Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Dostawcy energii nie liczą się z konsumentami

16-03-2010, 14:14

Zauważyć można niezrozumiałe uprzywilejowanie przedsiębiorców energetycznych w stosunku do konsumentów – czytamy w raporcie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który dotyczy rynku energii elektrycznej. Wciąż wielu Polaków nie wie, jak zmienić dostawcę energii elektrycznej, a jednym z problemów konsumentów jest... zrozumienie rachunku.

UOKiK monitoruje rynek energii elektrycznej od kilku lat, czego efektem są prowadzone postępowania, dotyczące zarówno naruszenia konkurencji, jak i zbiorowych interesów konsumentów.

Od 2003 roku Urząd wydał 27 decyzji stwierdzających złamanie prawa antymonopolowego oraz 13 dotyczących praktyk godzących w interesy słabszych uczestników rynku, a 11 postępowań jest w toku. Prowadzone sprawy pokazują, że spółki energetyczne wcale nie ułatwiają życia konsumentom.

Nieprawidłowości badane obecnie przez Urząd dotyczą m.in. nieudzielania istotnych informacji na temat warunków świadczenia usługi odbiorcom energii na etapie przedumownym – postępowanie przeciwko spółce RWE Polska. Ponadto UOKiK przygląda się działaniom m.in. spółek Enion Operator i Energia Operator, sprawdzając, czy nie nadużywają one swojej pozycji rynkowej, narzucając kontrahentom uciążliwe warunki umów.

>>> Czytaj: Bloom Energy - niezwykła miniaturyzacja elektrowni (wideo)

Rozwój konkurencji oraz ochrona konsumentów na rynku energii elektrycznej są tematem najnowszego Raportu UOKiK – Kierunki rozwoju konkurencji i ochrony konsumentów w polskim sektorze energetycznym.

Raport dotyczy m.in. struktury rynku energetycznego oraz konkurencji na tym rynku. Zdaniem Urzędu ważna jest struktura rynku. Niekorzystna byłaby dalsza konsolidacja największych podmiotów w sektorze, bo wpłynęłaby ona negatywnie na rynek obrotu energią elektryczną zarówno na poziomie hurtowym, jak i detalicznym.

Raport mówi też o problemach konsumentów. Urząd wskazuje, że do tej pory zaledwie 1035 osób prywatnych zmieniło dostawcę energii, a 89% Polaków nie wie, jak zmienić sprzedawcę prądu. Najnowsza nowelizacja prawa energetycznego uprościła związane z tym procedury, ale zdaniem UOKiK nie jest to zmiana wystarczająca.

>>> Czytaj: Łatwiej i bez dodatkowych kosztów zmienimy sprzedawcę energii

Według Urzędu kolejnymi zmianami ułatwiającymi życie konsumentom powinny być działania zwiększające wiedzę na temat przysługujących praw oraz ułatwiające porównanie ofert dostępnych na rynku. Ta ostatnia propozycja możliwa jest m.in. dzięki wprowadzeniu rzetelnych kalkulatorów porównujących ceny oferowane przez sprzedawców energii elektrycznej działających na terenie poszczególnych operatorów systemów dystrybucyjnych.

Z informacji zebranych przez Urząd wynika, że nadal wielu problemów dostarcza konsumentom lektura rachunku za energię. Wiele opłat wyróżnionych na nim jest stałych, niezmiennych od ilości zużytego prądu i jednocześnie niezrozumiałych, np. za przesył, za porę dnia, dystrybucję czy strefy opłat. Urząd postuluje uproszczenie rachunków poprzez zmniejszenie liczby opłat stałych i przeniesienie części z nich do opłat zmiennych.

Konieczne wydaje się również uregulowanie kwestii związanych z reklamacją. Należy m.in. przyjąć zasadę obowiązującą w innych dziedzinach życia – nierozpatrzenie reklamacji we wskazanym terminie oznacza uznanie jej za uzasadnioną. Obecnie zakład energetyczny jest na uprzywilejowanej pozycji, a możliwość dochodzenia roszczenia przez poszkodowanego konsumenta utrudniona.

Więcej na ten temat w raporcie dostępnym na stronach UOKiK.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: UOKiK