Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

E-sklepy ukarane za utrudnianie reklamacji i korekt zamówienia

05-08-2011, 11:34

Bezprawne obciążanie kosztami w związku ze zwrotem zakupionego towaru oraz skracanie ustawowego terminu na złożenie reklamacji – to niektóre z praktyk e-handlowców, które zostały zakwestionowane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

Z danych UOKiK wynika, że w ubiegłym roku powiatowi i miejscy rzecznicy konsumentów odnotowali blisko 25 tys. skarg na problemy związane z zakupami przez internet i poza lokalem przedsiębiorcy. To o wiele więcej niż w roku 2009, gdy takich skarg było około 18 tys.

W tym roku UOKiK wydał 4 decyzje dotyczące sklepów internetowych. Ostatnie z nich dotyczą trzech witryn www.mediasklep.pl, www.zegarki.pl oraz www.positivo.pl.

Opłata za zwrot towaru?

Witryna www.mediasklep.pl sprzedawała m.in. sprzęt sportowy. Przedsiębiorca zastrzegał niezgodnie z prawem, że w przypadku zwrotu towaru konsumentowi oddawana jest należność po potrąceniu kosztów manipulacyjnych w wysokości 5% kosztu zamówienia brutto.

Zgodnie z prawem w przypadku zakupów przez internet kupującemu przysługuje prawo zwrotu towaru w określonym terminie. Ponadto nie może być on obarczany dodatkowymi kosztami za rezygnację z umowy kupna-sprzedaży. Skorzystanie z tego przywileju możliwe jest w ciągu 10 dni od zakupu, jeśli złożymy oświadczenie o odstąpieniu od umowy i odeślemy towar. Przedsiębiorca w ciągu 14 dni powinien zwrócić nam całą wpłaconą kwotę.

Prezes UOKiK zobowiązała właściciela internetowego sklepu do zaprzestania stosowania niedozwolonych praktyk. Przedsiębiorca podjął współpracę z Urzędem, co umożliwiło odstąpienie od nałożenia kary finansowej. Decyzja jest prawomocna.

Możesz poprawić zamówienie

Witryna zakupowa powinna umożliwiać klientom dokonanie korekty w przypadku pomyłki podczas składania zamówienia. Niestety z tej możliwości nie mogli skorzystać kupujący za pośrednictwem strony www.zegarki.pl. 

Za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na przedsiębiorcę karę w łącznej wysokości 8,2 tys. zł. Decyzja nie jest ostateczna, spółka może odwołać się do sądu.

Błędne informacje

Warszawska spółka sprzedająca m.in. zabawki, artykuły biurowe i sprzęt AGD za pośrednictwem witryny www.positivo.pl w regulaminie sprzedaży wysyłkowej zawarła postanowienie, zgodnie z którym konsument tracił uprawnienia reklamacyjne, jeżeli w ciągu miesiąca od stwierdzenia niezgodności towaru z umową nie zawiadomił o tym sklepu.

Zdaniem Urzędu spółka wprowadzała konsumentów w błąd, ponieważ zgodnie z przepisami zawiadomić sprzedawcę można w ciągu dwóch miesięcy od wykrycia wady. Przedsiębiorca złamał prawo, skracając o połowę czas przysługujący klientom. Za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na przedsiębiorcę karę w wysokości 1154 zł. Witryna już zaniechała stosowania niezgodnej z prawem praktyki. Decyzja jest prawomocna. 

>>> Czytaj: Zakupy spożywcze w sieci powszednieją


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: UOKiK