Francuskie gazety przeciwko Apple'owi

21-09-2011, 19:53

Osiem francuskich gazet postanowiło wystąpić przeciwko monopolowi firmy Apple na dystrybucję prasy elektronicznej za pośrednictwem iPada. Liczą, że wspólnie uda im się wywalczyć lepsze warunki.

Apple pobiera 30-procentową prowizję od wszelkich zakupów dokonywanych za pośrednictwem jego aplikacji. Skutecznie uniemożliwia to obniżenie cen dla odbiorców końcowych, mimo że nie mamy do czynienia z fizycznym wytworzeniem książek czy prasy, ich dystrybucją czy też zwrotami. Wersje elektroniczne kosztują tyle samo lub niewiele mniej od papierowych. Amerykańska firma zazdrośnie broni swoich interesów - ponieważ konkurencja jest niewielka, może ona sobie pozwolić na prawie dowolne dyktowanie warunków.

Czytaj także: Eksodus wydawców prasy z App Store już blisko

Osiem francuskich gazet postanowiło jednak powiedzieć "dość". Wśród nich są popularne dzienniki Le Figaro, L'Equipe oraz Les Echos, a także tygodnik informacyjny Le Nouvel Observateur. Sprzeciwiają się one polityce Apple'a. Wierzą, że występując razem, będą w stanie więcej zdziałać. Otworzyły one wspólny kiosk cyfrowy, w którym kupić można pojedyncze wydania. Niedługo pojawić się ma abonament, a także oferty łączone. Gazety postanowiły także zrezygnować ze sprzedaży w nowej aplikacji Apple'a przeznaczonej specjalnie dla prasy - Newsstand - bez uzyskania ustępstw ze strony Amerykanów.

Sonda
Tablety wyprą papierowe książki i prasę?
  • tak
  • nie
  • trudno powiedzieć
wyniki  komentarze

Wydawcy prasy chcą wykorzystać boom na tablety i elektroniczne czytniki, by zrekompensować sobie zmniejszoną sprzedaż wydań tradycyjnych. Nic więc dziwnego, że zależy im na jak największej sprzedaży z wykorzystaniem nowych nośników. Zwłaszcza, że konsumenci skłonni są za treści płacić. Teraz jest najlepszy moment, by wzmocnić przekonanie, że za pewne treści warto płacić. Sytuacji pomaga fakt, że czytanie z wykorzystaniem tabletów i czytników przypomina tradycyjne czytanie prasy, czego nie można powiedzieć o komputerach stacjonarnych czy laptopach.

Czytaj także: Wszystkie gazety wydawnictwa Time na tablecie

We francuskim sojuszu, jak słusznie zauważa agencja Reuters, brakuje największego dziennika znad Sekwany - Le Monde. Jej dyrektor jest zdania, że marka gazety jest na tyle silna, że będzie w stanie samodzielnie zachęcić internautów, bez konieczności oglądania się na konkurentów. Ci od 18 miesięcy spotykali się regularnie, by ustalić warunki współpracy, model biznesowy czy wygląd e-kiosku (e-presse.fr). Liberation także postawił na własne rozwiązania.

Inną drogą poszedł Financial Times. Brytyjski dziennik gospodarczy wykorzystał HTML 5, by oferować internetowe wydania na iPada za pośrednictwem przeglądarki internetowej. W ten sposób omija 30-procentową prowizję Apple'a. Podobny krok poczynił Amazon - dzięki aplikacji Kindle Cloud Reader czytelnicy mogą cieszyć się książkami i prasą, a Amazon wyższymi zyskami.

Apple na razie nie komentuje sprawy.

Czytaj także: 100 tys. ludzi zapłaciło za New York Timesa online


Źródło: Reuters, Dziennik Internautów
Tematy pokrewne:  

tag tabletytag iPadtag Francjatag e-prasatag App Store
  
znajdź w serwisie


RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Lipiec 2020»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031