E-mail zamiast listu do urzędu - jest projekt ustawy

15-02-2013, 12:31

Więcej elektronicznego komunikowania się z urzędem i stosowanie elektronicznych kopii dokumentów papierowych jako załączników - takie nowości ma wprowadzić nowelizacja Ustawy o informatyzacji. Projekt przepisów jest gotowy i warto go poznać.

Zrównanie dokumentów elektronicznych z papierowymi zostało zapowiedziane przez Ministra Administracji i Cyfryzacji jeszcze w sierpniu ubiegłego roku, gdy przedstawiono założenia do nowej Ustawy o informatyzacji (mówiąc ściślej do Ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne).

W założeniach znalazło się kilka innych ciekawych pomysłów, m.in. zapowiedź wprowadzenia obowiązku uruchomienia elektronicznych skrzynek podawczych w urzędach oraz wprowadzenie możliwości wystawiania na ePUAP usług przez podmioty inne niż podmioty publiczne w rozumieniu ustawy.

Zmiany w kilku ustawach

Przedwczoraj Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji opublikowało na stronie BIP projekt nowych przepisów. Zamieszczamy go pod tym tekstem wraz z uzasadnieniem.

Z projektu wynika, że Ministerstwo faktycznie chce zwiększyć możliwości użycia komunikacji elektronicznej na linii obywatel-urząd. Co ważne, przedstawiony projekt zakłada zmiany nie tylko w Ustawie o informatyzacji, ale także w Kodeksie postępowania administracyjnego (KPA). To bardzo ważne, bo zmiany dokonane tylko w Ustawie o informatyzacji najprawdopodobniej nie byłyby skuteczne.

Zmiany w KPA mają nie tylko rozszerzyć możliwość komunikowania się z urzędem pocztą elektroniczną, ale także rozszerzyć dostęp do akt drogą elektroniczną. Forma elektroniczna ma być dopuszczona również dla takich czynności, jak np.

  • wezwania na rozprawę,
  • sporządzenia przez urzędnika adnotacji, ustanowienia pełnomocnictwa,
  • składania zeznań i wyjaśnień.

Prawo ma także dopuścić stosowanie elektronicznych kopii dokumentów papierowych jako załączników.

zdjęcie
fot. Zitona

Projekt nowelizacji przewiduje też zmiany w Prawie o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Dotyczą one m.in. zapewnienia stronie postępowania dostępu online do akt sprawy i wprowadzenia możliwości składania pism procesowych w formie dokumentu elektronicznego w postępowaniu przed sądami administracyjnymi.

Sonda
Czy dokumenty elektroniczne i papierowe powinny być absolutnie równoważne?
  • tak
  • nie
  • nie mam zdania
wyniki  komentarze

Prawo to nie wszystko

Dopiero co opublikowany projekt ustawy trudno obecnie oceniać. Zawsze jednak warto pamiętać o tym, że rewolucja "na papierze" nie oznacza faktycznej zmiany na lepsze. Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji ma zamiar wprowadzić prawo, które będzie impulsem dla urzędów, aby poważnie potraktować komunikację elektroniczną. Na ten impuls urzędy będą musiały odpowiedzieć, przygotowując odpowiednie wzory dokumentów i dostosowując swoje procedury. Miejmy nadzieję, że pójdzie to jak należy.

Projekt by di24pl


  
znajdź w serwisie



RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy