E-zakupy w Europie: jak i kiedy zwrócić towar?

23-03-2009, 10:29

Towar zakupiony przez internet w Polsce można zwrócić bez konsekwencji w ciągu 10 dni. Inne zasady obowiązują jednak za granicą. Informacje dotyczące "terminów na zastanowienie" oraz zasady zwracania produktów podsumowało Europejskie Centrum Konsumenckie. To podsumowanie przedstawiamy poniżej.

Temat zwracania towaru zakupionego przez internet poruszaliśmy na łamach DI trzy dni temu przy okazji listu Czytelnika. Zaznaczyliśmy wtedy, że towar zakupiony przez internet można zwrócić bez konsekwencji i podawania przyczyny w ciągu 10 dni, przy czym termin ten wydłuża się do trzech miesięcy, jeśli sprzedawca nie podał konsumentowi pewnych danych.

Termin, w którym możemy zwrócić towar (tzw. "czas na ochłonięcie" czyli cooling off period) przysługuje konsumentom w całej Unii Europejskiej. Każde Państwo Członkowskie ma jednak możliwość dostosowania go do swoich lokalnych potrzeb i standardów, nie przekraczając minimalnego terminu 7 dni roboczych.

Tabela 1 - termin na zastanowienie (cooling off period)
fot. - Tabela 1 - termin na zastanowienie (cooling off period)

Najwięcej czasu na zwrócenie towaru (aż 14 dni roboczych) mają klienci kupujący ze sklepów na Cyprze i w Danii. Najkrótszy, 7-dniowy termin zwrotu obowiązuje m.in. w Belgii, Francji, Wielkiej Brytanii, Irlandii i Litwie. Tabela prezentująca szczegółowo te terminy zamieszczona jest obok (tabela nr 1).

Tabela 2 - Kiedy rozpoczyna się termin prawa do odstąpienia?
fot. - Tabela 2 - Kiedy rozpoczyna się termin prawa do odstąpienia?
W Polsce "czas na ochłonięcie" liczony jest od dnia dostarczenia produktu, a w przypadku usługi od dnia zawarcia umowy. Nie jest to jednak reguła we wszystkich krajach UE. Na Cyprze i w Finlandii może się zdarzyć, że okres rezygnacji rozpocznie się zanim konsument otrzyma towar. Szczegóły w tabeli nr 2.

W ostatniej tabeli przedstawione są metody rezygnowania z zakupu. W wielu krajach trzeba pisemnie powiadomić sprzedawcę o odstąpieniu od umowy, ale np. w Niemczech powiadomienie może nastąpić w drodze zwrotu towaru, a w Danii forma powiadomienia może być dowolna.

Tabela 3 - Metoda rezygnacji
fot. - Tabela 3 - Metoda rezygnacji

Europejskie Centrum Konsumenckie ma nadzieję, że przedstawiając powyższe zestawienie zachęci do zakupów w innych krajach Europy. Obecnie Komisja Europejska przygląda się barierom w transgranicznym e-handlu i przymierza się do ich zlikwidowania. Ma to szczególne znaczenie dla konsumentów, gdyż e-handel może rozszerzyć dostępny rynek i pozwala na sprawne porównywanie cen.


Źródło: ECK
  
znajdź w serwisie


RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy