Filmy: pomimo piractwa wpływy z biletów rekordowe

24-02-2011, 12:39

Ten rok był rekordowy, jeśli chodzi o wpływy ze sprzedaży biletów w kinach - poinformowała organizacja MPAA zrzeszająca twórców filmowych. Nie jest to zaskoczenie, bo w ubiegłych latach bilety też dobrze się sprzedawały. Nasuwa się tylko jedno pytanie - po co to w takim razie antypirackie zaostrzanie prawa?

W Dzienniku Internautów zwracaliśmy już uwagę na to, że przemysł muzyczny zachęca do walki z piractwem pomimo zadowalających wyników sprzedaży. Podobnie jest z przemysłem filmowym. Przez cały rok narzeka on na piractwo i potrafi wydawać duże pieniądze, by namówić polityków do zmiany prawa. Tylko od czasu do czasu przychodzi ta chwila, kiedy trzeba otwarcie powiedzieć, że interes idzie nie najgorzej.

Dane MPAA dot. wpływu ze sprzedaży biletów
fot. - Dane MPAA dot. wpływu ze sprzedaży biletów

Wczoraj MPAA - amerykańskie stowarzyszenie przemysłu filmowego - opublikowało raport pt. 2010 MPAA Theatrical Market Statistics. Wynika z niego, że wpływy ze sprzedaży biletów na wszystkie filmy wydane na świecie osiągnęły poziom 31,8 mld USD, co oznacza kolejny rekord i wzrost o 8% w ciągu ubiegłego roku.

Rynek amerykański utrzymał wpływy na takim samym poziomie, jak w zeszłym roku (10,6 mld USD), ale poza USA wzrost wyniósł 13%. Największy wzrost zanotowano w regionie Azji i Pacyfiku - 21% (zob. wykres obok).

>>> Czytaj: BREIN zamyka kolejnych 11 serwisów

W USA i Kanadzie rolę napędową odegrał rynek filmów 3D, który odpowiadał za 21% lub 2,2 mld USD przychodów. To znacznie więcej niż w poprzednich latach. Co trzeci człowiek w USA i Kanadzie oglądał jakiś film 3D w roku 2010.

- To był mocny rok dla filmów w 2010 r. Pomimo słabej gospodarki, niestałych modeli biznesowych i ciągłego wpływu pirackiej kradzieży, mieliśmy następny rekordowy rok napędzany przez wpływy poza USA i Kanadą - mówił Bob Pisano, tymczasowy CEO MPAA.

Bob Pisano oczywiście nie odważyłby się stwierdzić, że piractwo mogło nie mieć żadnego wpływu na sprzedaż filmu. Takie stwierdzenie mogłoby być zabójcze dla MPAA. Trzeba jednak pochwalić przedstawiciela MPAA za to, że w ogóle dostrzega takie czynniki, jak słaba gospodarka i zmiany modeli biznesowych. Niektóre organizacje związane z przemysłem rozrywkowym dopatrują się wszystkich strat w wymianie plików przez internet.

Sonda
Nowe filmy oglądasz najczęściej...
  • w kinie
  • na DVD
  • po pobraniu z sieci P2P
  • po latach, w telewizji
wyniki  komentarze

Wróćmy do danych MPAA. Z raportu wynika, że bilety kupują głównie stali widzowie, czyli osoby odwiedzające kino co najmniej raz w miesiącu. Liczba takich osób w ubiegłym roku wzrosła. Generalnie jednak potwierdza się teoria od dawna głoszona przez krytyków obecnych metod sprzedaży filmów. Uważają oni, że "do kina pójdzie ten, kto planuje pójście do kina". Na seans raczej nie pójdzie osoba czekająca na wydanie DVD. Ciągle stosowany odstęp między premierą kinową a premierą DVD niczemu nie służy, a według wielu osób zachęca on do pobierania pirackiej wersji (miło byłoby kupić oryginalne DVD w dniu premiery, ale nie można go kupić).  

Ciekawe są dane dotyczące liczby ekranów kinowych. Ich liczba w ubiegłym roku nie zmieniła się, ale znacznie zwiększył się udział kin cyfrowych (ich liczba wzrosła o 122%). Prawie co czwarty ekran jest teraz przystosowany do projekcji cyfrowych, a na 60% tych ekranów może dokonywać projekcji 3D.

>>> Czytaj: Tylko 7 dolarów kary za udostępnianie jednego utworu w sieci


Źródło: MPAA
  
znajdź w serwisie

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Styczeń 2020»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031