentarze
comments powered by Disqus
To warto przeczytać



fot. Geralt





fot. geralt


  
znajdź w serwisie

RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
Jak czytać DI?
Newsletter

Podaj teraz tylko e-mail!



RSS
Copyright © 1998-2017 by Dziennik Internautów Sp. z o.o. (GRUPA INFOR PL) Wszelkie prawa zastrzeżone.