Fakturowanie elektroniczne w zamówieniach publicznych - rząd przyjął założenia

06-09-2016, 14:01

Nowe prawo ma zobowiązywać urzędy do odbierania e-faktur, a w późniejszym czasie obowiązkiem będzie także ich wystawianie. Co istotne, faktury będą miały określony wzór ułatwiający ich przetwarzanie.

Wczoraj Rada Ministrów przyjęła założenia do Ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych. Sygnalizowaliśmy już wcześniej, że takie założenia zostały opracowane przez Ministerstwo Rozwoju

Planowana ustawa wdroży przepisy dyrektywy 2014/55/UE w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych. Zobowiązuje ona zamawiających we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej do przyjmowania e-faktur związanych z realizacją zamówień publicznych.  

Specjalne e-faktury, ale nie PDF-y

W praktyce urząd zamawiający usługi lub towary zostanie zobowiązany do przyjmowania faktur elektronicznych od daty transpozycji dyrektywy. Po kolejnych dwóch latach, wykonawcy zamówień publicznych (przedsiębiorcy) zostaną zobowiązani do wystawiania e-faktur

Faktury będą ustrukturyzowane, czyli spełniające określony standard pozwalający na ich automatyczne przekazywanie i przetwarzanie w komputerowych systemach finansowo-księgowych. Tego standardu z pewnością nie będzie spełniał format PDF, który jest tylko obrazem faktury. Norma europejska w zakresie wzoru faktury zostanie przedstawiona w maju 2017 r.

Zgodnie z założeniami, odbieranie ustrukturyzowanych faktur elektronicznych przez zamawiających ma być obowiązkowe od 26 listopada 2018 r., a ich wystawienie przez wykonawców – od 1 listopada 2020 r. Ustawa ma wejść w życie 26 stycznia 2018 r.

Ma być taniej i bez błędów

Ustawa, która powstanie na bazie założeń, ma przewidywać:

  • możliwość wystawiania, wysyłania i odbierania drogą elektroniczną przez wykonawców i zamawiających – dokumentów związanych z realizacją zamówień publicznych (innych niż e-faktury) oraz wykonaniem umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi;
  • możliwość wystawiania i wysyłania przez wykonawców oraz obowiązek przyjmowania przez zamawiających ustrukturyzowanych faktur elektronicznych, związanych z realizacją zamówień publicznych oraz wykonaniem umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi;
  • zasady funkcjonowania systemu teleinformatycznego (platformy elektronicznego fakturowania) służącego do wymiany dokumentów elektronicznych i ustrukturyzowanych faktur elektronicznych oraz przetwarzania i udostępniania informacji związanych z realizacją zamówień publicznych.

Rząd ma nadzieję, że zmniejszą się koszty transakcyjne w obrocie gospodarczym. Wyeliminowane zostaną również błędy, które pojawiają się w przetwarzaniu i ręcznym wprowadzaniu danych z dokumentów papierowych do systemów komputerowych. 

Poniżej zamieszczamy projekt założeń ustawy w wersji jaka trafiła do Rady Ministrów. 

Do Ku Ment 241608


  
znajdź w serwisie


RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Sierpień 2020»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31