Elektroniczna tożsamość, czyli być albo nie być Twojej firmy w XXI wieku

Życie gospodarcze w coraz większym stopniu oparte jest o internet. Obroty handlu internetowego rosną w bardzo szybkim tempie, coraz większy jest także zakres usług, jakie świadczone są za pośrednictwem sieci. Konkurencja między firmami także jest coraz bardziej zażarta, dlatego też konieczne jest wykorzystanie wszelkich możliwości dotarcia do potencjalnych konsumentów. Najczęściej małe firmy nie dostrzegają potrzeby zaistnienia w internecie, wierząc, że wystarczy reklama szeptana czy po prostu obecność w przestrzeni publicznej. To błąd. Dlaczego?

Firmy posiadające strony WWW wg GUS
fot. di24.pl - Firmy posiadające strony WWW wg GUS
Spora część polskich firm wciąż nie ma własnej strony internetowej - według GUS to około 35%, a według SMG/KRC to aż 49%. To błąd, ponieważ rosnąca rzesza osób traktuje internet jako podstawowe źródło informacji. Jeśli więc czegoś nie ma w sieci, to może to dla nich oznaczać, że to w ogóle nie istnieje.

Odsetek firm posiadających stronę WWW wg SMG/KRC
fot. Google Polska - Odsetek firm posiadających stronę WWW wg SMG/KRC
Zakładając firmę, chcemy przekazać innym ludziom, że mamy im coś do zaoferowania. Jednak samo zarejestrowanie firmy w odpowiednim urzędzie nie sprawi, że nasz przekaz dotrze do potencjalnych interesantów. Zazwyczaj firma ma siedzibę, przyozdobioną szyldem widocznym z zewnątrz, z informacją kto, pod jaką nazwą i czym się zajmuje. Te bardzo ograniczone dane w rzeczywistości docierają tylko do nielicznej grupy przechodniów, z których większość, będąc w codziennym pędzie, często nie ma czasu zastanowić się, kto i co tutaj oferuje.

Kiedy jednak ci sami przechodnie (jak i wielu innych ludzi) w pracy lub po pracy otwierają ekran przeglądarki internetowej, potrafią spędzić w sieci długie godziny, poszukując różnych informacji, komunikując się, dokonując zakupów czy też bez istotnego celu przeglądając stronę za stroną. Dlaczego nie przekuć tego faktu na korzyść Twojej firmy, dać się znaleźć, przykuć ich uwagę na dłużej, a może nawet skłonić do zakupu usługi lub towaru, bez odrywania rąk od klawiatury?

Nawet niezbyt rozbudowana strona internetowa, mająca charakter czysto informacyjny i umożliwiająca nawiązanie kontaktu z firmą, może mieć przełożenie na liczbę klientów, a koszty takiego rozwiązania mogą się zamknąć w bardzo niewielkich kwotach, na które stać właściciela nawet niewielkiego sklepiku osiedlowego.

Internetowe wizytówki

Żeby móc dać się znaleźć, trzeba najpierw w tym internecie zaistnieć. Najprostszą i najszybszą formą pojawienia się w sieci jest stworzenie internetowej wizytówki - prostej strony zawierającej podstawowe informacje teleadresowe o firmie. Najbardziej podstawowe serwisy oferujące tego typu usługi zawierają nazwę firmy, jej adres i dane kontaktowe. Im bardziej są zaawansowane, tym więcej możemy się dowiedzieć. Najczęściej jednak więcej funkcji oznacza konieczność uiszczania opłat - jednorazowych bądź abonamentowych.

Wizytówka DI w Miejscach Google
fot. di24.pl - Wizytówka DI w Miejscach Google
Możliwość założenia internetowej wizytówki dają różne internetowe książki telefoniczne (tzw. Yellow Pages), katalogi i bazy firm, w tym np. coraz popularniejsze wśród internautów serwisy z mapami, które oprócz wizualnego wskazania adresu firmy (nawet na zdjęciach satelitarnych okolicy), pozwalają także na podanie kilku dodatkowych danych, jak numer telefonu, adres e-mail, branża, w której firma działa. Niektóre z tego typu usług, jak np. Miejsca Google, umożliwiają dodanie jeszcze większej ilości informacji, w tym m.in. skróconego opisu oferty, godzin otwarcia firmy, adresu do oficjalnej strony internetowej (wizytówka może w tym przypadku stanowić jeden z elementów działań marketingowych w wyszukiwarce), a nawet zdjęć i filmów wideo.

Nawet prosta wizytówka w sieci może być prawdziwym kombajnem informacyjnym, który można wykorzystać w sposób ograniczony jedynie wyobraźnią osoby wprowadzającej te dane.

Aby zarejestrować swoją firmę w tego typu serwisach, nie jest wymagane posiadanie strony internetowej, a jedynie adres poczty elektronicznej. Stworzenie wizytówki w większości baz firm nie wymaga żadnych specjalnych umiejętności – może to zrobić każdy. Należy wybrać bazę lub katalog, w którym chcemy dodać namiary na swoją firmę i wprowadzić dane w odpowiednich formularzach. To wszystko. Co ważne, zazwyczaj przez cały proces tworzenia tej mini-strony firmowej użytkownik prowadzony jest „za rękę” - widzi gotowe pola ze szczegółowym opisem, jakie dane należy w te pola wprowadzić.

Internetowa wizytówka firmy jest zazwyczaj usługą darmową. Niewielkie opłaty pobierane są dopiero w momencie, gdy np. chcemy zwiększyć ilość informacji o naszej firmie w danym katalogu lub bazie. Na początek warto skorzystać z całkowicie darmowych wizytówek, np. w serwisie Miejsca Google, gdzie – jak już wspomnieliśmy wyżej – możemy pozostawić naprawdę dużo informacji o naszej firmie, wzbogaconych dodatkowo multimediami. Co więcej, zamieszczenie wizytówki w tej bazie spowoduje, że informacje o naszej firmie pojawią się w Mapach Google oraz w organicznych wynikach wyszukiwania Google, w przypadku zapytań lokalnych, na przykład „fryzjer Warszawa”. Zamieszczona w sieci wizytówka firmy sprawi zatem, że zaglądać do naszej firmy będą osoby autentycznie zainteresowane naszą ofertą.

WAŻNE:

Warto przy okazji zwrócić uwagę, że w sieci działa wielu naciągaczy, którzy za zamieszczenie wizytówki firm w swoich bazach żądają niemałych kwot. Od kilku lat w skrzynkach polskich przedsiębiorców - których adresy znajdują się w ogólnodostępnych bazach firm – pojawiają się listy z formularzem wpisów do katalogu z firmami. Nadawca zachęca do wypełnienia formularza i odesłania go w załączonej kopercie. Jednakże na kartce formularza drobnym drukiem podana jest informacja, że wpis do owego katalogu kosztuje kilkaset euro rocznie. Radzimy wystrzegać się tego typu ofert. Na pewno nie przyczynią się one do zwiększenia liczby Waszych klientów, tylko do regularnego pomniejszania stanu Waszego konta.

Firmowy blog lub fanpage

Oprócz wizytówek można pokusić się także o równie proste w uruchomieniu, choć mniej formalne - ale nie mniej skuteczne, jeśli chodzi o kreację wizerunku i komunikację z klientami - formy obecności w sieci WWW. Chodzi o firmowego bloga oraz tzw. fanpage (z ang. strona fanów), czyli konto firmy lub marki w serwisie społecznościowym.

Firmowy blog może być po prostu elementem strony firmowej, ale może również zostać uruchomiony jako osobny projekt na jednej z wielu platform blogowych, np. wordpress.com, blogspot.com, blox.pl, blog.pl i innych, gdzie za prowadzenie blogów nie pobiera się opłat. Również dostawcy bezpłatnego, jak i płatnego hostingu oferują konta wraz z gotowymi skryptami i szablonami blogowymi. Założenie bloga na platformie blogowej lub poprzez gotowe aplikacje trwa zwykle nie więcej niż kilka minut. Wystarczy wybrać stosowny adres, nazwę bloga i podać kilka danych, jak adres e-mail administratora, tematykę bloga, wybrać jeden z gotowych szablonów i gotowe.

Śledzenie oficjalnych profili firm w serwisach społecznościowych jest w Polsce coraz popularniejsze, a stworzenie profilu własnej firmy lub marki (tzw. fanpage) także nie jest trudne. Może fanpage (czyli strona fanów firmy) nie zastąpi osobnej strony WWW, ale można potraktować ją jako interesujące uzupełnienie - tubę informacyjną, umożliwiającą dotarcie do niemałej grupy internautów.

Z raportu "Social Media 2010" przygotowanego przez Internet Standard wynika, że 70% internatów korzysta z różnych mediów społecznościowych. Najczęściej są to serwisy NK.pl (82% internautów ma tam profil) oraz Facebook.com (59%). Mimo to warto zwrócić uwagę także na mniej popularne serwisy, przykładowo tylko 1% polskich internautów ma profil w mikroblogowym serwisie Blip.pl, ale użytkownicy tego serwisu najczęściej odwiedzają go codziennie i mocno skupiają się na przekazywanych informacjach. Podobnie jest z Twitterem, na którym profil posiada 3% internautów. Korzystając z tych serwisów, nie dotrzemy do wielu ludzi, ale mogą to być osoby bardzo zaangażowane w podejmowany temat. Najczęściej będą to ludzie dobrze znający internet.

Firmowa strona internetowa

Znacznie więcej możliwości niż wizytówka daje firmowa strona internetowa. Nie tylko możemy dzięki niej - w dowolnej formie graficznej i praktycznie bez żadnych ograniczeń co do ilości treści - zaprezentować naszą firmę, ale także umieścić ją pod własnym, unikalnym tylko dla twojej firmy internetowym adresem. Ponadto własna strona umożliwia nam prowadzenie bezpośredniej komunikacji z klientami (czy to poprzez e-mail w firmowej domenie, firmowy blog, forum, webowy komunikator czy czat na stronie), a nawet sprzedaż naszych produktów lub usług, np. poprzez własny internetowy sklep.

Powstanie strony internetowej można sprowadzić do 3 kroków:

  1. wyboru a następnie zakupu unikalnego adresu internetowego u jednego z rejestratorów domen;
  2. stworzenia serwisu internetowego, czyli tego wszystkiego, co widzimy, wchodząc na stronę danej firmy i z czego możemy korzystać, np. wysyłając zapytanie do firmy czy kupując coś w internetowym sklepie;
  3. zakupu serwera pod firmową stronę i zamieszczenie jej na tym serwerze, dzięki czemu strona będzie dostępna dla internautów.

Adres internetowy firmy

Realizacja pierwszego etapu polega głównie na wyborze odpowiedniej nazwy adresu internetowego firmy, czyli tzw. domeny i zakupie jej u rejestratora domen. Najlepiej, gdy nazwa adresu jest nazwą naszej firmy lub kojarzy się z branżą, w której działamy. Warto dobrać ją tak, by była także łatwa do zapamiętania i wymówienia.

W przypadku usług skierowanych do polskich internautów powinna to być nazwa z rozszerzeniem .pl, np. mojawspanialafirma.pl, lub rozszerzeniem com.pl, np. mojawspanialafirma.com.pl. Jeśli kierujemy nasze produkty lub usługi na rynek lokalny, możemy skorzystać z regionalnych domen, których rozszerzenie wskazuje na określony region lub miasto naszego kraju, np. waw.pl polecić można firmom skoncentrowanym na obsłudze klientów z Warszawy.

WAŻNE:

Potocznie mówi się o zakupie domeny. Jednak domeny po zakupie nie stają się naszą własnością. To, co kupujemy, to prawo do ich użytkowania przez pewien okres – minimum to 1 rok – czyli abonament na wybraną domenę.

Powszechną praktyką jest stosowanie przez rejestratorów domen promocji na zakup nowych adresów. Można wtedy kupić domenę nawet za złotówkę. Jednak musimy się wtedy liczyć z tym, że rejestrator ma wobec klientów kupujących w promocji większe wymagania lojalności. Może to oznaczać konieczność przedłużenia abonamentu na kolejny rok u tego samego rejestratora, już po niepromocyjnych cenach, czy też niemożność przeniesienia takiej domeny do innego rejestratora w trakcie obowiązywania okresu promocyjnego.

Przygotowanie strony

Kolejny ze wspomnianych kroków to przygotowanie strony firmowej. Jest to bardziej złożony proces niż stworzenie wspomnianej wcześniej wizytówki. Zależnie od funkcji, jaką będzie pełniła nasza strona, można ją stworzyć samemu za pomocą dostępnych w sieci narzędzi lub zlecić specjalistom od tworzenia stron.

Przygotowanie prostej strony WWW nie zawsze wymaga specjalistycznej wiedzy technologicznej, znajomości języków programowania ani szczególnych zdolności artystycznych. Może to zrobić praktycznie każda osoba, która potrafi obsługiwać komputer, miała już do czynienia z formularzami w internecie i nie boi się nowych wyzwań. Od lat istnieją bowiem specjalne narzędzia do tworzenia stron WWW, np. umożliwiające ich tworzenie w trybie WYSWIG (z ang. What You See Is What You Get – otrzymasz to, co widzisz), a także kreatory stron – czyli narzędzia pozwalające na stworzenie strony w podobny sposób, jak tworzymy firmowe dokumenty, prowadzące użytkownika krok po kroku przez proces opracowywania serwisu, serwując podpowiedzi, co i jak należy wykonać, oraz gotowe rozwiązania i szablony.

Przeczytaj: Krótka, prosta i niedroga podróż do firmowej strony www z kreatorem stron pl.mfirma.eu

Kreator stron WWW w home.pl
fot. di24.pl - Kreator stron WWW w home.pl
Jednym z dostawców oferujących kreator WWW jest home.pl, współorganizator akcji Internetowa Rewolucja, o której wspominaliśmy w pierwszym artykule z tej serii - Twoja firma w sieci w 2 krokach. Kreator tej firmy można wypróbować za darmo pod adresem http://home.pl/kreator/demo. Narzędzie jest bardzo proste - wybieramy jeden z szablonów strony, klikamy "Dalej", wybieramy treści, jakie mają trafić na stronę, klikamy "Dalej", potem wpisujemy tekst, podobnie jak w dokumencie tekstowym lub uzupełniamy odpowiednie pola. Obrazek obok pokazuje, jak wygląda taki kreator.

Oczywiście home.pl nie jest jedynym dostawcą łatwego systemu do tworzenia stron WWW. Niektórzy dostawcy zarówno bezpłatnego, jak i płatnego hostingu udostępniają podobne narzędzia (np. Friko.pl, Yoyo.pl i wiele innych). W internecie znajdziemy też darmowe oprogramowanie, które pozwoli nam stworzyć stronę WWW według wybranego szablonu, pod wybranym przez nas adresem i na własnym serwerze (np. WordPress.org).

Jeśli mamy większe ambicje lub wymagania odnośnie funkcji, jakie ma pełnić nasza firmowa strona, lepiej jest wynająć do jej stworzenia specjalistyczną firmę lub profesjonalnego twórcę stron, czyli webmastera. W internecie znajdziemy wiele ofert firm i osób przygotowujących strony WWW. Decydując się na taki krok, musimy liczyć się z wydatkiem co najmniej kilkuset złotych. Cena wykonania strony będzie oczywiście rosnąć w zależności od różnych czynników, m.in. takich jak:

  • złożoność strony (liczba stron i podstron),
  • wykorzystywanych technologii (np. efektownych animacji, systemów aktualizacji oraz komunikacji),
  • innych wyzwań technicznych (jeśli na stronie ma funkcjonować e-sklep z całym systemem przyjmowania zamówień, to koszty będą większe).

Hosting – czyli zamieszczenie strony w internecie

Aby firmowa strona internetowa mogła pojawić się w zasobach sieci WWW musi być umieszczona na jednym z komputerów podłączonych do internetu, które nazywamy serwerami. Proces utrzymania strony na serwerze to hosting. Na tym etapie również możemy wybrać opcje darmowe lub płatne.

Istnieją dostawcy bezpłatnego hostingu, którzy udostępniają innym nie tylko miejsce na dysku, ale także wspomniane wcześniej narzędzia do tworzenia stron WWW (kreatory). Do takich dostawców należą wspomniani Friko.pl i Yoyo.pl (z pomocą wyszukiwarki internetowej znajdziemy wielu innych). Warto zauważyć, że Friko.pl udostępnia nawet narzędzia do tworzenia sklepów internetowych. Więcej informacji na temat bezpłatnych ofert hostingu można znaleźć w Dzienniku Internautów, w tekście pt. Hosting po polsku, cz. I: na co liczyć w ofertach bezpłatnych?

Decydując się na bezpłatny hosting, musimy pamiętać o kilku rzeczach:

  • Otrzymujemy ograniczoną ilość miejsca na dysku.
  • Zazwyczaj nie musimy się martwić o tzw. transfer, czyli ruch generowany do naszej strony. Nie ma w tym zakresie ograniczeń.
  • Dostawcy bezpłatnego hostingu zarabiają na reklamie internetowej. Oznacza to, że internauci wyświetlający stronę Twojej firmy zobaczą również reklamy innych podmiotów, często konkurencji.
  • Oferty bezpłatnego hostingu mogą być ograniczone pod względem możliwości wykorzystania różnych technologii, a także szyfrowania itd.
  • Dostawca bezpłatnego hostingu w mniejszym stopniu odpowiada za świadczoną usługę (może on nawet bez ostrzeżenia wyłączyć naszą stronę lub skasować ją).
  • Wadą bezpłatnego hostingu są też ograniczenia w zakresie rodzajów publikowanych plików (zwykle nie mogą być za duże i multimedialne).
  • Wsparcie techniczne od dostawcy bezpłatnego hostingu jest mocno ograniczone.
  • Nie zawsze możemy skorzystać z unikalnego adresu dla naszej firmy, choć istnieją dostawcy bezpłatnego hostingu, którzy umożliwiają podpięcie strony pod własną domenę.

Inna opcja to płatny hosting. Pomimo iż musimy liczyć się w tym przypadku z wydatkami, to jednak możemy wymagać więcej. Do wyboru są rozmaite oferty, różniące się m.in. dostępnym miejscem na dysku, transferem, liczbą baz danych oraz wieloma innymi czynnikami. W przypadku zakupu płatnego hostingu najlepiej skorzystać z pomocy webmastera, który tworzy dla nas stronę lub znajomych, którzy mają już pewne doświadczenie w tych sprawach. Trzeba bowiem uważać, aby nie kupić zbyt wydajnego serwera z szeroką paletą możliwości, za który sporo zapłacimy, a którego nie będziemy w pełni wykorzystywać. Więcej informacji na temat ofert płatnego hostingu na polskim rynku można znaleźć w artykule Hosting po polsku, cz. II: oferty płatne, serwery dedykowane, kolokacja

Uruchamiając własną stronę, warto mieć już zarejestrowany adres internetowy (domenę), pod którym będzie można ją przeglądać. Zwykle dostawcy hostingu oferują jako komplementarną usługę rejestracji domen, czyli mogą zapewnić adres internetowy dla naszej firmy, np. mojawłasnafirma.pl lub dobry-cement.pl. Za usługę rejestracji domeny dodatkowo zapłacimy.

Ceny za usługi hostingowe różnią się w zależności od zakresu oferty. W przypadku niewymagających stron firmowych, skierowanych do niewielkiej liczby użytkowników, np. osiedlowych punktów handlowych czy usługowych, hosting można kupić już nawet w cenie 100 zł rocznie. Do tego trzeba doliczyć cenę abonamentu za domenę, która dla domen .pl także wyniesie w granicach 100 zł rocznie (bez promocji).

Wydatki te możemy odłożyć w czasie lub zmniejszyć, korzystając z różnych promocji. Wielu usługodawców oferuje umowy, w ramach których początkowy okres jest bezpłatny. Przykładowo w ramach ogólnopolskiej akcji "Internetowa rewolucja" jeden z dostawców płatnego hostingu oferuje stronę WWW przez 6 miesięcy za darmo. Tyle czasu spokojnie wystarczy, by sprawdzić wpływ internetu na naszą działalność gospodarczą. Co więcej, przedsiębiorca, który wyrazi chęć wzięcia udziału w "Internetowej Rewolucji" otrzymuje też za darmo kupon Google AdWords o wartości 250 zł na reklamę firmy w wyszukiwarce Google oraz na stronach partnerskich Google. Kupon taki można ostatnio także zdobyć, kupując różne czasopisma. Promocje nie zawsze muszą odpowiadać naszym potrzebom, warto zatem rozejrzeć się także za innymi ofertami.

UWAGA:

Zawsze trzeba pamiętać, że promocje dostawców hostingu i domen są ograniczone w czasie. W pierwszych latach będą kosztować grosze, ale w następnych znacznie wzrosną. Trzeba zatem uważnie czytać umowy oraz regulaminy usług, które zamierzamy zakupić.

>> Twoja firma w sieci w 2 krokach

>> Twoja firma istnieje w sieci tylko, gdy można ją tam znaleźć


Źródło: DI24.pl
  
znajdź w serwisie

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Listopad 2019»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930