Era, Aster i Vobis ukarani za reklamy

26-01-2010, 07:30

"Najszybszy internet w komórce. Bez limitu" – to jedno z haseł reklamowych, które Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) uznał za wprowadzające w błąd. Za tego typu reklamy zostały ukarane firmy Era, Aster oraz Vobis, które razem zapłacą ponad 9 mln zł.

Internet za 5 zł

W listopadzie ubiegłego roku UOKiK wszczął postępowanie przeciwko operatorowi Era, który reklamował "Najszybszy Internet w komórce. Bez limitu. Za 5 zł". Zdaniem Urzędu Era sugerowała, że jej klienci mogą korzystać z internetu w sposób nielimitowany po bardzo niskiej cenie.

W rzeczywistości regulamin usługi przewidywał miesięczny limit transmisji danych (do 50 MB w każdym cyklu rozliczeniowym), a promocyjny abonament obowiązywał tylko przez trzy pierwsze cykle rozliczeniowe. Prezes Urzędu uznała, że operator reklamą swoich usług wprowadzał w błąd i nałożyła na PTC karę w wysokości ponad 8,7 mln zł.

Miesiąc to nie zawsze miesiąc

Wątpliwości UOKiK wzbudziły także kampanie spółki Aster promujące usługi telefoniczne, telewizji analogowej i internetu. W reklamach stosowano sformułowania oparte o schemat X miesięcy po Y zł - wprowadzało to konsumentów w błąd co do rzeczywistego okresu obowiązywania oferty.

Konsument, czytając reklamę, mógł uznać, że okresem rozliczeniowym jest pełny miesiąc, czyli kolejne 30 dni od dnia zawarcia umowy – zawierając umowę 15 stycznia, mógł oczekiwać, że będzie korzystał z danej oferty promocyjnej pod hasłem np. dwa miesiące po 1 zł do 15 marca.

Urząd ustalił, że Aster za początek okresu rozliczeniowego uznawał pierwszy dzień miesiąca, w którym rozpoczęto świadczenie usług – jeśli więc konsument zawarł umowę w połowie miesiąca, to "tracił" 15 dni promocji. Prezes Urzędu uznała, że operator swoim przekazem reklamowym wprowadzał konsumentów w błąd i nałożyła na spółkę karę w wysokości 390,7 tys. zł.

Notebook z modemem za złotówkę

Kolejny ukarany za reklamy to Vobis, który reklamował usługę mobilnego internetu, dostępnego wraz z komputerem przenośnym za 1 zł. Hasło "Notebook z modemem za 1 zł" mogło sugerować, że klienci kupią komputer wraz z modemem po bardzo atrakcyjnej cenie. W rzeczywistości tylko modem kosztował 1 zł.

W ocenie UOKiK zarówno hasła stosowane przez spółkę w kampanii reklamowej – Notebook z modemem iPlus za 1 zł, jak i elementy graficzne wykorzystane w kampanii mogły wprowadzać konsumentów w błąd (napis 1 zł pojawiał się na ekranie laptopa). Spółka została za to ukarana sankcją finansową w wysokości 177 tys. zł.

Za podobne hasło został już wcześniej ukarany Polkomtel.

>>> Czytaj: Operatorzy ukarani za reklamy  

Wszystkie trzy spółki nie prowadzą już zakwestionowanych przez Urząd kampanii. Oprócz kary finansowej spółki PTC oraz Vobis mają przez sześć miesięcy publikować decyzję UOKiK na swoich stronach internetowych. Przedsiębiorcy muszą również zamieścić w dzienniku ogólnopolskim ogłoszenie zawierające sentencję decyzji. Decyzje te nie są ostateczne i przedsiębiorcy mogą się odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK przypomina, że konsumenci wprowadzeni w błąd mogą skorzystać z pomocy miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów, a w przypadku usług telekomunikacyjnych mogą uzyskać pomoc w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej. Warto zapoznać się z ustawą o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, zgodnie z którą to przedsiębiorca musi udowodnić, że udzielił konsumentowi jasnej, pełnej i rzetelnej informacji.


Źródło: UOKiK
  
znajdź w serwisie


RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy